Avatar billede conspiracy Nybegynder
11. april 2002 - 16:11 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Nyt Regnskabs År

Jeg skal til at starte på nyt regnskanbs år men ved ikke hvordan jeg får nulstillet min kassebeholdning og vare salg osv. jeg bruger C5 light.
Håber der er nogen kloge hovder der ude som kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 16:12 #1
Jeg synes du skrev at du skulle oprette et nyt regnskab - er det kun et nyt regnskabsår?
Avatar billede conspiracy Nybegynder
11. april 2002 - 16:13 #2
det er nyt regnskabs år!.....my bad?
Avatar billede conspiracy Nybegynder
11. april 2002 - 16:15 #3
da jrg for ikke så lang tid siden har afsluttet regnskab for sidste år..........og skal til at tage hul på det nye år!
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 16:16 #4
Ok - det er forskelligt afhængigt af kontotypen. hvis du virkelig mener at kassebeholdningen skal nulstilles, bør du gøre det ved at postere saldoen væk (hæv den privat). Da kassen er en statuskonto overføres saldoen nemlig fra år til år.

Varesalg nulstilles ved at danne primoposteringer (se det andet spørgsmål) ligesom alle andre driftskonti nulstilles.

Eer det svar nok?
Avatar billede conspiracy Nybegynder
11. april 2002 - 16:18 #5
desværre ikke.....da jeg ikke er så fortrolig med c5 håbede jeg på at du kunne komme lidt nærmere ind på hvordan jeg nulstiller det?
Avatar billede conspiracy Nybegynder
11. april 2002 - 16:19 #6
men er det i det hele taget nødvendigt at nulstille, skal man egentlig ikke opdatere talleene fra regskabet sidste år og fortsætte?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 16:23 #7
Jeg går udfra du ved hvordan man postere en saldo væk. Det er ganske almindelig bogføring (i en kassekladde: Dato=311201 Konto="Hævet privat" Modkonto="Kasse" Beløb=saldoen i kassen Tekst=Saldo hævet privat

Når du kører kørslen Finans-Periodisk-Primo/Ultimo-Dan primoposter
nulstilles saldi på driftskonti automatisk.

Taler du om helt at slette regnskabet? Det foregår under Finans-Tilpasning-Vedligholdelse-Nulstil Alt
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 16:24 #8
Dan primoposteringer er netop en opdatering af tallene fra sidste år, så du er inde på det rigtige
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 11:40 #9
nu hqar jeg gjort det men jeg har stadig et mindre problem!
Min kassebeholdning og Bankkonto på min kasseklade bliver ikke nul stillet. jeg har prøvet at slette beholdning og taste det ind igen men til ingen nytte, da jeg vil have lagt nye tal ind.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 13:38 #10
Kasse- og bankbeholdninger er status konti, hvor saldiene bliver
overført fra sidste år. Derfor er der ingen vej uden om at postere tallene væk (du kan også danne primoposter udfra metoden status=0
drift=0 men så bliver alle poster nulstillet og du skal huske at benytte samme metode næste gang)
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 13:46 #11
det har jeg skam prøvet, men det er ikke tallene fra det sidste regnskab som skal overføres, men nye tal som jeg har....men jeg ved skam ikke hvordan jeg får nulstillet den
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 13:51 #12
Så prøv følgende:

Ret systemdato med Ctrl T til 31.12.01.

Kør Finans-Periodisk-Efterberegn Perioder

Blank i konto fra og til
OK
Periode: pr.01.01-ul.12.01
Kryds i tælleværker
Skriv START

Herefter sættes systemdatoen tilbage og der dannes primoposter igen.

Så skulle den være der
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 14:35 #13
det hjælper ikke så meget , har prøvet det men min kassebeholdning og bankkonto er stadig den samme
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 14:40 #14
når jeg skal system dato til det som den var før (12.04.02) siger den at den dato ikke eksisterer
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 14:41 #15
så har du jo ikke oprettet regnskabsåret 2002 - så tror fanden (du må have fået en masse fejlmeddelelser under vejs)
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 15:03 #16
oki...nu har jeg prøvet at oprette nyt regnskabs år men jeg ender med at få¨underlig fejl meddelser.... teg et kig her: http://briefcase.yahoo.com/bounce21.rm
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 15:04 #17
ligger under folder c5light
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 15:10 #18
har du indlæst licens? se under generelt-tilpasning-adgangskontrol-koder. Hvis der står CXALDEMO som serienummer er den ikke indlæst.

Ellers:
Så vidt jeg kan se har du måske oprettet et forkert regnskabsår eller forkerte perioder. Disse kan slettes igen ved hjælp fra en forhandler (det er lidt farligt!)
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. april 2002 - 15:13 #19
oki....jeg har indlæst licensen.......men du får point......