Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 09:54 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjælp. Helt ny computer virker ikke.

I bliver nødt til at hjælpe mig lidt her. Jeg er på helt bar bund. Jeg har lige købt en ny computer (Alle delene hver for sig, og så samlet dem). Det har jeg gjort et par gange før uden problemer. Men, Da jeg fik samlet computeren begyndte problemerne: Hver gang jeg installerer Windows (Har prøvet 98, Me og XP) kommer den og melder fejl. En ny fejl hver gang. Fejl i cab-fil, programmet har udført en ulovlig handling osv. Men det er helt sikkert at der ikke er fejl på cd'en og cd-romdrevet. Jeg har prøvet at skifte grafikkort, hd, cd-rom g diskettedrev ud, så det er ikke nogen af dem.

Computeren er den her:
Bundkort: ECS K7S6A (med onboard lyd)
Processor: AMD Athlon XP 1700+ (1466 MHz)
Grafikkort: Inno3D Geforce 2 MX (med 32 mb ram)
Ram: 256 mb PC 2100 (266 Mhz) CL2 (Er ikke helt sikker på mærket). Hvad betyder det der CL2?
Harddisk: IBM 60 GXP (40 gb.)

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede jemt Nybegynder
14. april 2002 - 09:59 #1
Jeg vil gå ud fra, at du har fået et defekt motherboard :-(

Ring til producenten og få det byttet..
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
14. april 2002 - 10:03 #2
Hvad størrelse har din harddisk i DOS og Windows.
Jeg har haft også problemer sidste år. Problem var IBM harddisk.

Tjek det her spørgsmål

http://www.eksperten.dk/spm/100828

http://www.eksperten.dk/spm/87709

Du har også været på IBM's hjemmeside på grund af 32 GB limit problemer?
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
14. april 2002 - 10:04 #3
Det er ikke sikkert det er bundkort. Jeg havde problemer sidste år og det var defekt bundkort på første omgang og så var den defekt processor og også RAM.
Avatar billede hub Nybegynder
14. april 2002 - 10:14 #4
I første omgang skal du nok mistænke RAM-problemer. Prøv om du kan låne dig frem til noget andet RAM. CL2 betyder CAS LATENCY=hvor meget rammen kan presses i hastighed via BIOS. Desværre ikke altid rigtigt hvad der står på chippen ...
Sørg for at BIOS står på setup-defaults eller failsafe settings.
Avatar billede hijklm Juniormester
14. april 2002 - 10:31 #5
For mig lyder det nu som cpu-problemer. Jeg oplevede de samme uregelmæssige fejl da jeg byggede min nuværende computer, og jeg prøvede at skifte bundkort og RAM.
Det vidste sig at det var cpu´ens hjørner der var knækket en lille smule under installationen, så derfor opførte den sig underligt.

Så jeg ville prøve at tjekke cpu´en - specielt fordi det er en Athlon som er kendt for at være meget skrøbelig. Der skal vitterligt ingenting til at ødelægge sådan en cpu, specielt ikke når man monterer køleren ovenpå den.
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
14. april 2002 - 10:33 #6
aaboe_panther - han kommer nok ikke langt med en defekt processor... (-:
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
14. april 2002 - 10:41 #7
stefan jensen: defekt betyder ikke hver gang den virker slet ikke ;)
Men du kan have ret.
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 11:23 #8
Det er højst sansynligt ikke processoren, da jeg har prøvet den i min anden maskine, hvor jeg sagtens kunne køre uden problemer. Men jge tjekker lige det med harddisken..
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2002 - 11:23 #9
friborg> hvis du skal ha' hjælp må du gå ind og kommentere svar/kommentarer, ellers får du blot en masse forslag og får ikke sporet dig ind på fejlen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2002 - 11:27 #10
jeg synes du skal pille bundkortet ud og lægge det på bordet på en antistatisk underlag.
Sæt kun grafikkort i, 1 ramblok, 1 harddisk, ikke mere.
Sæt monitoren til, sæt de to ledninger fra startknappen på bundkortet, sæt powerkablet i bundkort.
Prøv så at tænde for den og start, lad os høre hvad der sker.
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 12:25 #11
Jeg har prøvet at skifte alt ud med komponenter fra min anden maskine. Alt pånær ram'ne, da jeg ikke har ddr ram. Jeg har lige prøvet at installere Win Me på min anden maskine og så smide hd'en over i min nye. Så starter den godt nok op, men så melder den fejl ved ACPI-ventilator.. Har det noget at sige? Hvad skal jeg være opmærksom på i bios? Jeg har sat den til "failsafe".. Burden den så ikke kunne køre?
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 12:26 #12
retaxes> Jeg vil prøve det du skriver med at smide det op på bordet..
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2002 - 12:30 #13
god idé selvom det er lidt besværligt.

