Avatar billede sonor Nybegynder
21. juni 1999 - 10:32 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Manglende cd drev ved boot

Jeg har lige købt en ren pc. CD rommen skulle være installeret fra starten., men efter jeg havde brugt win98 startdisk. og partitioneret virker cd drevet ikke. Beskeden er cdr101 msdx et eller andet ikke klar
Jeg har prøvetat gøre følgende ting:
Installere den medfølgende drivere - der er stadig ikke kontakt
Installere gode gamle DOS og installere driveren derigennem - virker ikke
Vendt tilbage til den oprindelige partition og installeret drivere - virker stadig ikke.

Ude i BIOS står cdrom opført som pri slave - er dette rigtigt eller forkert?

HJÆLP hvad kan jeg dog gøre?
Avatar billede hobbez Nybegynder
21. juni 1999 - 10:38 #1
Hvor mange harddiske har du i maskinen?

Hvis du kun har en skal cd-rom'en indstilles som SLAVE. Også på selve CD-ROM-drevet (jumper).

Jeg forudsætter at både CD-ROM om Harddisk sidder på samme kabel til harddiskcontrolleren.

Har/kan BIOS selv detecte CD-ROM drevet? Hvis ja, så tror jeg du har fået en forkert driver med.
Avatar billede sonor Nybegynder
21. juni 1999 - 10:48 #2
Hej hobbez
Jeg har kun en HD, men hvordan tjekker jeg kablet
Ja BIOS kan selv finde CD-ROM.
Men antag at jeg formaterer hele skidtet en gang til. Hvordan får jeg så driveren lagt ind så CD-ROMMEN kan læse den.
Avatar billede sonor Nybegynder
21. juni 1999 - 11:09 #3
Hej hobbez
                      Jeg har kun en HD, men hvordan tjekker jeg kablet
                      Ja BIOS kan selv finde CD-ROM.
                      Men antag at jeg formaterer hele skidtet en gang til. Hvordan får jeg så driveren lagt ind så
                      CD-ROMMEN kan læse den.
Avatar billede hobbez Nybegynder
21. juni 1999 - 11:21 #4
Det er ikke CD-ROM'en der skal læse driveren. Det er din PC, der derefter skal kunne se cd-rom'en.

Mit gæt er stadig: Forkert driver.
Avatar billede herrk Nybegynder
21. juni 1999 - 20:25 #5
Jeg synes at du skal få fat i microsoft og få dem til at hjælpe dig.... eller bytte din win98 ud men en der kan boot fra CD'en
Avatar billede sonor Nybegynder
22. juni 1999 - 09:59 #6
Hej herrk
Tak for rådet, men min cd kan godt boote direkte. Det er selve forbindelsen mellem pc og drev der ikke virker
Avatar billede shoots Nybegynder
22. juni 1999 - 15:21 #7
prøv at bruge din ide detect funktion i biosen og sætte frie på normal og hdén  som lba + cd en på normal og gå in i chipset settings øg sættr den til at boot fra cden
Avatar billede lusk Nybegynder
23. juni 1999 - 12:45 #8
Jeg har smmae problem når min pc har stået for længe tændt og jeg reeboter kan den nogle gange ikke finde min gamle harddisk ( Quantum Sirroco ) den ny er en ( Quantum Fireball )
Hvad er der galt ?
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
26. juni 1999 - 01:16 #9
hobbez har ret, hvis du kan boote på CD'en, så er det hverken kabel eller drev.

Find den rigtige driver.
Avatar billede jcstroke Nybegynder
03. juli 1999 - 00:10 #10
Hej Sonor
Jeg fik engang at vide at skulle ændre min autoexce efter en partitionering. I min står denne linie:

rem - By Windows Setup - MSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:E

JCStroke
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juli 1999 - 14:07 #11
Sonor>>>
Har du eventuelt prøvet at sætte CDROMdrevet over på den secondary IDE controller?? Dette kan rent faktisk godt hjælpe nogle gange!!!! Ikke for noget, men har du rent faktisk set at den kan boot direkte fra CDROM'men??? hvis dette ikke stadigvæk ikke hjælper, så kan det jo KUN et defekt drev eller et driver spørgsmål...hvilket CDROM-drev har du

lusk>>>
Dit problem er anderledes. Det du ser er enten en defekt IDE controller eller en begyndende defekt hos din Sorroco....

Sonor>>> Det du har er enten et levn fra en tidligere DOS version, eller det der er kopieret over fra windows installationen. Dette bliver altid remmet, under windows installation, uden at man behøver at have partitioneret ens harddisk...D = Device name L = Drive letter...

Joker
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juli 1999 - 14:08 #12
Det sidste var ikke til sonor men til
jcstroke>>>

Joker :o)
Avatar billede lillebror Nybegynder
11. juli 1999 - 02:15 #13
hvis du ikke kan finde dit cd rom drev under denne computer så prøv at gøre som mig åben lortecomputeren og tryk lidt på alle kabler sørg for at de ikke sidder løst det hjalp ved mig
Avatar billede sonor Nybegynder
12. juli 1999 - 09:20 #14
Hej lillebror
Desværre har jeg lige konstateret at det var drevet der ikke virkede - det er skiftet og virker nu perfekto - men tak for rådene
Avatar billede joker73arb Nybegynder
12. juli 1999 - 09:39 #15
Jamen, var det ikke også konklutionen?????¿¿¿  :o)

Joker
Avatar billede sonor Nybegynder
12. juli 1999 - 09:50 #16
Hej Joker
Tak for svaret - det var godt at du meldte dig under fanerne igen - da du jo retmæssigt har fortjent point for "løsningen". Jeg ved ikke hvorfor dit tidligere svar er afvist men her er 30
Sonor
Avatar billede joker73arb Nybegynder
12. juli 1999 - 09:59 #17
Skulle det være anden gang...
joker :o)