Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 00:53 Der er 27 kommentarer

Bundkort og processor vil ikke sammen

Jeg har netop købt nyt bundkort og processor og sat det i, men når jeg startet computeren op går der 15-20 sek. og strømforsyningsblæseren begynder og sige kliklyde og lygte. Hvis jeg piller processoren af bundkortet kommer der ingen kliklyde, kun blæserstøjen kan høres..

Bundkortet er et ECS K7S5A og processoren en AMD Athlon XP 1700+ (1466 MHz) Der står i manualen til bundkortet det understøtter amd kort op til 1400 MHz, er dette grunden og vil det så virke hvis jeg får byttet processoren til en AMD Athlon XP 1600+ (1400 MHz)?
Avatar billede netweawer Nybegynder
06. april 2002 - 00:55 #1
jeg kan ikke sige det med sikkerhed!!! men efter de oplysninger du giver! burde det jo du,
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 00:56 #2
Manualen siger:
The following list notes the processors that are currently supported by this mainboard.
Athlon 650 MHz-1.4 GHz
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 00:57 #3
Troede ikke de 0.6 MHz kunne have sådan betydning eftersom en 1400 Mhz cpu muligvis er længere oppe MHz messigt.
Avatar billede rullehjul Nybegynder
06. april 2002 - 00:58 #4
Det bundkort understøtter meget mere end 1,4 GHz med den nyeste BIOS, så måske er de, det du har brug for!
Avatar billede rullehjul Nybegynder
06. april 2002 - 00:58 #5
de = det
Avatar billede peet-49 Novice
06. april 2002 - 00:58 #6
Du skal lave settings til din CPU i bios, inden du får det til, at køre, bundkortet er der intet i vejen med det kan klare meget mere. Mit kører med XP2000+ uden problemer, du skal sætte bios til 133/133
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 01:02 #7
Kan ikke nå at gå ind og ændre på det i bios inden den ikke vil køre mere (begynder på kliklydene og lugten hvorefter den slukker inden længe)
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 01:09 #8
Så vidt jeg husker får skærmen intet billede på inden problemet opstår, men er ikke sikker.

Skal lige siges der ingen blæser sidder på cpu'en endnu da jeg glemte at købe sådan en, men tilgengæld har jeg sat en "ekstern sommerblæser" til at stå og blæse på den, så det kan da ikke passe det er derfor? Tænkte bundkortet måske tjekkede om der var blæser sat til cpu'en?
Avatar billede rullehjul Nybegynder
06. april 2002 - 01:17 #9
*LOL* en "ekstern sommerblæser", jeg tror sku det er der problemet ligger, eller i hvert fald et af problemerne =)
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 01:21 #10
hehe, ja men jeg tror da den blæser mere end en cpu blæser vil gøre så jeg tror ikke det betyder computeren ikke vil starte.

Fik bundkort og cpu med posten her til aften, så jeg har ikke haft mulighed for at købe en blæser til cpuen endnu.
Avatar billede jytteq Nybegynder
06. april 2002 - 01:39 #11
Den siger klikkelyde og lugter og har ingen rigtig køler monteret,
og så synes i det er mærkeligt den ikke starter.
Jeg synes det er mærkeligt hvis den ikke brænder af.
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 02:04 #12
Skal lige siges det er fra strømforsyningsboksen/blæseren der kommer kliklyde og lugt, men som sagt først når cpuen bliver sat i.

Kan det virkelig passe cpuen bliver så varm den ikke kan klare mere på blot 15 sek.??
Avatar billede jytteq Nybegynder
06. april 2002 - 02:49 #13
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-05.html
prøv at dovnloade denne video det er godt nok ikke XP
men alligevel giver den et billede af hvad der kunne ske.
Avatar billede jytteq Nybegynder
06. april 2002 - 02:53 #14
bare lige for ikke at lave brændt småkage, så sæt lige en køler på
det andet er ret farligt.
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 03:07 #15
Måske heldigt nok den ikke har stået tændt længere så.. er ikke synligt brændt af, men det er måske bare held..

