Avatar billede vjacob Nybegynder
17. april 2002 - 07:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

[ NTFS / Filsystem ] fejl=umuligt at slå chkdsk fra?

Nu har jeg "prøvet" at køre chkdsk, da det så ud som om, at det var nødvendigt. Men jeg kan ikke længere tænde computeren uden at chkdsk kører, og jeg har prøvet kommandoer, i det håb at de ville slå chkdsk fra ved boot (chkntfs)...

Det jeg gerne vil gøre nu, er at få rettet de fejl der måtte være (jeg har læst, at det anbefales, at jeg kører chkdsk i en "windows besked") samt at slå chkdsk fra igen. Der står ved 2000's log-in skærm en pop up, hvor der står, at jeg har en fil der er corrupt.

Selve chkdsk c: kan ikke annuleres ved booten, selvom der står, at man kan trykke på en vilkårlig knap og netop stoppe chkdsk. Jeg tror, at min tålmodighed er ved at være opbrugt ;)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 07:32 #1
Har du prøvet at undersøge din HDD for bad sectors?
mine erfaringer med W2K der køre scandisk under opstart, har været at der er begyndt at komme bad sectors på HDD'en
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 07:56 #2
Prøv IBM's Fitness Tool
den har før hjulpet mig, med at finde bad sectors

kan bare PT ikke finde den på www.ibm.com
men jeg leder videre ;o)
Avatar billede poppajoe Nybegynder
17. april 2002 - 08:02 #3
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 10:44 #4
det behøver ikke at være Bad sectors på HDD, da jeg kørte Win2k lige da jeg havde installeret WinXP fik jeg konstant BSOD og scandisk insisterede på at køre når jeg genstartede.
Der blev flere og flere fejl i sectorerne, så jeg tænkte, at nu var HDD ved at være færdig.
Til sidst blev partitionen ødelagt af systemet så der skulle en formatering til, siden har det kørt perfekt uden Bad sector.

Det jeg kan regne ud var at Win2k var slem til at låse små fraktioner på HDD, derfor reagerede systemet som det gjorde.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 10:48 #5
hentet fra Hjælp

ChkdskOpretter og viser en statusrapport for disken. Kommandoen chkdsk viser og retter også fejl på disken.

Kommandoen chkdsk med følgende parametre er kun tilgængelig, når du bruger Genoprettelseskonsol. Kommandoen chkdsk er tilgængelig med andre parametre fra kommandoprompten.

chkdsk [drev:] [/p] [/r]

Parametre

ingen

Hvis kommandoen chkdsk bruges uden parametre, vises status for disken på det aktuelle drev.

drev:

Angiver det drev, du vil have chkdsk til at kontrollere.

/p

Udfører en udtømmende kontrol, selvom drevet ikke er markeret til at skulle undersøges af chkdsk. Denne parameter foretager ingen ændringer på drevet.

/r

Finder defekte sektorer og genopretter læsbare oplysninger. Omfatter /p.

Bemærk!

Kommandoen chkdsk skal bruge filen Autochk.exe. Hvis ikke den kan finde filen i startmappen (som standard \%systemrod%\System32), forsøger den at finde den på installations-cd'en til Windows. Hvis du har en multibootcomputer, skal du sørge for at starte kommandoen på det drev, der indeholder Windows.
Avatar billede vjacob Nybegynder
19. februar 2004 - 09:54 #6
Tak for alle kommentarene.
Avatar billede vjacob Nybegynder
19. februar 2004 - 09:57 #7
Gad vide hvordan jeg lukker denne tråd selv.