Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 19:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kører min hd pludseligt kun med en ATA 33? (haster lidt)

Hej, jeg har lige lagt xp pro ind, og nu kom jeg til at se, at harddisken kn kører med en ATA på 33(det står der når den starter op i den der firkant hvor alt det information står - inden den går igang med at starte windows)

Jeg mener det er en ATA 100 jeg har, og jeg har prøvet at opdatere min bios med den nyeste, og jeg mener ikke at det er xp der er gået ind og "har pillet" ved noget?

Jeg har en T-bird 1200 Mhz, Soltek sl-75kav bundkort, gf 2 mx 400 og 384 ram.

Det er en Maxtor 52049H3 harddisk det drejer sig om.

Jeg håber i kan hjælpe...
Avatar billede gpa Nybegynder
04. april 2002 - 19:58 #1
Har du loadet default i bios?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 19:59 #2
Har du sat harddisken på ide100-controlleren på dit bundkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2002 - 20:17 #3
bruger du et 80 leders kabel, ellers kommer den aldrig til at køre ATA66 eller 100
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2002 - 20:18 #4
endvidere skal kablet sidde i den rigtige rækkefølge, blåt stik i bundkort, grå til slaven og sort til masteren.
Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 20:42 #5
Ja, jeg har loadet default i bios... Og den har jo kørt 100 før, det er det der er det underlige...
Og jeg har ikk været ned og pille...
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2002 - 20:51 #6
hvor gammel er den harddisk?

fortæl os, hvad der sidder på det 80 leders kabel.
Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 20:58 #7
Den er omkrin 1½ år... Der sidder ikk andet end den ene harddisk på det kabel, og det har jo virket før, det er bare stoppet lige pludseligt...
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2002 - 21:08 #8
har du data på din harddisk, jeg mener ikke at man havde ATA100 for 1½ år siden, højest ATA66.
Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 21:11 #9
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2002 - 21:18 #10
ja, det ser rigtigt ud, mærkeligt fænomen.

hvordan pokker kan den pludselig forandre sig.

Prøv om Sandra kan fortælle dig noget om din HDD.

hentes her http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 21:40 #11
Den fortæller da ikk ret meget... At det er Fat32 og hva serial nummer den har... og hvor meget der er brugt af plads...
Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 22:01 #12
Hmmm har i nogensinde hørt om et ide kabel der er brændt af/holdt op med at virke? Nu kører jeg ata 100 igen, efter at have skiftet kablet, men min xp er stadig MEGET sløvt... f.eks. hakker winamp når jeg åbner internet explorer(og der kører ellers ikke andet)
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2002 - 22:27 #13
ja, det er ganske almindeligt at et kabel pludselig ikke virker mere, men det er først efter at man har hevet det tilstrækkeligt mange gange ud af stikkene.
Nu har du jo foretaget en Load Default Setup, så kunne det tænkes at du skal prøve at tune den lidt, se efter om intern og Ekstern cache er enabled.
Avatar billede diboluz Nybegynder
04. april 2002 - 23:42 #14
Jeg har lige taget en format c:... Nu virker det hele bare igen...

Bare et råd til jer folks... lad vær med at bruge det som står på tweakxp.com

det meste af det får computeren til at køre mere råddent...
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 00:07 #15
det må da være en dejlig fornemmelse, bare surt at man skal installere alle programmerne igen, med nogle få undtagelser.
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. april 2002 - 04:31 #16
Hvad med at lukke spørgsmålet når du har fået det ordnet.
Avatar billede diboluz Nybegynder
12. maj 2002 - 15:06 #17
lukker lige...