Avatar billede fri-hash Nybegynder
13. april 2002 - 00:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

win2000 + win98 + switch

Er der nogen netværkshajer online sådan en sen fredag aften? hvad gør jeg for at få etableret nævnte netværk?
(ps:
switchen er en 3COM OfficeConnect Dual Speed Switch 8 plus - switchens dioder angiver at begge computere er korrekt tilsluttet i fuld duplex

computerne kan ikke pinge hinanden

hvad skal jeg indstallere/afkrydse/registrere på de 2 computere for at få netværket aktiveret?

(e 60 point er for en god trin-for-trin forklaring, for jeg har aldrig sat et netværk op før.)
Avatar billede siz23 Nybegynder
13. april 2002 - 00:37 #1
du skal give begge maskiner en ip. som fx.
192.168.1.1 og

subnet

så skulle det virke.
håber det er nok, jeg har ikke lige tid til at skrive en længere foklaring.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
13. april 2002 - 01:01 #2
det kan desværre ikke gøre det...

ville også helst have automatisk valg, så den bærbare(2000) uden videre kunne sættes til et andet netværk også, uden at skulle skifte ip manuelt

men hvis det kun kan lade sig gøre på den måde er det ok, jeg skal bare have det ind med skeer ...
Avatar billede junior101 Nybegynder
13. april 2002 - 09:06 #3
Alternativt kunne du i stedet for at skrive en fast ip installare IPX protokollen under "Netværk" på begge maskiner. Hvis alt går som det skal, kan dine maskiner se hinanden uden du indtaster den faste ip.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
13. april 2002 - 11:58 #4
ok, måske jeg skulle omformulere spørgsmålet,,,,,,

hvad skal jeg gøre ved henholdsvis win98 og win2000 for at de bliver klar til netværksdrift???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. april 2002 - 12:02 #5
1 Skal de på internette også?
2 hvis ja, Har du ADSL, hvis ja.. hvilken udbyder, og bruger du modem eller router?
Avatar billede zenze Nybegynder
14. april 2002 - 00:54 #6
Installér protokollen NetBEUI (NetBios) på begge PC'er, så vil de kunne se hinanden, hvis du har oprettet deling ved at højreklikke på drevene, som skal deles og givet dem et navn - og hvis du er på samme domæne eller i samme arbejdsgruppe.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
14. april 2002 - 14:52 #7
rkhdh >

ja, win98'eren er på internettet via adsl med modem - det vil være super hvis den anden også kunne gå på nettet, men det primære mål er blot at få netværket etableret - det må da kunne lade sig gøre via tcp/ip-protokollen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 10:20 #8
hvis kan nøjes med bare at lave en LAN (uden intenet) så kan siz23 svar bruges!

hvis du ønsker at har begge på nettet.
den PC med ADSL modemmet, den skal have 2 netkort i sig!
NIC 1 => ADSL modemet
NIC 2 => Gateway for resen af netværket kan komme på nettet!

NIC 1 => lader du være som det er vedr. IP opsætning osv..
NIC 2 => kan du give følgende
IP 10.0.0.1
subnetmaske 255.255.255.0
Gateway => NIC 1 (kan ikke huske hvordan du router i Win98)

den anden PC du skal have på nettet skal have disse info!
IP 10.0.0.2
subnetmaske 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.1

jeg kan desværre ikke huske hvordan du router i win98, så det vil ikke virke endnu.. *håber der er andre der kan huske det* ellers må du oprette et nyt spm. hvor du kan få hjælp til at route!
Avatar billede fri-hash Nybegynder
20. april 2002 - 16:52 #9
nå, ingen giude her.....