Avatar billede kego2 Nybegynder
08. april 2002 - 20:41 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke boote - Soltek drv2 + amd xp 1900+

Hej,

Jeg har lige købt følgende:
- soltek drv2
- amd xp 1900+
- chieftec kabinet
- diverse drev
... og har samlet det.

Problem:
Jeg kan ikke få computeren til at vise noget som helst på skærmen - den starte blæsere og giver strøm til diverse drev - MEN den starter ikke skærm eller viser noget :(

Diagnose:
Jeg synes, at jeg har prøvet alt; har prøvet at sætte jumpere i forskellige positioner, taget alle enheder af, skiftet ram, skiftet grafikkort - alt sammen uden effekt desværre ...

DERFOR; er der nogen der kan komme med en mistanke om noget, en god metode eller noget der minder om en ledetråd, vil jeg blive meget glad :)

Mvh.
Kristian
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
08. april 2002 - 20:44 #1
Det er helt sikkert jumpet forkert.
Det kan ogsaa vaere at Biosen skal opgraderes for at koerer med XP processorer.

/JB
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. april 2002 - 20:44 #2
hvis du har prøvet et andet grafikkort osv, så må det jo være skærmen?!!
du har vel sat strømstikket til den i, og tændt etc??
kan du evt. prøve med en anden skærm...
Avatar billede praetorian Nybegynder
08. april 2002 - 20:48 #3
måske at din Cpu er fræset af. Bipper din computer eller viser den på nogen måde fx i form af lysdioder hvad der er galt???
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
08. april 2002 - 20:50 #4
Tag rammene ud,og hoer efter om computeren bipper! (Forudsat at du har en PC speaker sat paa)

/JB
Avatar billede kego2 Nybegynder
08. april 2002 - 20:53 #5
johnnybrian > Hvordan opgraderer jeg biosen når jeg ikke kan få liv i den?
metal hansen > jeg har prøvet på 3 forskellige skærme desværre ...
praetorian > den bipper ikke da jeg ikke har en højtaler endnu - men det må jeg prøve ... vil dog mene at jeg ville få en eller anden form for fejl selvom  cpu'en er røget (?)
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 21:06 #6
du kan prøve at tage det ud af kabinettet og lægge det på bordet, husk antistatisk materiale under det.
Sæt skærmkort og 1 ramblok i, sæt den lille højtaler til, tilslut strømforsyningen og sæt 1 harddisk til og prøv så om den starter.

Problemet kan nogen gange stamme fra evt. metalskruer der holder bundkortet, de kan kortslutte signaler eller spændinger og så starter den ikke.

Din CPU kan også være beskadigt, knækket.
Avatar billede triumph10 Nybegynder
08. april 2002 - 22:59 #7
dit køb kan oxo være et fejlkøb :)  spar sammen til det helt nye og send det andet tilbage!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. april 2002 - 23:08 #8
triumph => hmm
Avatar billede kego2 Nybegynder
09. april 2002 - 00:00 #9
Tak for alle de (seriøse) svar :)

Jeg vil arbejde videre med det i morgen og vender helt sikkert tilbage med status på problemet - eller måske hvis jeg er heldig - løsningen :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 00:03 #10
husk lige at afvise triumph's useriøse svar!
Avatar billede qcaze Nybegynder
09. april 2002 - 00:29 #11
ifølge http://www.soltek.de/English/faq/CPU%20list/AMD.htm så skulle dit mb understøtte xp1900+, men i teorien q johnnybrian godt ha ret (mht bios)
hvis du har mulighed for at prøve med en 2. cpu som fx duron, og med retaxes 'testoptilling' vil du nok q finde fejlen og/eller opdatere bios..
Avatar billede kego2 Nybegynder
09. april 2002 - 08:49 #12
Jeg har nu prøvet at koble en højtaler på og den er tavs som graven - dvs. det eneste der sker er at blæsere og harddisk starter ... jeg må prøve nogle andre opstillinger.
Avatar billede kego2 Nybegynder
09. april 2002 - 08:49 #13
præcisering: "harddisk starter" = får strøm
Avatar billede delwin Nybegynder
09. april 2002 - 09:25 #14
DRV2 skal ikke have opgradet bios for at køre med XP processore.. De kører fint som de er..
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 11:35 #15
så er der enten noget galt med CPU eller dit bundkort.

gå ned til forhandleren (hvis det er muligt) og få ham til at teste bundkort og CPU inden du fortsætter.
Det ville være meningsløst at fortsætte en fejlsøgning, nu du har prøvet alle forslag.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 11:36 #16
Hvad med Ramblokke, er de beregnet til at køre i det bundkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 11:38 #17
jeg kan ikke tro at det har noget med jumpere at gøre, de nyere bundkort er indstillet til at køre automatisk i jumperless opstilling, så unaset hvilken CPU der passer vil starte med det samme.
Avatar billede kego2 Nybegynder
09. april 2002 - 11:46 #18
Ja, det må næsten helt sikkert være bundkort eller cpu. RAM er ddr pc2100. Jeg har en 'kompetent' til at kigge på den lige nu ... så fortsættelse følger :)
Avatar billede kego2 Nybegynder
11. april 2002 - 14:14 #19
så er det endelig liv i min computer ... problemet var, at de ram jeg havde fået var defekte ... det samme var desværre de ram som jeg skiftede med også ;(

men tak for alle svarene ... jeg prøver at dele pointene ud (hvis jeg kan finde ud af det)

mvh.
Kristian
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. april 2002 - 14:24 #20
jeg kan da godt melde mig under fanerne med min "Kommentar fra retaxes
09/04-2002 11:36:33" ;o)
Avatar billede kego2 Nybegynder
11. april 2002 - 14:28 #21
ja, da jeg ikke kan se hvordan man kan give point til en kommentar må det blive ligeligt delt på de to eneste svar ;)

men tak til alle!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. april 2002 - 14:35 #22
Takker for pointene

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede praetorian Nybegynder
11. april 2002 - 14:39 #23
takker for points