forslaget tager sigte på at du udelukker evt. kortslutninger fra kabinettet.
hvis det virker skal du være opmærksom på at den kan være metaltskruer der kortsluttet bundkortet til kabinettet, brug så nylonafstandsstykker imellem bundkort og kabinet i stedet.
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 13:49 #14
retaxes> Det hjalp ikke på probelemet.. Så det.. Jeg ved fandme ikke hvad jeg skal gøre med det lort her.. Men jeg må jo prøve at få fat i en der har noget ddr ram, så jeg kan prøve at skifte dem ud..
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2002 - 14:02 #15
hmm, ikke godt når du ikke en gang kan installere win98, så er der noget alvorligt galt.
Du må prøve det med rammen.
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 15:38 #16
Hmm.. Det var ikke ram'ne.. Jeg har lige været ovre ved en ven, og der virkede ram'ne perfekt.. Så nu må jeg have fat i shg.dk, og få byttet mit motherboard.. Det må være det.. Er der nogen andre forlsag end at det er bundkortet den er galt med?
Avatar billede hub Nybegynder
14. april 2002 - 15:42 #17
Et langskud inden du vender vrangen ud på SHG :-)

Har du også prøvet at udskifte fladkablerne til CD og HDD?
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 15:44 #18
Næhh, det har jeg faktisk ikke.. Det ku være jeg sku prøve det først :) Tak for ideen..
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2002 - 16:31 #19
hvis det ellers var nye stumper, inkl. bundkort, burde der ha' fulgt nye controllerkabler med og så kan de vel næppe fejle noget.
Avatar billede hub Nybegynder
14. april 2002 - 17:41 #20
Ja, men for det første så følger der kun 1 80 leders ide-kabel og et floppy kabel med. Der skal muligvis bruges 2 i friborgs maskine. Og der er jo før set fejl på fabriksnye ting..Men som sagt: et langskud..
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2002 - 17:52 #21
fodbold i P3 - det kan være det bliver et kludemål ;o)
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 18:21 #22
hehe.. Der var intet galt med nogen af ide-kablerne.. Så det må være bundkortet.. Men tak for hjælpen alle sammen.. Jeg skriver igen, hvis der sker nye ting.. Men bliv endelig ved med at komme med forslag..
Avatar billede friborg Nybegynder
14. april 2002 - 18:22 #23
Lige et godt råd: HOLD JER LANGT VÆK FRA SHG.DK..
De kender ikke ordet "service"..
Avatar billede jemt Nybegynder
14. april 2002 - 18:23 #24
Friborg > Jeg er ked af at sige det, men:
Hvad sagde jeg...
Avatar billede friborg Nybegynder
23. maj 2002 - 16:43 #25
Ville bare lige fortælle, hvordan jeg fik lortet op og køre.. Et nyt bundkort.. Denne gang et Soltek.. Jeg prøvede at få 3 ECS bundkort.. ALLE SAMMEN DEFEKTE!!!