Avatar billede skrewz Nybegynder
09. april 2002 - 17:30 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Deling af StofaNet? Erfaringer?

Er der nogen derude, der har erfaringer med at dele stofanet? Kan det passe, det der står i manualen til mit Motorola SB4101 kabelmodem, at den kan deles bare ved at plugge den i en hub/switch? Og i så fald, hvilken skal jeg købe?

SKREWZ.
Avatar billede plexzel Nybegynder
09. april 2002 - 17:36 #1
Hey - jeg har da fler gange haft held med at dele stofanet ved venner - via windows. ved ikke hvad hub\switch du skal bruge - vi brugte bare 2 netkort i hostens maskine også trak jeg det igennem ham. :)
Avatar billede plexzel Nybegynder
09. april 2002 - 17:36 #2
Svar even ;D
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. april 2002 - 17:37 #3
Tjo, god nok idé, men jeg kunne ikke få det til at virke.
Avatar billede praetorian Nybegynder
09. april 2002 - 17:41 #4
de rer bare nogle der var ude i problemer idet at stofa har fundet ud af at der var flere netkort tilsluttet og så efterfølgende lukket forbindelsen
Avatar billede plexzel Nybegynder
09. april 2002 - 17:44 #5
Okayer - men så ville jeg ikke foreslå en hub FØR det virker på den anden måde brug evt. programmet sygate find det på google.com eller noget. :)
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. april 2002 - 17:46 #6
På trods af at de i butikken (Kolding) siger at den slags ting "må de ikke sige" så, "jo, det kan man vel nok"... vdr. deling.

Men KAN jeg bruge en switch? Og hvilken? Eller skal der fingre i en router? Kunne PAT ikke "skjule" det at der er flere computere tilsluttet?
Avatar billede praetorian Nybegynder
09. april 2002 - 17:49 #7
nu tænker du nok på NAT. Men nej ham jeg hørte om kørte med en router imellem og stadig blev han busted. Men kan godt ske at Stofa har valgt at se mere løst på at man deler sin forbindelse.
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. april 2002 - 17:51 #8
Portlevel Adress Translation? Er 'ed ikke det ded hedder?
Avatar billede praetorian Nybegynder
09. april 2002 - 17:53 #9
Network Adress Translation
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. april 2002 - 17:55 #10
Jeg troede at der var forskel. Men det var ikke kernen af mit spørgsmål.
Avatar billede bue_m Nybegynder
09. april 2002 - 21:02 #11
Ja, det kan godt passe, at der står i manualen, at den kan deles på den nævnte måde. Det er fordi, at computerne ved ikke, at de snakker til et modem. Det, de tror, er, at de snakker direkte til den computer, som modemmet laver forbindelse til.
Men rent praktisk får man ikke så meget ud af, at alle computerne kan snakke direkte gennem modemmet, men det er pga. stofanet.

Hvis man kører masquerading (NAT), så kan stofanet ikke se, at man har flere computere på. Hvis man ikke har en server eller router, der kører masquerading eller internetdeling eller kald det, hvad du vil, så kan man uden problemer få fat i mere end et ip-nummer fra stofa ved at sætte det hele til en hub/switch, men man kan ikke være logget på med mere et af dem ad gangen. (taler af erfaring)

Det kom lidt rodet, men jeg håber, I har fået fat i pointen.
Avatar billede skrewz Nybegynder
10. april 2002 - 17:57 #12
OK. Øv, men OK.
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. juni 2002 - 12:50 #13
Jeg fandt selv ud af det. Udover at StofaNet nu tilbyder en familiepakke, som gør det muligt at dele forbindelsen via en switch, så kan routeren "ZyXEL Prestige 304" (som er ret billig) udgøre den rolle, som bue_m snakker om. (Taler af erfaring).