Avatar billede peterskou Nybegynder
23. april 2002 - 13:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Transformationsmatrice mellem koordinatsystemer

Jeg er ved at hente nogle data ud fra Solid Works, men da Solid Works laver et nyt koordinatsystem for hver sketch har jeg brug for transformationen mellem det globale/oprindelige koordinatsystem og sketch'ets koordanatsystem. Er der nogen der ved hvordan man får fat i denne transformation?
Avatar billede martin_moth Mester
23. april 2002 - 18:20 #1
Hvis du har en FEM-bog i nærheden står der med garanti noget i den (jeg har ikke en sådan, derfor kan jeg ikke slå op ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
23. april 2002 - 18:33 #2
Jeg antager, at det ikke bare er en forskydning af koordinatsystemet, da du da bare vil kunne skalere koordinaterne lineært.

Er der tale om rotation m.m., så kik på http://www.sportscafe.dk/cool/3d_graphics_1.htm#Transformations

Håber det kan bruges.
Avatar billede peterskou Nybegynder
23. april 2002 - 22:00 #3
Det er ikke matematikken der er problemet, det er hvordan jeg kan lave noget kode (jeg skriver i visual basic) der kan give mig de transformationsmatricer der tilhører de forskellige sketch's koordinatsystemer i forhold til det globale koordinatsystem.
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2002 - 09:55 #4
Hvordan tænker du dig det?

Hvad skal input være (en liste med (XYZ-koordinater, en række vektorer, ???), og hvad skal output være?
Avatar billede peterskou Nybegynder
24. april 2002 - 10:34 #5
Jeg tænkte at der må være en måde at relatere sketch'enes koordinatsystemer til det oprindelige.
Outputtet skal være transformationsmatricen mellem koordinatsystemerne. Inputtet skal hentes fra min Solid Works tegning.
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2002 - 17:14 #6
Jeg er stadig ikke helt med. Skal du have et program der som input får koordinatsystemt fra Solid Works og sketch'enes koordinatsystem, output en matrix? Eller skal den læse en solid-works tegning? Og i så fald, hvordan?

Jeg tror ikke jeg er til meget hjælp med mindre det bliver lidt mere konkret ;o)
Avatar billede graffstefan Nybegynder
30. april 2002 - 14:09 #7
Hej Peter

Du skal ringe ind til "Det er Leth", som kommer hver Mandag! Han ved lige hvad du skal gøre.