Avatar billede nilleman Nybegynder
21. juni 2000 - 18:46 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Kulret af varmen???

I de sidste dages varme er min pc'er begyndt at ligger på omkring de 48-50 grader. her i dag nåede mb endda op på 50 imens at cpu'en (celeron 466) lå på 48. Jeg har tidligere haft cpu'en overclocket til 525, uden at den nåede op på disse grader. Nu er det så lige at jeg vil vide om:

1. Hvad er max anbefalet temperatur, både på bundkortet og cpu'en. Bundkortet er et Abit BM6 og cpu'en er en socket 370 466 mhz

2. Kan det passe at maskinen kommer på disse temperaturer med intels standard køler, når den ene side i kabinettet ikke engang er sat på?

3. Hvorfor f..... slår harddiskene til tider fra. Jeg er en IBM 20.5 gb og en seagate 1.7. De sidder med ca. en cm mellemrum. Og de bliver også temmeligt varme, har ikke nogen præcis temperatur, men mit gæt lyder på omkring 40 grader. Kan man gøre noget ved for varme hd's?

Med hensyn til 1+2: Jeg GIDER ikke høre på alt det der med at man bare skal smidde en masse kølere i, jeg vil bare have spørgsmålene besvaret. Så skal jeg nok selv tage stilling til om der skal et læs kølere i....

PS: Der er 60 point til hvert besvaret spørgsmål...
Avatar billede fatboy Nybegynder
21. juni 2000 - 19:02 #1
1.+2.

For at få temperaturoplysninger skal du vel bare gå ind på Intel's hjemmeside og lede der. Amd har den slags oplysninger på deres sider. Og det varierer fra cpu til cpu, hvilke temperaturer, der er tollerable.

Nu kan jeg ikke huske om det er 60 eller 70 min k6-3-er kan klare, men jeg forestiller mig, at det er meget almindeligt også for intels cpu-er, omend Intel sædvanligvis ikke er clocket så hårdt, så de derfor ikke bliver så varme som AMD's cpu-er.

Min kærestes PII-350 (ikke overclocket) bliver aldrig over 30¤, men der er også en rimelig god køler på.

Bundkortet skal nok klare sig, da der ikke sidder meget kraftige chips i stil med din cpu på.

3.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med "slår fra", men under alle omstændigheder fungerer alting bedst, jo koldere det er. Du kan på www.ibm.com finde temperaturoplysninger på din harddisk. Man kan købe deciderede harddiskkølere. Og du kunne f.eks. flytte den ene eller begge diske, så der er mere luft/ventilation omkring dem.
Avatar billede lp Nybegynder
21. juni 2000 - 19:04 #2
Hejsa nilleman,

Jeg har dobbelt CPU'er i min Computer. Det er 2 stk. PIII 450 og jeg oplevede i går alarm fra mit bundkort som registrede at CPU'erne gennemsnitligt nåede en temperatur over 52 grader. Jeg tager det dog ikke så tungt, det er sket før, ganske vist har jeg sat den op (alarmgrænsen) fra tidligere et sted i 40'erne, men har tænkt mig at sætte dem op igen til 60 grader fordi jeg mener at have læst og hørt at 60 grader slet ikke er noget problem, hvorimod 80 grader begynder at betyde sikring eller nedjustering af evt. clocking.....jeg har dog også hørt at clocking nogle gange kan medføre at de bliver koldere, hvordan det så kan gå til aner jeg ikke......der er ihvertfald ikke noget logisk i det....!

Jeg ved ikke om det besvarede det præcist nok, men jeg tror ikke du skal være nervøs med hensyn til varmen.

/LP
Avatar billede sen8or_slettet Nybegynder
21. juni 2000 - 20:32 #3
Hej lp,
Hvis clocking medfører at CPU´en bliver koldere tror du så ikke det er fordi folk bruger en form for kølning? :-)

Check evt.: http://www.acdc.dk/

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede lp Nybegynder
21. juni 2000 - 20:34 #4
nej, nemlig ikke........det er det, der er det mærkelige.....

/LP
Avatar billede sen8or_slettet Nybegynder
21. juni 2000 - 20:44 #5
<lp>
Ok.....og det er ikke fordi de er "gået kolde"??? Ellers lyder det også mærkeligt i mine ører...

Med venlig hilsen
SEN8OR
Avatar billede nille Nybegynder
21. juni 2000 - 20:46 #6
fatboy:
Det jeg mente med at harddiskene slår fra, var at de slukkede under windows 2000, og at denne så bare melder at disse er "ejected" Og man kan ikke slå dem til igen, den eneste løsning er at slukke computeren i 5-10 minutter...
Avatar billede fatboy Nybegynder
21. juni 2000 - 22:55 #7
lp og sen8or>

Måske nsakker vi om underclockning eller en ændring af fsb OG multiplier. F.eks. orignalinstilling: 4 * 100 = 400
Ny clockning: 6,5 * 66,6 = 433,3

På denne måde kunne man jo godt forestille sig, at temp-em bliver lavere, selvom clockfrekvensen er højere.

nille>
Det lyder som om din win2000 tror, du har flytbare drev. Men meget mere kan jeg ikke hjælpe med i den forbindelse. Men check lige, at dine harddiskindstillinger er ok i din bundkort-bios.
Avatar billede stussy Nybegynder
21. juni 2000 - 22:57 #8
nille / nilleman er du oprettet som bruger 2gange?!?!?!
Avatar billede fatboy Nybegynder
21. juni 2000 - 22:59 #9
Sikke noget.
Er det mon den samme person?
Avatar billede nille Nybegynder
22. juni 2000 - 13:24 #10
det er den samme, men de´n ene blev oprettet for over et år siden, og jeg har aldrig brugt den......, den skal bare fjernes en gang igen.... (hvis man kan)
Avatar billede fatboy Nybegynder
22. juni 2000 - 16:22 #11
Du havde jo ikke behøvet at oprette en ny bruger. Tværtom havde du nok haft en del point på din første konto.
Avatar billede fatboy Nybegynder
22. juni 2000 - 16:26 #12
Du bruger jo faktisk nilleman nu. Det er nilleman, der har oprettet dette spørgsmål, men nille, der kommenterer. Så måske bruger du alligevel begge to lidt............?!
Avatar billede nille Nybegynder
22. juni 2000 - 17:38 #13
hæh, ja jeg tror også at jeg skifter....:o))))