Avatar billede tendal Nybegynder
10. april 2002 - 13:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sort - hvid Tv skærm med S-VHS

Endelig får man sit kabel så man kan se dvd'er via computeren på fjerneren. Sætter skidtet sammen og glæder sig meget... men ak og ve fjernsynsskærmen er sort- hvid :o( Hvorfor ??? Og hvad søren gør jeg ved det???
Grafik kortet er et ATI Radeon VE
Hele skidtet er sat sammen i et scart stik med s-vhs indgang som er proppet ind i flimmerkassen.
Håber nogen ved noget om dette.

Da jeg er ret interesseret i et hurtigt svar giver jeg 200 point
Avatar billede supertau Nybegynder
10. april 2002 - 13:51 #1
Er vildt gæt er at TV-out står til NTSC og ikke PAL
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:53 #2
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 13:53 #3
Se spørgsmål oprettet for lidt siden:

http://www.eksperten.dk/spm/170315
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:00 #4
Du sætter så dit composit-kabel i din svhs-scartconverter, og vupti har du farve på skærmen!
Avatar billede tendal Nybegynder
10. april 2002 - 14:03 #5
Hvis jeg forsår dig ret så kan jeg ikke sætte mit s-vhs stik direkte i scartconverteren, men skal i stedet først lave s-vhs stikket om til phono, og derefter i scartconverteren
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. april 2002 - 14:04 #6
Her er den langhårede forklaring på hvorfor SVHS til Scart giver sort/hvid:

Forklaringen kan nemlig være at dit fjernsyn ikke understøtter svhs. Jeg går ud fra at du køre signalet ind i et scart stik. Der kan også være tale om at fjernsynet ikke er sat rigtigt op, men de fleste fjernsyn skifter selv mellem Svhs og composite i deres scart stik.

Du skal også sikre dig at video formatet står til PAL B og ikke NTSC eller andre PAL formater, dette gør du enten på kortet eller i en opsætnings menu for kortet.

Se nedenstående forklaring på forskellen mellem SVHS og Composite set igennem en scartstik adapter:

Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Derfor er løsningen at bruge det gule Composite kabel eller købe et fjernsyn der understøtter S-VHS.

Man kan i nogle forretninger (har kun hørt om det ikke set det) købe en SVHS -> Composite adapter, dette vil også løse dit problem.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:05 #7
Ja, men med den nævnte 470pF kondensator på chrominanse-benet!
Hvis dit fjernsyn understøtter svhs på scartstikket er det på fjernsynet der skal ændres, og så kan du sagtens benytte svhs-stikket (men altså kun hvis fjernsynets scart-port kan sættes til svhs).
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:07 #8
James svar er da vist en cut-and-paste fra et tidligere spøgsmål her på sitet!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. april 2002 - 14:09 #9
mcfrede>> korrekt, jeg skrev det selv en gang, men det er meget at skrive, så nu cut and paster jeg det (jeg er den oprindelige forfatter)
Avatar billede mcfrede Nybegynder
10. april 2002 - 14:10 #10
james t dk -- OK
Avatar billede tendal Nybegynder
10. april 2002 - 14:34 #11
Jeg prøver at lave stikket om og uddeler herefter point hvis det viser sig at være rigtigt :o)
Avatar billede tendal Nybegynder
15. april 2002 - 15:35 #12
Det virker bare. Tak for hjælpen
Avatar billede jay Nybegynder
28. maj 2002 - 20:35 #13
Hej har haft samme problem, og så faldt jeg lige over bl.a. det her spørgsmål, hvad sker der hvis man ikke har kondensatoren på 470pF på, har læst at der ikke sker noget ved at den er større, blot at billedet bliver lidt mere blødt, men som sagt hvad hvis den er mindre eller helt er udeladt? Brænder man noget af så?
Avatar billede jay Nybegynder
28. maj 2002 - 20:36 #14
nårh ja og så iøvrigt, hvor kan man købe en kondensator på 470pF?
Avatar billede jay Nybegynder
28. maj 2002 - 21:25 #15
Hold da op hvor jeg spørger nu.... :)
Hvis jeg nu har et svhs -> scart kan jeg så ikke bare forbinde ben 15 og 20 med hinanden så burde det vel være i farver eller hvad?