Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 06:34 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

PC og monitor med BNC stik

Ganske simpelt:

Hvordan tilslutter jeg min monitor til min pc?

Monitoren har tre BNC-stik på bagsiden.
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 06:36 #1
Jeg kan måske tilføje at det er en Rasterops skærm (Hitachi).

Hvis du mener du kan løse mit problem, men vil have flere point for dine anstrengelser med at formidle din viden, så sig til, så finder vi ud af det.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
10. april 2002 - 06:57 #2
det lyder som om det er en skærm til et overvågningssystem af en art. er du sikker på at det er en computerskærm?
du skal lige lukke det andet spørgsmål om det samme, kun et åbent ad gangen :-)
Avatar billede echsphilee Nybegynder
10. april 2002 - 07:05 #3
ok, sad lige og kiggede på Google. ser ud til at du skal have et specielt grafikkort i maskinen. her er links:
http://www.si87.com/Products/Videocards/videocards.html
http://www.monitorworld.com/Monitors/rasterops/
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 07:17 #4
Den skærm jeg har skulle være en Model CM2086A3UX

http://www.hitachidisplays.com/support/discnt.htm har jeg fundet denne:
CM2086 20" .31mm 100MHz 50/64KHz 60Hz -- -- 60Hz 60Hz

Jeg HAR et kort, men har ingen ide om, hvordan jeg skal bruge det.
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 07:21 #5
Kortet er på størrelse med et graffikkort (PCI el. AGP)
På bagsiden/endestykket sidder der et 15 pols stik, som IKKE er et standard monitor stik til pc.
Og selve kortet har et interface, som mest af alt ligner noget fra en server:  3 gange 32 pins
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 08:05 #6
foreløbig tak for dine links. Der kommer til at gå lidt tid inden jeg får læst mig igennem.
Avatar billede 1003 Nybegynder
10. april 2002 - 08:36 #7
Du skal bruge et kabel , det er nogle her på dette link:
http://www.si87.com/Wizards/monitorcable.html
så skal du installere det kort, du har. drivere kan måske skaffes her: http://www.drivershq.com/right.html

Jeg mener ikke at du skal gøre yderligere, for at det virker..men smid en bemærkning.
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 08:41 #8
Men jeg kan umuligt installere det dér kort. Det passer hverken i en ISA, PCI eller AGP-port. Og flere har jeg ikke at vælge imellem. Måske skal jeg bruge et andet (nyere) kort....
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 08:53 #9
- Har fundet data på endnu en model som ikke er den jeg har men som eftermodelnummeret formegentlig ligner:

Model:      CM2086A3XX
Max Resolution:      1280 x 1024
Sync Type:      Unknown
H Freq/ V Freq:      64KHz / 60hz
Tube Manufacturer:
Monitor Type:
Tube Model:
Tube Size:      19
Connector:      4BNC

Min monitor har f.eks kun 3 BNC stik.
Og jeg kan lige bekræfte at min model ER en

CM2086A3U X  (DF)
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 09:17 #10
har lukket det andet spørgsmål. Var ikke klar over det var forbudt.
Avatar billede mediaals Nybegynder
10. april 2002 - 10:21 #11
Ved ikke hvad  <echsphilee> prøver at forklare, men <1003> har altså meget fat i det rigtigt.
Er du sikker på at det er et TV-output du har i din maskine, for det lyder rimligt underligt, med de stik som du forklare. Normalt ville stikne være nooget i stil med S-video, eller et video-stik, eller hvad det hedder, det gule!
Du behøver ikke at installere en extern tv skærm, og om det er en tv-overvågning eller broadcast monitor er fuldstendigt lige meget, så længe der kommer et signal gennem. (har snakket med panasonic!)
Derfor er det vigtigt at du finder ud af hvad det er for nogle stik, og en ledning der kan lave det om til BNC.
Jeg bruger selv det gule tv out, og en normal phono ledning til min monitor, og et Phono-BNC stik på tvet, så de kan forbindes.
Stikne skal du formodentlig ha fra en specieal forretning, der handler med film-tv produktions udstyr, evt Foto/c.
Avatar billede mediaals Nybegynder
10. april 2002 - 10:23 #12
jeg vil nok nærmest kalde det for et svar i stedet for en kommentar!
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 10:37 #13
mediaals> jeg ved ikke om du lige er stået op eller bare har glemt spørgsmålet :o) Jeg forstår ikke rigtig hvor du kommer fra eller vil hen med din kommentar/dit svar.

