Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:38 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Download fil fra html

Hvordan laver man et alm. link på en html-side, som brugeren kan trykke på, og så kommer den der pop-up som spørger om man vil gemme filen på disken, - og så kan man downloade filen??

Og hvor lægger jeg filen?

Mvh.
John.
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:39 #1
MIME-typen skal være en, som  browseren ikke genkender. Oftest kan du gøre det ved blot at lave filen i et format, som browseren ikke understøtter - fx zip, rar, exe osv.

Så spørger den.
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:39 #2
Du kan lægge filen hvor du vil - fx i samme mappe på webserveren.
Avatar billede jones Nybegynder
16. april 2002 - 21:40 #3
er det
<a href="Fil.exe">Hent fil</a>
Du tænker på ?
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:40 #4
Forstår ikke.....?!? (o:
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:41 #5
Ja, sorry - det var til den allerførste kommentar til spørgsmålet...(o:
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:41 #6
Du skal bare linke til filen som normalt!
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:42 #7
det jeg mener er at browseren vil spørge om download hvis det er en type, den ikke kender (fx .exe) - men den vil VISE det hvis det er en .html fx!
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:42 #8
Kræver de blot at filen ligger der, og så <a href="Fil.exe">Hent fil</a>?
Hvad hvis filen hedder "John.swf" - er det så bare <a href="John.swf">Hent fil</a>?
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:43 #9
de = det..
16. april 2002 - 21:45 #10
Bed brugeren om at højre klikke på linket, og vælg gem som / save as. De browsere med flash player vil hjøst sandsynligt vise den swf fil.

Link: http://www.w3.org/TR/html4/struct/links.html
Avatar billede jones Nybegynder
16. april 2002 - 21:45 #11
.Swf er jo en flash fil så der vil nogen browsere nok vise flash filen !
mens andre vil komme med dialogboksen hvor du downloader...
16. april 2002 - 21:46 #12
Du kunne jo som aggemammen siger ev. pakke de i et pakke format.
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:47 #13
Ellers skal man "fuppe" webserveren og få den til at sende en anden mime-type med. Ved du om der er PHP-adgang?
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:49 #14
Hmmmmmmmm...
Aggemammen vil du ikke have point???
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. april 2002 - 21:49 #15
Hvad i alverden er MIME-type???
Avatar billede knudgert Nybegynder
16. april 2002 - 21:51 #16
Tit vil filen jo blive åbnet i browseren og folk kan selv finde ud af at højreklikke, hvis de vil gemme filen.
Det nærmeste du kan komme uden noget serverside som php og asp er flg.
<a href="bla.jpg" onclick="if(!window.alert('Højreklik og vælg: Save Link As / Gem destination som...'))return false;">Hent billedet her.</a>
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:52 #17
Nej jeg vil ikke have point. Ellers tak.

En mime-type er en beskrivelse af, hvilken slags fil det er. Fx er html-filer "text/html" så vidt jeg husker.