Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 14:58 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

switch eller router til netværk

Hej
Indledning:
Jeg har en ADSL forbindelse hos teledk 512/128 installatione består af et skel-filter samt et modem, det betyder at der er et Rj45 stik til mit (evt netværk)

I min hustand er der flere computere (3 stk)og det vi ønsker nu er at disse computere skal sættes i netværk samt dele Internet forbidelsen.

delingen af Internet forbindelsen skal ikke være afhængig af en bestemt computer (dvs. at den ikke skal være tænt)

Hos teledk har jeg en fast (offentlig) Ip adresse samt en default ip (den defaulte ip er vis nok til deres router)

Samtidig med mit netværk kunne jeg også tænke at beskytte mig lidt med en firewall og mit spørgsmål er: kan en firewall være installeret på den enhed som forbinder mit netværk med det offentlige netværk...

Hviken enhed skal jeg bruge en Router eller en switch og gerne med en forklaring og model...

NAT: er det nødvendigt at lave NAT når jeg har en Offentlig IP adresse.

Som tidligger nævnt har jeg Teledk som udbyder - er det den rigtige eller vil i evt. forslå en anden udbyder.

Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 15:01 #1
der er MEGET stor forskel på en router og switch

en router bruges til at forbinde 2 netværk (normalt LAN og WAN)
en switch kan kun dele netværket ud til flere..
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 15:06 #2
Hvad skal jeg så bruge........vil du mene og hviken model
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 15:09 #3
hvad en router koster aner jeg ikke.. men minium et par tusinde!
jeg mener godt du kan få en router hos TDC!

men siden jeg er TDC modstander, vil jeg foretrække Cybercity med en Cisco 677 router! (har selv det!)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 16:26 #4
Hvis du ikke ønsker at skifet udbyder

så kan få en router eller købe 3 dynamiske/Faste IP'er til dine andre PC'er
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 17:01 #5
Hvorfor skulle jeg skifte - jeg mener hvad er agumentet

Jeg kan kun få en fast IP adresse
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 17:08 #6
hvis du ikke ønsker at have en PC tændt 24*7 for at andre kan komme på nettet, så kræver det at du skal bruge en router!

du kan ikke bare købe en router og smide den op istedet for dit modem!

Hvis du vil beholder TDC, så skal du kontakte dem og sige at du ønsker at få en router da du vil have flere PC'er på.

du kan så enten få en router
eller du må KØBE flere faste IP adresser
Avatar billede k_la Nybegynder
14. april 2002 - 17:18 #7
Køb en DLINK 704/804 eller tilsvarende enten ved TDC eller et andet sted  og sæt den på RJ45 udgangen af modemet, så kan du sætte op til 32 PC'er eller mere på nettet og så har du samtidig den ønskede Firewall - det er den mest sikre løsning.

DLink 704/804 koster ca 1400-1800 kr.

(dem der sværger til dynamiske IP adresser og HUB/SWITCH, skulle prøve at teste hvor åbent deres net egentlig er)
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 17:20 #8
Hej k_la

Nu sker da endelig noget......hvad med nat
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 17:24 #9
k_la => når det er TDC, kræver de at det er TDC udstyr der bruges!
så asker skal have fat i TDC og bede dem om at give ham en router!
Avatar billede qspi-virker-ikke Nybegynder
14. april 2002 - 17:28 #10
I TeleDanmark butikken har de en god switch med 4 porte til 699 kr.

...bare til en orientering!

På vores hjemmenetværk har vi en 512/512 linje fra Zillion af...
Vores netværk ser såldes ud:

SDSL Modem → Router → Switch → computere...

Vores router har også 4 porte, men den kører kun 10 mbit., så derfor bruger vi en switch isteddet, da den kører 100mbit. Vores netværk er ikke afhængigt af at én af maskiner skal stå tændt, for at der er adgang til Internettet... routeren holder linjen åben + at den kører DCHP server på netværket!
Avatar billede qspi-virker-ikke Nybegynder
14. april 2002 - 17:29 #11
HÆH!!! Tjek lige nummeret på dette her spm.... 198000 ;D
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 17:31 #12
Er DLink 704/804 en Router
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 17:34 #13
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. april 2002 - 17:36 #14
det er Dlink 804 også
http://www.dlink.com/products/broadband/di804/

men tror du ikke der er billigere at få/lån en router af TDC
Avatar billede k_la Nybegynder
14. april 2002 - 18:02 #15
Nej hvis det er bredbånd kan man selv sætte sin egen router på - det har jeg selv
Avatar billede k_la Nybegynder
14. april 2002 - 18:03 #16
Mht NAT så findes det som standard funktion i routeren
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 18:45 #17
Man kan ikke kun sætte sin egen router på man SKAL sku....
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 18:59 #18
Lige nu er min maskine sat til 80.62.45.188 ip address
                              255.255.255.240  subnet
                                80.62.45.177  default gateway