Jeg kender godt forskellige tv-out stik og muligheder, men det har intet overhoved med sagen at gøre her.

Det kort, jeg omtalte tidligere sidder ikke i min pc, da det netop ikke passer ind nogen steder. Jeg behøver slet ikke åbne min pc. 3 x 32 pins som et stort firkantet monitorstik (det du sætter i dit graffikkort)

Det kort jeg har (som fulgte med skærmen) er en slags graffikkort som passer i en Mac.

Og så er der på bagsiden, som på et alm. graffikkort, et stik som vistnok er et almindeligt Mac-monitor stik. 15-pins hun-stik.

Og der er ikke noget tv blandet ind i dette spørgsmål.

Jeg foreslår du læser mit spørgsmål igen.

PS: Et problem har vist sig at kunne være, at monitoren måske har fikserede frekvenser og dermed kan man ikke bruge et nyt graffikkort og et kabel, men man skal sørge for at frekvenserne til skærmen er i orden.
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 10:39 #14
Ja, du må undskylde hvis det lød lidt frækt. Men det er altså fordi vi snakker helt forbi hinanden. Måske kan du trække mig med op igen, så jeg kan følge med :o)
Avatar billede mediaals Nybegynder
10. april 2002 - 10:52 #15
jeg tror det er dig der er en smugle sort, du har et kort, men ikke installeret det endnu, du kan ikke finde ud af at installere det, men du indleder spørgsmålet med, hvordan du tilslutter din pc, til monitoren!

HVAD ER DET SÅ DU GERNE VIL HA AF VIDE:

hvilket kort du skal brue,
hvordan du tilslutter kortet,
hvordan du sætter kortet i din pc,
hvilke drivere du skal bruge?

Du bliver nok nødtil at forklare mere om hvad selve problemet er!

(der hvor jeg kommer fra hedder en computerskærm en skærm og en monitor er en X-tern skærm som fx. en tv skærm.....)men det er det samme som vi klader en skovl for en skovl og en spade for en spade....
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 12:45 #16
Godt så. Vi nærmer os.

Det er ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at installere et kort. Kortet kommer aldrig til at sidde i en almindelig pc - i hvert fald ikke uden en eller anden adapter.

Så... Ja, hvilket kort skal/kan jeg bruge?
Findes der et kort f.eks. til PCI og et kabel, som kan forbindes direkte mellem min skærm og det kort jeg skal bruge?
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 12:53 #17
Og øh... Hvis det har nogen interesse, så hedder et tv der hvor jeg kommer fra et tv og alt andet hedder en monitor ;o)
Avatar billede echsphilee Nybegynder
10. april 2002 - 17:44 #18
en mulighed er at købe et helt almindeligt grafikkort og en adapter til skærmen/monitor'en/whatever. her er et link til en adapter.

http://www.monitorworld.com/Cables/hd15male_to_5bncmale.html
Avatar billede fatboy Nybegynder
10. april 2002 - 18:27 #19
jeg skal under alle omstændigheder have et kabel af en eller anden slags. jeg vil se efter et kabel i dk da det billigste kabel koster ca. 560,- kroner på linket incl. levering excl. evt told/moms
Avatar billede sundbo Nybegynder
11. april 2002 - 13:02 #20
Jeg har et kabel du kan få !!
Avatar billede fatboy Nybegynder
11. april 2002 - 14:42 #21
Jeg har faktisk lige købt et i Merlin for 150,- kroner, men jeg kan da gå ned og få pengene tilbage. Hvad skal du have for det du har? Og hvor mange BNC-er er der på? 3, 4 eller 5?
Avatar billede fatboy Nybegynder
11. april 2002 - 14:43 #22
Og nu er det vel et HD15M stik i den anden ende?
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
12. april 2002 - 02:28 #23
De tre BNC-stik der er på monitoren er alle indgange formoder jeg... Står der noget på monitoren om hvorvidt det er Composit, Component eller RGB?
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. april 2002 - 05:46 #24
De tre BNC-er er til R, G og B. En BNC til hver.
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. april 2002 - 07:25 #25
Nå, nu har jeg så et kabel.
Nu skal jeg "bare" finde ud af, hvilke/graffikkort jeg kan vælge imellem og hvordan de skal indstilles (og hvor de kan købes)
Klogere blev jeg af at læse på nedenstående side og undersider/links
http://www.si87.com/Products/Videocards/videocards.html

