Avatar billede larsmpetersen Nybegynder
10. april 2002 - 20:02 Der er 3 kommentarer

Resize GIF billede så højde/bredde forholdet bevares

Jeg vil gerne vise et GIF billede i f.eks 25% af dets originale størrelse. Mit HTML dokumente genereres i ASP, der bliver vist forskellige billeder med forskellige størrelser. Derfor kan jeg ikke bare bruge faste værdier for width og height. Hvis jeg angiver width og height i % bliver billeder resizet i forhold til browserens størrelse, og GIF billedets højde/bredde forhold ødelægges. Det dur ikke.
Hvordan kan jeg resize GIF billedet så højde/bredde forholdet bevares.
Avatar billede hmm10 Nybegynder
10. april 2002 - 20:08 #1
prøv at spørge under programmering->html :)
Avatar billede holm18 Nybegynder
16. april 2002 - 10:21 #2
Du kan angive størrelsen på følgende måde: WIDTH="170" HEIGHT="184"... Du kan regne str. ud fra dit orginale billedes str. ved at trække 75% fra. Ellers kan du bruge Adobe photoshop 6,0 til at lave billede mindre.
Avatar billede larsmpetersen Nybegynder
16. april 2002 - 10:56 #3
Billedet indgår i en dynamisk webside, hvor forskellige billeder hentes i en database med ASP kode. klienter uploader deres egne billeder, derfor kender jeg ikke det aktuelle billedes størrelse. Af samme grund har jeg heller ikke mulighed for at resize billederne i Photoshop inden de uploades, og det er uoverkommeigt at downloade dem, resize dem, og uploade dem igen. Så går hele ideen med en dynamisk webside i fløjten.
Da jeg ikke kender det aktuelle billeds størrelse kan jeg heller ikke bruge absolutte vædier for WIDTH og HEIGHT, højde/bredde forholdet vil ikke passe, og billedet vil blive forvrænget.
Jeg mangler stadig en funktion som kan vise billedet i en procentdel af dets råformat, eller evt en måde at fiske størrelse ud af gif filen, så jeg ken beregne værdier til absolutte WIDTH og HEIGHT