Avatar billede hijklm Juniormester
14. april 2002 - 19:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Samlet PC uden skærm - installation?

Jeg bestilte den anden dag en computer til en af mine "ikke-IT-bekendte" kammerater.
Han har nu modtaget den, og går igang med at prøve at starte den op.

Men her opstår problemet. For den be´r om at man indsætter en systemdiskette. Og sådan en fulgte åbenbart ikke med computeren.

Jeg lånte ham så en Windows98-startdiskette, så han kunne komme i DOS for at installere.

Først forsøgte han at køre setup.exe til Win98, og den gik da også igang, men sprang ud af installationen under den første scanning af systemet.

Så fik jeg ham til at prøve at formatere harddisken, men den genkendte ikke kommandoen Format c:

Så mit spørgsmål til Jer er, hvordan får min kammerat Windows 98 installeret? Hvad skal han gøre?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2002 - 20:01 #1
han skal vel bruge fdisk før han kan formattere noget som helst..... der er sikkert mange andre der er meget bedre til det her end mig... men det er da en begyndelse til et svar ;)
Avatar billede popsy Novice
14. april 2002 - 21:13 #2
Når den beder om en systemdiskette, betyder det at harddisken slet ikke er formateret endnu. Han skal indsætte den startdiskette du har givet ham, og når den er færdig med at køre, skal han skrive fdisk.exe
Vælg understøttelse af store harddiske, og opret en primær dos partition på 100% af pladsen.
Når dette er gjort, skal han genstarte på disketten, og derefter skrive format c:
Når dette er tilendebragt, skal han genstarte på disketten, og installere windows fra cd rommen.

Held og lykke.

popsy
Avatar billede -simon- Nybegynder
14. april 2002 - 21:55 #3
opret partentioner i fdisk

skriv format c: (drevet OS skal installes på) i a: og den skulle gerne formattere c:

fra a: (som windowsstartdisketten selvfølgelig hele tiden har sidet i) skrivet du sys c:

systemfiler overført blablabla

installer derefter windows 98
Avatar billede hindu Nybegynder
14. april 2002 - 23:35 #4
Uden skærm? Svært at gøre noget så...  LOL

Prop CD-ROM'en i, og følg vejledningen
Det skal virke, ellers er det samlet forkert
Avatar billede hindu Nybegynder
14. april 2002 - 23:36 #5
Skulle ha' været  et svar
Avatar billede fraller Nybegynder
15. april 2002 - 00:03 #6
Når du køber en ny harddisk er der ikke installeret nogen filsystem på den, det er derfor at du skal oprette en primær dos partition under fdisk som popsy skriver! Windows98 kan kun køre med det system der hedder FAT filsystem... derfor kan du ikk installere winddows inden du har kørt fdisk, den kan ikk finde ud af det uden FAT(32)..

Lige en hint:
Når du så skal til at installere win98, så gå ind i win98 mappen f.eks. "d:\win98" og skriv "smartdrv", så går det hurtigere med instalationen..
Avatar billede hindu Nybegynder
15. april 2002 - 00:06 #7
Hvorfor lægge 98 på???

Fatter det ikke...!
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
15. april 2002 - 09:42 #8
Det kan jo være han har 1 windows 98 og ikke XP eller 2K..:)

/Omgangsdyret