Avatar billede mostcrazy Nybegynder
29. marts 2002 - 11:23 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

brugerflade

Hej

Jeg sidder og skal lave et program til registrering af kunder, men jeg har ikke rigtigt nogen erfaring indenfor udvikling af brugerflader til programmer. Er der nogen som kender nogle links til nogle "gyldne" regler man bør overholde. Altså lidt ligesom Jakob Nielsens (hvilket jo er meget om diskuteret).
Avatar billede startfirma Nybegynder
29. marts 2002 - 11:26 #1
Glem jacob Nielsen...  Danskerne har god smag :)

Dont make me think af Steve Krug
&
Design for community af Derek Powazek

http://www.designforcommunity.com/

http://www.dontmakemethink.com/

Så er du flyvende!!

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
29. marts 2002 - 11:27 #2
tjekker dem lige lidt senere :o)

men ja drop Jakob Nielsen :O)
Avatar billede startfirma Nybegynder
29. marts 2002 - 11:28 #3
<citat>

In a time when the danish contribution to webdesign is Jakob Nielsen's minimalistic view for the visual aspect, we should try to embrace our own traditions for visual grace, simplicity & functionality, which has made us world famous in industrial design, funiture and archicture..... instead of being considered the people without style.

.... Taking design advice from Jakob Nielsen is like taking a diet-tip from a guy weighing 300 pounds....

</citat>
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
29. marts 2002 - 11:30 #4
*GG* ja det er der jo noget om..... hvilket man også kan se på hans side http://www.useit.com - den er jo håbløst gammeldags
Avatar billede startfirma Nybegynder
29. marts 2002 - 11:36 #5
... skal lige sige at ovenstående link/bøger er anbefalet til mig af Oscar Eg Gensmann som er min egen usability guru :)

... held og lykke med projektet
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
29. marts 2002 - 11:43 #6
Om Jakob Nielsens design er "pæne" eller ej, kan man naturligvis altid diskuttere, men én ting er efter min opfattelse sikker - han har fat en række meget værdifulde pointer i sine bøger og artikler. Jeg mener bestemt ikke, at han er til at komme udenom, når man laver research vedr. brugervenlighed.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
29. marts 2002 - 12:12 #7
Lundsfryd>
Jeg er ganske villig til at give dig ret. J.N. er en bemærkelsesværdig faktor inden for emnet. Men som med alt andet er det også vigtigt at forholde sig kritisk til sine kilder.

Jeg tror årsagen til at de fleste efterhånden vælger at ignorere J.N. er at han alt for ofte har for travlt med at være circus klovn og bruger for lidt tid til at sætte sig i sine lytteres situation.

Jovist J.N. har da sagt nogle fornutige ting til tider, men sjældent noget som ikke er dukket op i andre sammenhænge af andre personer, eller noget som er fundamentalt nyskabende.

Jeg tror ganske enkelt folk er blevet trætte af hans egen selvforherligelse, hvilket får en naturlig afsmitning på hans arbejde der virker utrovædigt og kedeligt. Det kræver ikke det store at finde ud af at J.N. ikke er en hr. hvem som helst, desværre har han bare formået at gøre sig selv så triviel, lidt nyskabende og truende over for de mennesker der ellers kunne få glæde af hans ideer at man ganske enkelt er begyndt at ignorere og grine ad ham. Han virker med andre ord mere interesseret i at høre sit eget budskabend at bringe det videre. I så fald han var det sidste, ville han formodentlig nok have taget en anden approach end at skræmme folk til at benytte hans teorier. Det er efterhånden generel viden at man kommer længere ved at rose og uddanne end ved at fortælle folk at de dør hvis de ikke gør som man siger.

En ting der er synd dog er desværre at diverse medier ikke har opfattet denne tendens endnu, hvorfor J.N. desværre bliver ved med at være mediernes (især de danske, for vi kan jo alle godt lide internatioanle berømte danskere :) kæledægge, der kun ødelægger hans omdømme mere, fordi manden ganske enkelt ikke kan finde ud af at være i medierne uden at få storhedsvanvid.

Jeg må indrømme jeg tager hatten af for J.N. han har forstået at skabe sig en karriere på et enormt tyndt og specificeret grundlag og er i stand til at tage selv nogle af de største virksomheder i verden ved næsen rent økonomisk og skabe sig en formue på denne måde. Det er ganske imponerende i min verden rent økonomisk, men når det kommer til brugervenlighed og "real life" scenarier så må jeg indrømme så foretrækker jeg at ty til folk (eksperter) der har væsentlig mere "real life experience" og ikke basere hele sin viden på opskruede og virkelighedsfjerne projekter.

/Just My 2 cents
Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
29. marts 2002 - 12:19 #8
mostcrazy>

De to bøger startfirma henviser til er primært minded på web applicationer og den sidst på web communities, vhorfor du måske ikke finder så vanvittig meget information i dem i forhold til software udvikling.

