Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 16:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

kompilering

Hey,

for det første: jeg er nybegynder...
Jeg har nogle problemer med at få kompileret en meget simpelt program..
I den bog jeg har, står der, at jeg skal skrive
javac navnpåfil.java når jeg er inde i den mappe hvor filen ligger. Det hele foregår i kommandopromte, men den svarer:
'javac' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.
Jeg ved godt at det er et lidt dumt spørgsmål, men jeg vil bare gerne have lortet til at virke.
MVH
Mikkel
PS. jeg har j2sdk-1_4_0-win, som vist nok er den nyeste version....

Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 16:46 #1
Du skal have ændret din PATH så der også bliver kikket din javamappe når du skriver en dos kommando.

hvilkent mappe har du installeret javea i?
hvisket styresystem (win95,...,winXP) bruger du?
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 16:55 #2
Jeg bruger winXP
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 17:06 #3
Øv, den kender jeg ikke.
Men mon ikke den er ligesom win2000

højreklik på 'denne computer' og vælg egenskaber.

find et sted der står 'environment variable' og gå derind.

ret i den der hedder PATH så der bliver tillføjet et semikolon og stien du ikke fortalte + /bin

hos mig ser path sådanher ud
før rettelsen:
    PATH=C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\\COMMAND
efter rettelsen:
    PATH=C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\COMMAND;C:\\jdk1.1.4\\bin

jeg håber mine \\ tegn kommer med :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 17:08 #4
Øv, (men gladt øv dennegang). eksperten har rettet så \ bliver udskrevet.
Det skal kun stå eet \ tegn alle de steder der står 2 efter hinanden ovenfor.

mvh JakobA
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 17:43 #5
jeg kan ikke rigtig finde det der 'environment variable' inde i egenskaber!
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 17:45 #6
jeg har fundet det, undskyld!!
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 17:49 #7
hos mig hedder den:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 17:50 #8
der sker ikke noget ved at ændre den eller hvad?
Jeg er lidt en pivskid, men okay, jeg kan jo bare skrive det ind igen, hvis noget går galt!
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 18:31 #9
det er nok smartest at cit&paste den der er over i en notepad fil først (og save filen) så kan du altid lægge den tilbage igen senere.

ellers ser det helt fint ud, der skal blot tilføjes ; +din javamappe og \bin så det bliver til:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\dinmappemedjava1.4\bin

mvh JakobA
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
08. april 2002 - 18:56 #10
det var lige det jeg manglede! Mange tak for hjælpen!
30 point til dig!
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 19:18 #11
selv tak, ( nu VED jeg winXP gør det ligesom win2000 :-)