Hvad skal mine maskiner sættes til og hvad skal routeren sættes til - jeg har en fornemmelse - men det er bare så jeg forstå meningen.....
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 19:21 #19
Har lige fundet ud af at de private adresseområder er følgende:
10.0.0.0  - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Skal mine computere så hedde
Computer 1)
Ip -  192.168.1
subnet  255.255.253
defaut  80.62.45.188

Computer 2)
Ip -  192.168.2
subnet  255.255.253
defaut  80.62.45.188

osv....

eller hvad
Avatar billede asker Nybegynder
14. april 2002 - 19:24 #20
eller er det

Computer 1)
Ip -  192.168.0.1
subnet  255.255.255.0
defaut  80.62.45.188
Avatar billede k_la Nybegynder
14. april 2002 - 23:25 #21
192.168.0.1 plejer at være routerens adresse  - comp1 til 192.168.0.2 og comp 2 tol 192.168.0.2 gateway for begge 192.168.0.1
(men det afhænger af routeren)

routerens wan adr sættes til 80.62.45.188 og gateway 80.62.45.177 (husk subnet adresse 255.255.255.240)
Avatar billede asker Nybegynder
15. april 2002 - 11:59 #22
Ok

Hvad så hvis jeg gerne vil have at en af mine maskiner skal agere ftp & Http server..........skal jeg så fortælle routeren det og hvad skal jeg fortælle den........
Avatar billede trille Nybegynder
15. april 2002 - 15:49 #23
Du kan få en router oveni hatten hvis det drejer sig om en Netexpress fra Tele.dk - du betaler et mindre gebyr om måneden for dette, men det kan helt klart anbefales, frem for at skulle købe sin egen samt til at konfigurere denne. Den ene ende af routeren forbindes blot med en ledig port på din switch/hub og så kører det.

Med hensyn til om det skal være switch/hub kan jeg lige lave en forklaring:

Hvis den primære trafik fra computerne går ud på at surfe på Internettet, sende/modtage mails, og sporadisk overførsel af filer mellem hinanden kan du nøjes med en hub, da der ikke er behov for den store båndbredde.

Men hvis du vil overføre større filer mellem dine computere, eller se film fra den ene til den anden, spille netspil eller lignende data-tunge processer skal du vælge en switch.

Jeg vil anbefale denne hub:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454577914
3COM - 4 ports 100 Mbit hub - 794,- Kr. (incl. fragt)

eller denne switch:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684697893
3COM - 5 ports 100/10 switch - 1.084,- Kr. (incl. fragt)

Som du kan se er prisforskellen på knapt 200,- hvilket betyder at jeg vil råde dig til at købe en switch uanset hvad dit nuværende behov er - på den måde har du for et par hundrede sikret dig til et godt stykke ind i de næste par år.

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
15. april 2002 - 15:56 #24
Hov - havde lige overset dit sidste spm:

Ja TDC/Zillion er en ganske fornuftig ISP. De har gode forbindelser og god peering.

Iøvrigt:
Ja - du skal fortælle dion router at den må lave NAT (eller faktisk PAT) på HTTP, FTP. Eftersom jeg ikke ved hvad for en router som du vil benytte, kan jeg kort fortælle om processen. Det går i det store hele ud på at der sættes en regel i routeren om at indkommende (aktive requests) port 80 (http) er tilladte og skal mappes (via PAT - Port Address Translation) over til en bestemt maskine på inderside netværket - eksempelivs 192.168.0.2 - dette kan også gøres for FTP, POP3 eller SMTP, hvis du også vil drifte din egen mail-server.

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
01. juli 2002 - 14:39 #25
Hvaaaaeeeh? - skal vi ikke have lukket dette spm?
Avatar billede asker Nybegynder
05. september 2002 - 14:35 #26
Poster du lige et svar k la så du kan få nogle point

Jeg valge løsningen med en d link 7xx
Avatar billede k_la Nybegynder
05. september 2002 - 23:16 #27
ok