Avatar billede attif Nybegynder
16. april 2002 - 19:31 Der er 10 kommentarer

"kropssprog"

hejsa er der en der kan hjælpe med min opgave??

Spørgsmål lyder:

Hvilken konsekvens har det, at du i den grafiske brugergrænseflade ikke kan benytte dig af krobssprog??

på gorhånd tak.
Avatar billede startfirma Nybegynder
16. april 2002 - 19:34 #1
Hvorfor tror du at folk gang på gang misforstår hinanden her på eksperten?

pga af manglede kropssprog?

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede al_dair Nybegynder
16. april 2002 - 19:37 #2
; D
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. april 2002 - 19:42 #3
at du skal sørge for at bruge ord og billeder så godt at de kan få det hele med.

at du skal forudse brugerens tøven og usikkerhed og give svar der vejleder og beroliger. (helst lige over det sted der kan føles usikkert)

at du skal passe grueligt på med at lade siden gå 'for hurtigt' så brugeren mister fornemmelsen af hvor han er og hvad han er igang med.

en varekurv er fx en god analogi for den giver følelsen af at 'jeg kan stadig ombestemme mig og stille det tilbage på hylden'.
men når brugeren så går videre til formen hvor navn og kontonr skal ind skal der lige forklares og beroliges lidt. Det er et stort skridt.
en sevitrice ved kassen kan klare det med et træt smil. Men du skal tænke situationen igennem og forudse.

mvh JakobA
Avatar billede stig88 Nybegynder
16. april 2002 - 19:43 #4
Det betyder at man ikk får noget ud at at slå computeren (Mange mennesker går det dog alligevel)
Avatar billede attif Nybegynder
16. april 2002 - 20:54 #5
tak for hjælpen jakob
Avatar billede sofienberg Nybegynder
17. april 2002 - 12:53 #6
Det betyder meget.....

"Computers are social actors" (Reeves and Nash) har en stor amerikansk undersøgelse vist. Vi opfatter og tænker computeren som et socialt individ. Derfor vil vi kræve at den opfører sig som en sådan. At den er høflig, at den er opfylder relevans kriterierne, osv. Elementer der et svære overholde og udtrykke uden kropssprog og tonefald.
Derfor vi forsøger os med diverse :-), *S*, :-( som en erstatning for manglende kropsudtrykkelse.
En anden ting der er svær at simulere på en brugergrænseflade er den spontane og intuative handlen. Vi kender alle det at vi kommer ind i en butik uden noget egetlig mål - vi drejer hovedet og kroppen rundt for at orientere os - danner os et hurtigt overblik før vi træffer et valg for hvad næste skridt bliver.
Netop den orientering er svær at kopiere i designet af brugergrænseflader og det er ærgeligt når så mange af os netop orientere os i verden på den måde. Jeg arbejder selv med at simulere den orientering i designet af grænsefladeren (hvad jeg kalder "hands on princippet") men det er en større udredning.
en sidste ting er at al kommunikation på over nettet stadig er turbaseret (et element der gør muligheden for misforståelser endnu større). Du siger noget, jeg responderer.....men sådan foregår det ikke nødvendigvis i den fysiske virkelighed. Her kan jeg afbryde, aflæse dit kropssprog, om der er ironi, tolke dit ansigt (lyver du???). Via en brugergrænseflade kan det søledes være omend meget svært at læse mellem linierne på det der skrives, med mindre man kender personen på den anden side af skærmen (og det gør jeg ikke her på Ekspertdebatten). Og det gør samtalerne letter handicappet til tider og at der opstår misforståelser. For hvad vi end vil være ved så opfatter vi computerne som sociale aktører også selv om det ikke er via en chat vi interagere men blot med en brugergrænseflade der er kodet til at udføre vores valg.

Håber du kan bruge mine reflektioner.....
Thomas
www.quasi.dk
Avatar billede excession Nybegynder
14. juni 2002 - 15:42 #7
der er kommet en ny artikel på designværkstedet som omhandler chat.  jeg har ikke læst den endnu, men det er muligt at der står noget.

http://design.emu.dk/artik/artikf2.htm?http://design.emu.dk/artik/02/24-chatsproget.htm

ellers så har designværkstedet rigtige mange gode artikler skrevet af professionelle.

-- xs
Avatar billede excession Nybegynder
02. august 2002 - 14:06 #8
sker der noget?
Avatar billede w13 Novice
17. september 2002 - 08:05 #9
Du skal skrive meget mere!
Avatar billede w13 Novice
07. august 2008 - 09:54 #10
Lukketid?