Da det ikke er et emne jeg beskæftigere mig vanvittigt meget med selv kan jeg desværre ikke hjælpe dig specielt meget, men du kunne prøve at kigge på nogle af disse links og seom du kan få noget ud af det:

http://www.sigchi.dk/

http://www.sigchi.org

http://it.civil.auc.dk/it/education/reports/usability_intro.pdf

(De ovenforstående links er nogle jeg just har fundet, hvorfor jeg ikke kan garantere nogen gevinst ved at læse dem, men det kunne da være de kunne lede dig lidt på vej)

God fornøjelse

Med venlig hilsen og ønsket om en god påske
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. marts 2002 - 13:16 #9
En ting vi (og også Jakob Nielsen) nok bør holde os for øje er at "hvad er korrekt brugerflade" ikke har noget fast og endegyldigt svar.

Da PCen først kom frem havde den en standard-feature med at de nederste par liner af dos skærmen indeholde en lille forklaring på hvad funktionstasterne F1 til F8 betød for det kørende program lige nu. Det var et endog særdeles brugervenligt design dengang. Men det skodder totalt i forhold til den standard menugjælke vi finder i ethvert vindue idag.

JN siger 'Flash er noget bæ". Og det har han ret i, i hvertfald dengang Flash ver noget kun extreme komputernørder kunne hitte ud af at installere og bruge, Idag skal man blot trykke på en knap, så installerer det sig selv. Den udvikling gør flash 'mere' anvendelig i en brugerflade (omend stadig noget tvivlsom).

"rødt betyder stop, Grøn betyder gå. Sort betyder sorg. Hvid betyder uskyld." Vi ved det i en sådan grad at vi næsten tror det er en naturlov. Det er det ikke. Det er en kulturel regel som vi suger til os idet vi vokser op. IT-brugerflader har også en masse af den slags regler vi kender så godt at vi tror de er naturlove. (har du nogensinde prøvet at lære en 70-årig at bruge PC? Det er grumme svært for de har ikke opsuget en eneste af IT-verdenens regler). Altefter målgruppe skal du passe gevaldig på med den slags regler i din brugerflade (Det er forresten også en af de ting JN siger: "Intuitivt")

mvh JakobA
Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. marts 2002 - 00:52 #10
mostCrazy>

Jeg faldt lige over den her til aften som måske kunne interessere dig:

http://www.iarchitect.com/

Mvh
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
31. marts 2002 - 12:33 #11
Man skal da heller ikke glemme Rolf Molich. Jeg har før benyttet hans bog "Brugervenlige EDB-systemer" som giver en god indførsel i bl.a. grundlæggende retningslinier for opbygning af brugervenlige GUI'er (med gode eksempler undervejs), afvikling af tests m.m. Bogen er endda ret billig:

http://www.gad.dk/find/resultat.asp?top=on&toptitel=on&topforfatter=on&fritekst=rolf+molich
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
01. april 2002 - 21:48 #12
i må undskylde at jeg ikke før har svaret, men jeg løb ind i problemer med computeren kort efter jeg oprettede dette indlæg så jeg måtte formatere.

Men tak for alle jeres links, jeg kan se at det lige kommer til at tage noget tid, så jeg vneder lige tilbage indenfor en af de nærmeste dage :o)
Avatar billede madsfriburg Nybegynder
02. april 2002 - 09:38 #13
Jeg fatter slet ikke den tåbelige diskussion om Jacob Nielsen. Lige præcis her i dette forum burde diskussionen ikke være så overfladisk og person-orienteret, men derimod saglig og reflekterende!
Jeg er kort sagt totalt ligeglad med hvad I synes om JN og det burde I også selv være når I snakker med "kolleger". Det interessante er, om I har læst hans materiale og er intelligente nok til at trække den brugbare viden ud af det. Den såkaldte essens, som jo så kan være meget forskellig fra person til person.
Nu forstår jeg hvorfor han gør så meget ud af at understøtte sine argumenter med statistikker og konkrete eksempler. (At han så nogle gange ikke dokumenterer dem er et problem der er til at få øje på.)

>>> Godt gået lundsfryd. (o:
Avatar billede osaka_san Nybegynder
02. april 2002 - 14:39 #14
Madsfriburg>

Overfladisk og person-orienteret?

Hvis du hentyder til mine udtalelser om at jeg efterhånden tror at folk er begyndt at ignorere J.N. fordi han har travlt med at forherlige sig selv og sine principer, så tror jeg du har misforstået min hensigt.

Jeg er som du nævner, ganske interesseret i essensen af folks arbejde og deres publikationer, men samtidig er jeg også åben for at andre mennesker publicere materiale om nøjagtig de samme emner som J.N.

Hvis jeg personligt skulle bruge tid på gennemlæse alt hvad der er skrevet om de forskellige emner og derfra kun udtrække essensen, så ville jeg ikke kunne lave andet.

