Avatar billede masterbrew Nybegynder
17. april 2002 - 22:29 Der er 4 kommentarer

AIX & VAX ?

Jeg vil gerne vide mere om AIX og/eller VAX-systemerne, og er det opensource som Linux/BSD?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2002 - 00:02 #1
kender ikke VAX men ved en smule om AIX... AIX er ikke opensource...

søg eventuelt på google... og du skal finde... :)
05. maj 2002 - 02:01 #2
Hvis ikke jeg husker helt forkert, havde vi VAX på DTU før vi gik over til HP-UX. Og hvis ovennævnte er korrekt, så er VAX ikke opensource.
Med venlig hilsen
Cecilie
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
28. maj 2002 - 23:33 #3
VAX var noget proprietært minicomputeragtigt fra Digital svjh. VAX  er betegnelsen for hardwaren, iøvrigt. Det kørte vist styresystemet VMS - altså VAX/VMS. Iøvrigt er VMS ikke UNIX.

AIX er IBM's Unix variant.

/mvh gellertekspert
Avatar billede itbjarne Nybegynder
24. juni 2002 - 23:42 #4
Hej.
VMS er noget mainframe-agtigt som inden for de sidste år stille og roligt er ved at køre ud på et sidespor til fordel for UNIX. AIX er IBM's flagskib inden for UNIX. UNIX er ikke en standard (som f.eks. det Intelbaserede Windows), men er porteret (source code compileret) til en bestemt processor type som IBM sælger. SUN har en anden smagsvariant (Solaris), HP deres (HPUX) og LINUX er lavet af mr. Linus fra Finland som syntes at de komercielle firmaer tjente for meget på deres operativsystemer, så han lavede det til Intel.
Se mere om AIX her: http://www-1.ibm.com/servers/aix/overview/index.html
Man kan foriøvrigt få Linux på IBM platforme nu (husker I reklamen fra fjernsynet hvor der kommer en stak folk ind i et computer rum og alle serverne er væk og erstattet af en IBM Linux server som står nede i det ene hjørne - hvor teknikeren siger: I sent out an email!)
Så svaret er: Nej AIX og VAX er ikke opensource og man kan ikke køre det på en Intel baseret PC - det koster knapper (mange). Men har du AIX og har du et problem, så er IBM der til at hjælpe - min erfaring er god i denne retning (men ikke uden knapperne ;-)