Alligevel tror jeg ikke det er det der er problemet.. selv den så blev for varm meget hurtigt ville den jo virke indtil og det var jo ikke tilfældet.
Avatar billede nbn Nybegynder
06. april 2002 - 03:11 #16
peet49: Hvad er det der skal sættes til 133/133 i bios?

Må for en god gang ordens skyld hellere lige nævne jeg venter med at prøve til i morgen når jeg har købt en blæser.
Avatar billede jytteq Nybegynder
06. april 2002 - 03:25 #17
ja og vær omhyggelig når du monterer den, et meget tyndt lag
kølepasta af god kvalitet er vigtigt.
Det med 133 er din CPU og RAM bus men den skulle nu kunne virke på 100 Mhz også, der er en rimelig sansynlighed for den virker
når køleren kommer på, men der kan selvfølgelig være andre fejl.
Avatar billede peet-49 Novice
06. april 2002 - 10:23 #18
nbn> en XP kører bus 266, altså 133X2, de 133 til venstre er rammene, de skal settes afhængig af, hvad ram du har.
Avatar billede peet-49 Novice
06. april 2002 - 10:25 #19
nbn> man skal være meget varsom, når man monterer køler på CPU, ellers knækker du cpuén, og din maskine er død, mange har ødelagt cpu med SilentWiking.
Avatar billede intel4004 Novice
06. april 2002 - 14:28 #20
Du kan aldrig fjerne varmen fra en AMD cpu ved bare at blæse på denne med en køler. Der skal være DIREKTE varmeoverførsel til et metal der kan lede varmen væk fra cpu-kernen!!! Det du gør er ret så mega-vildt meget farligt!!

Man tænder ikke en AMD cpu uden påmonteret cpu-køler!!! (Jo..måske i 1u rack-kabinetter, med super airflow!)

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
06. april 2002 - 14:30 #21
Og et svar:

Mon det ikke er din PSU det er helt galt med!! Selvom om bundkortet ikke understøtter en cpu, burde strømforsyningen jo ikke stå og sprutte!!

Intel4004
Avatar billede nbn Nybegynder
07. april 2002 - 02:53 #22
I første omgang var det cpu'en den var gal med.. købte så en ny med blæser og så gav computeren i det mindste et billede fra sig, men inden windows blev færdig med at indlæse opstod der nye problemer (http://www.eksperten.dk/spm/194710)

Og nu er jeg tilbage hvor dette spørgsmål starter.. der kommer intet billede på skærmen når jeg starter op, og bios afgiver ikke bip lyden mere.
Avatar billede nbn Nybegynder
07. april 2002 - 02:54 #23
kan ikke passe det er cpu'en igen eftersom den altid har haft blæser på. Ved bare ikke hvad f... der kan være galt.. mon ikke jeg skulle betale mig fra det...
Avatar billede nbn Nybegynder
07. april 2002 - 02:55 #24
er ved at være godt sindsyg efter 2 dages uafbrudt arbejden med det skide hardware
Avatar billede peet-49 Novice
07. april 2002 - 10:55 #25
Du kan da ikke montere en XP CPU uden en køler, cpuén bliver extrem varm på nul til, og kernen brænder sammen.
Avatar billede intel4004 Novice
07. april 2002 - 11:57 #26
Når du siger blæser, hvad mener du så?? Mener du en en helt normal køler som sidder påmonteret med koleprofil ovenpå CPU? Eller har du blot en køleprofil uden blæser påmonteret??

Intel4004
Avatar billede nbn Nybegynder
10. april 2002 - 15:22 #27
Der sidder en køler sat ovenpå cpuen. Den føste cpu var forresten gået i stykker fordi blæseren ikke blev sat lige på!? Det har åbenbart betydet at et af de fire chip hjørner blev bøjet eller sådan noget.