Derfor må os der ikke har oceaner af tid til at gennemlæse alle bøger og forfattere inden for et emne have nogle kriterier udfra hvilke vi vælger hvilke personer vi ønsker at læse matriale og ideer fra. Jeg formoder ikke at dette virker helt uvirkeligt i din verden? ;)

Det jeg skrev ovenfor var at min opfattelse er at disse kriterier i stor grad desværre bliver sat på hvor meget medierne skriver om en person, hvorfor folk får en generel holdning til at hvis man vil læse om brugervenlighed så er J.N. primær og alle andre sekundær literatur.

Hvis medierne fortæller at den eneste der har den endegyldige sandhed er J.N. så går folk igang med at læse J.N. Uheldigvis er mennesket desværre meget sjældent 100% objektivt hvilket ofte resultere i at når man støder på J.N's meget skarpt optrukket holdninger, så virker det for mange som et slag i hovedet, fordi alle medierne fortæller en at her er manden der ligger inde med sandheden, men for manges vedkommende er meget af det han skriver og fortæller i direkte modstrid med deres egen opfattelse. Dette får folk til at affærdige ham på et generelt plan i stedet for at tage de ting de kan bruge og ignorere resten.

De færeste mennesker kan lide at få af vide at de er nogle tabere der hvis de laver det mindste forkert risikere at blive arbejdsløse.
Dette resultere i en naturlig refleks i at man affærdige manden og alt hans arbejde på et generelt plan, da det så for manges vedkommende gør deres dagligdag væsentlig nemmere.

Sagt på en lidt anden måde så har medierne og J.N. geilet sig selv op til at endten følger man ham 100% eller også er man en taber. Hvis man benytter bare lidt af de ting han foreslår så er man bare en ignorant der ikke ikke har sin egen holdning.

Dette er min personlig opfattelse af hvorfor J.N. efterhånden bliver dårligere og dårligere reklame for usability.

Det er derfor IMHO en fejl at tro at alting i verden er saglig og 100% objektivt. Det ville da være rart hvis det var, men hvis man har et budskab man vil frem med bliver man nødt til at være opmærksom på den måde man præsenterer det på.

Jeg skrev ovenfor min opfattelse af hvorfor J.N. ofte bliver flamet i forbindelse med usability spørgsmål og at jeg så ganske godt forstår hvorfor. Dette er dog ikke ensbetydende med at jeg forsøger at være overfladisk eller person-orienteret. Jeg prøver derimod at forstå og forklare min opfattelse af verden og hvordan den fungerer, også uden for de pæne objektive rammer.

Personligt kunne jeg egentlig ikke være mere ligeglad med hvad forskellige folk synes om andre forskellige folk. Jeg har min opfattelse, som jeg gerne deler hvis spurgt eller passende, men ellers holder den for mig selv. Jeg har ikke noget behov for at lege prædikant på et område som allerede har rigeligt af den slags i forvejen.

Skulle nogle være i tvivl om min holdning til J.N. så er den at jeg prøver at læse hvad han publiserer hvis det virker interessant, men sjældent når jeg særligt langt, hverken i hans bøger eller artikler, da de for mig virker ude af trit med virkeligheden uden at give nogle fornuftige løsningsforslag til hvordan man så gør, når han har afvist en metode eller teknik.

Jeg prøver derfor personligt at holde mig til forfattere som jeg er bekendte med at skrive bøger, hvor de ikke kun identificere problemer, men også reflekterer over mulige løsninger og giver stof til videre eftertanke. Nogle af disse er de 2 nævnt her tidligere i spørgsmålet.

Med disse ord tillader jeg mig at trække mig ud af denen efterhånden lidt OT debat. Skulle nogle være interesseret i at snakke usability, J.N. osv så skal de være velkommen til at henvende sig til mig via andre kontaktmåder end lige dette spørgsmål.

Med venlig hilsen og håbet om alle har haft en god påske ;)
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede gitscho Nybegynder
06. april 2002 - 01:18 #16
hmm...irriterende, at udfør knappen er blevet så lang. Jeg blev ikke færdig med at grave links frem, og kom til at trykke ved en fejl.
Foruden de 4 andre links er dette hvad jeg sådan lige kan finde:

http://www.kl.dk/209959/
http://www.dialogdesign.dk/home.html
http://www2.si.dk/netsteder/
http://www.thequark.dk/
http://www.tilgaengelighed.dk/
http://www.userforum.dk/default.asp
http://www.userlab.net/pages/default.asp
Avatar billede gitscho Nybegynder
06. april 2002 - 01:28 #17
har forresten en rapport som nok også er interessant:

http://www.eit.ihk-edu.dk/subjects/mmi/index.php?e=0,2#0
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
06. april 2002 - 11:37 #18
jeg siger mange tak for svarene, og der er absolut noget jeg kan bruge :o)