Avatar billede kimn Nybegynder
06. april 2002 - 20:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

hvem kender et produkt til fjernelse af al data fra HD ?

Vor personaleforening har netop fået et større antal udfasede PCere til rådighed, på den betingelse at vi 'renser' harddiskene for al forretningsdata.
Jeg ved at sådanne produkter findes men kan ikke huske nogen navne. Efter 'afrensningen' skal vi installere Win98.
Vi har derfor tænkt os at bruge et produkt som overskriver hele disken en eller flere gange...dog sådan at vi uden problemer kan installere et operativsystem bagefter.
Nogen som kender til gratis (free/shareware) eller prisbillige produkter ?
mvh
Kim Nielsen
Avatar billede yeti Nybegynder
06. april 2002 - 20:48 #1
McAfee har et program der hedder "Schredder" - Det er en del af de store Anti virus pakker. Den skriver støj X antal gange på HD'en. Des højere du sætter X des sikre er det at data ikke kan genskabes. Omkring 7 gange skulle være sikkert.

/yeti
Avatar billede zevicez Nybegynder
06. april 2002 - 20:49 #2
Så vidt jeg har forstået, skal i bare formatere dem?
Avatar billede yeti Nybegynder
06. april 2002 - 20:51 #3
Hvis man blot formaterer kan data genskabes!!!
Avatar billede jefa Nybegynder
06. april 2002 - 20:51 #4
Sure Delete sletter data permanent
http://www.wizard-industries.com/sdel.html
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. april 2002 - 21:19 #5
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. april 2002 - 21:21 #6
Der er også Zap og Wipe fra IBM.
Avatar billede jefa Nybegynder
06. april 2002 - 21:23 #7
Wipe er godt, men understøtter det harddiske over 8 GB?
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. april 2002 - 21:23 #8
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. april 2002 - 21:26 #9
jefa >>>>> Nej Wipe understøtter ikke over 8 Gb men da det er udfasede comper går jeg ud fra at det er mindre diske end 8Gb der er tale om , .....går jeg ud fra.....:)
Avatar billede swordcat Nybegynder
07. april 2002 - 14:35 #10
ser lige med her ;)
Avatar billede kimn Nybegynder
07. april 2002 - 16:35 #11
kommentar til yeti (og andre) :
nej, en formatering er ikke nok. Dette vil ikke - med 100% sikkerhed - fjerne al forretningsrelateret data. Visse formateringsrutiner laver blot et nyt directory. Vi skal sikre os at der ingen data er tilbage som kan læses og derfor skal der ske en overskrivning af hele HD.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
07. april 2002 - 22:48 #12
????????
Underlig respons , kimn ,
File shredder  , Sure delete osv. er ikke formateringsværktøjer men den type programmer som du efterlyser så hvad betyder din kommentar ????
Avatar billede sarid Nybegynder
14. april 2002 - 19:56 #13
Du skal ind på din HDs leverandørs hjemmeside. På deres hjemmeside vil der højt sandsynligt være en slags utility (disk fitness til IBM) eller en anden utility, der kan skrive 0'er til din harddisk. Ved at skrive 0'er til alle din harddisks sektors vil AL data blive slettet.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
23. april 2002 - 23:53 #14
med på en lytter :D
Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
11. juni 2002 - 20:59 #15
Under antagelse af at det aligevel ikke er så vigtige data, burde det være nok at benytte et program der skriver 0'er overalt på harddisken.

Der er dog firmaer der tilbyder at genetablere det gamle indhold igen ved at måle magnetiske spor sat af de oprindelige data. Dette kan undgås ved at sikre sig at det program der benyttes til sletning overskriver hele harddisken flere gange. Normalt noget i stil med: først skrives 1'er, dernæst 0'er, så tilfældige 1'er og 0'er.
Efter omkring 6 overskrivninger, er det umuligt at genetablere de oprindelige data.

Det skal dog bemærkes at det koster knaster at få genetableret overskrevet data, så en simpel overskrivning, vil i langt de fleste tilfælde være tilstrækkeligt.
Avatar billede kimn Nybegynder
19. januar 2003 - 20:59 #16
Jeg har benyttet et produkt fra IBM (disk erase utility) som i 3 sekvenser overskriver hele disken...pointene går til tris..