Avatar billede life Nybegynder
13. april 2002 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Huller i Firewall eller hvad?

Efter installation af WinXP har jeg haft problemer med Messenger, NetMeeting og FTPserver på grund af XP's indbyggede firewall.
Jeg har efterhånden fundet ud af at åbne porte i firewall'en så programmerne virker. Nu er det jeg søger svar på følgende:
Firewall er der for at beskytte computeren mod indtrængen udefra, men når jeg så åbner fx. port 21 til ftp-serveren er jeg så ikke lige vidt? eller er det meningen at jeg skal lukke porten igen når serveren ikke kører?
Ifølge MS skal Messenger bruge portene 389, 522, 1503, 1720 og 1731 men vil en eventuelt ondsindet person ikke først søge på disse porte? Hvilken gavn har man så af firewall'en?
Er det mig der har misforstået noget? Oplys mig venligst!

mvh. leif
Avatar billede phrozia Juniormester
13. april 2002 - 22:36 #1
XP'en firewall er noget skod..
Avatar billede life Nybegynder
13. april 2002 - 22:39 #2
Det var jo ikke lige det jeg spurgte om :-)
Avatar billede phrozia Juniormester
13. april 2002 - 22:43 #3
hehe...
Avatar billede cboelt Nybegynder
13. april 2002 - 22:56 #4
Du skal ikke lukke porten efter du har brugt dem. Det du skal søre for er at have en god FTP server som er opdateret, så er det ikke så nemt at "komme igemme" for ondsindet personer, med det vil aldrig blive helt sikkert.
Avatar billede life Nybegynder
13. april 2002 - 23:02 #5
Undskyld hvis jeg er lidt tungnem.
Vil det sige at når portene er åbne til fx. ftpserver og Messenger så skal jeg ha' disse programmer kørende hele tiden og de vil så, mens de kører, blokere for den åbne port?
Hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede cboelt Nybegynder
13. april 2002 - 23:45 #6
Nej det var måske lidt mærkelig skrevet, mente at det var mens programmet kørte. Men hvis du åbner en port så er der mulighed for at der kommer nogen igemmen. Så hvis du skal være sikker så skal du ikke have nogle porte åben.
Til Hvilken gavn har man så af firewall'en?
Kan jeg sige, at den kan du jo bruge på de andre maskiner hvis du har sådan nogen.