Avatar billede klud Praktikant
23. april 2002 - 07:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Jeg vil gerne ha nogen input til et netværk

Hejsa alle eksperter
Vi har lige bestilt 2Mbit ADSL, og står derfor overfor en rimelig stor opgave mht. til netværk da vi er 3 der skal dele forbindelsen. Mine spg. går så på.

- Er det meget vigtigt at vi har en server oppe også, som bandwithprioriteringsmaskine (puha langt ord)
- Hvis nu jeg downer noget "shareware" og vedkommende som jeg henter fra, kan give min al den båndbredde jeg har bruge for, men mine 2 kammier på nettet spiller evt. CS, vil de hvis vi ikke har en server opleve lag time.
- Såfremt serveren er et must, hvilket OS vil i da anbefale.
- Er der ellers noget jeg bør tage højde for.

Jeg tildeler points så vidt jeg ser det retfærdigt, op til 200 points.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2002 - 08:01 #1
hvor er den 2Mbit bestilt henne, TDC?

spm 1: ved ikke det med server, men det kommer nok lidt an på om du bruger modem eller router..
modem, vil det kræve at du har 3 faste eller 3 dynamiske IP'er for at komme på nettet.
men en router har ud 254 IP'er internt der kan komme på nettet ud gennem routeren som har 1 IP ud af til!
spm 2: nu spiller jeg ikke selv over nettet, men hvis du "tager" hele båndbredden vil de andre ikke have noget.. så det er der stor sandsynlighed for at det vil! :-(
spm 3: Widnows 2000 eller Linux
spm 4: ikke andet en netværkskabler og switvh/hub til at dele nettet med!
Avatar billede klud Praktikant
23. april 2002 - 08:07 #2
Tak for det hurtige svar.
Vi har bestilt hos Tiscali, med router løsning så mht. til IPer skulle det uanset ikke blive et problem.
Tak for inputtet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2002 - 08:11 #3
hmm.. det er så sikket en cisco 677 router (har en magen til fra cyberCity)

jeg har selv 2 stk PC'er i mit netværk, og jeg kan da godt mærke nåer jeg sidder og henter på den ene og surfer på den anden..
så hvis du skal dele forbindelsen (jeg aner ikke hvordan det skal gøres!), så skal den nok deles 512-512-1024 og ham der henter har 1024 tilrådeighed, men hvordan dette styres aner jeg ikke! :-(
Avatar billede klud Praktikant
23. april 2002 - 08:24 #4
Man kan lave noget prioriterings noget i Linux, hvor hvis man spiller får man så og så meget båndbredde og man har altid en buffer. Det ser nok typisk sådan her ud.
1. Spil
2. Surf/chat
3. Downe

Men efter hva du siger med din dele forbindelse ser det ud som om vi skal ha en server op, men jo mere arbejde jo mere sjov.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. april 2002 - 08:45 #5
Jeg ville nok snarere investere i en intelligent switch. Hermed kan du sætte prioriteter på forskellige typer pakker, ip adresser mv. Det vil sige du kan sætte høj prioritet på Counterstrike trafikken og lav op download. Herved vil Counterstrike have "førsteretten" til båndbredde.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2002 - 08:52 #6
nanoq =>prisen er den ikke også +3000kr for sådanne en??
da du jo skal have en en switch med managenment
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. april 2002 - 08:57 #7
Jeg vil tro en Cisco 1458M kan løse opgaven... Jeg er dog ikke helt klar over hvad den koster... mit skud ligger på et sted mellem 1500,- og 2000,-.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2002 - 09:11 #8
mener du ikke 1548m da jeg ikke kan finde noget med 1458m hos cisco!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2002 - 09:12 #9
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. april 2002 - 09:18 #10
jo... det var en typo :)
Avatar billede qcaze Nybegynder
23. april 2002 - 18:06 #11
klud, Linux kan bruges som router, men hvis du ikke kender det OS, så lad være! - eller find en der kan. Linux kan styre både båndbredde, prioritet og firewall.. - Du kan også bruge WindozeXP, som har både firewall og routing muligheder(men ikke styring af båndbredde). Ulempen er dog, for begge løsninger, at du skal ha en server stående, der larmer og koster penge i hardware(og soft) og ikke mindst strøm.
Mange programmer til kommonikation/fildeling på internettet, har en indbygget facilitet til at bestemme hvor meget båndbredde de må bruge. Hvis du benytter dig af dette kan du spare penge(og tid).
Du får vel en router med til din ADSL, og du skal bare bruge en lille switch(3-500kr)+kabler, og alle maskiner er på. Sagen er selvfølgelig at når der downloades, skal du (så vidt mulig) indstille programmerne sådan at de kun får den båndbredde der må bruges.

go vind
qcaze
Avatar billede klud Praktikant
23. april 2002 - 18:44 #12
Gav jeg dig lige 200 points der, jeg ville ha givet dig 60 mystisk.....
Avatar billede qcaze Nybegynder
23. april 2002 - 23:43 #13
håber du får det til at spille..
Takker for point!!
:)