Jeg har også skrevet til Hitachi i to amgange allerede for at få tech specs på den model jeg har, da jeg tænker at den slags oplysninger er nødvendige for at vælge graffikkort.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
12. april 2002 - 12:36 #26
ok, så ser det jo ud til at det er ved at lykkes for dig, held og lykke :-)

men jeg bliver nu nødt til at spørge: hvorfor? alt det bøvl med kabler og grafikkort. er det en speciel god skærm eller hva'?
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. april 2002 - 17:55 #27
Det er en 19" skærm. Hvem vil ikke gerne kunne bruge sin 19" skærm?
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. april 2002 - 18:02 #28
Skærmen har sansynligvis det som hedder noget i retning af fixed refresh rate. Det gør at man ikke bare kan koble den på et tilfældigt graffikkort.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
12. april 2002 - 18:08 #29
jeg har lige lagt mærke til at min skærm også har BNC-stik, 5 stk. udover det gængse skærmkabel. er der nogen fordel i at bruge BNC-stikkene?
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. april 2002 - 18:19 #30
Det smarte ved at have BNC-stik på sin skærm er, hvis man skal bruge den til andet end pc-skærm. F.eks. til en Mac eller video-monitor eller hvad ved jeg.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
12. april 2002 - 18:27 #31
ok, men ingen forskel i kvaliteten af billedet, når man bruger den som computerskærm?
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. april 2002 - 18:29 #32
Forskellen generelt ligger i at Mac vist bruger BNC og det gør vi ikke.

Jeg tror ikke det gør nogen forskel.

I mit tilfælde er der jo ikke andet, så....
Avatar billede echsphilee Nybegynder
12. april 2002 - 18:48 #33
ok. tak for tippet, og god fornøjelse med de 19 tommer *S*
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
12. april 2002 - 22:03 #34
Man kan vist godt snige sig til at sige, at de tre BNC tilslutninger er noget bedre at bruge end det almindelige skærmkabel.

Forklaringen er at der simpelthen er mere kobber tilrådighed for signalet og at størdæmpningen typisk er bedre i et BNC kabel.

Forskellen bliver tydeligere jo længere kabel du bruger - Man skal lige huske at bruge lige lange kabler til de tre BNC'er :-)

Ellers får man skygger :-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
13. april 2002 - 05:16 #35
Så langt så godt. Nu venter jeg bare på at Hitachi skriver til mig. Gør de ikke det, har jeg fundet mig et telefonnummer til dem:
Teknisk service, telefonnummer til vores vagt er 45 58 10 20
Avatar billede fatboy Nybegynder
13. april 2002 - 05:26 #36
Måske skulle jeg lige nævne at jeg har fået eet svar fra Hitachi, hvori der stod:

Please refer to the following website for further assistance in your area:

http://www.hitachi.com/worldwide/

Thank you.
Avatar billede fatboy Nybegynder
15. januar 2003 - 05:30 #37
echsphilee

Du må gerne lave et svar. Dig og 1003 får hver 30 point for de første og bedste svar jeg fik på dette spørgsmål.

Jeg er ikke kommet videre med projektet pga. tids-og-penge-nød, men svarerne fortjener point.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
16. januar 2003 - 20:43 #38
så siger jeg da mange tak :-)