Avatar billede rullehjul Nybegynder
28. marts 2002 - 17:43 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg Win XP tilbage????

Hej

http://www.eksperten.dk/spm/190658
Nogen der ved hvordan jeg kommer ind i Windows??
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. marts 2002 - 18:24 #1
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) - skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini - nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini - næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det :)

---------------------------------------------------------------------------

Bootcfg kommandoen i Windows XP's Genoprettelses konsol
Bootcfg kommandoen er en Microsoft Windows XP Genoprettelses Konsol kommando der kan editere Boot.ini filen. Denne kommando har en funktionalitet der scanner alle dine harddiske efter styresystemerne Microsoft Windows NT, Windows 2000 og Windows XP og hvis de findes - tilføjer dem til en eksisterende Boot.ini fil eller genopbygger en ny Boot.ini fil hvis der ikke allerede eksisterer en.

For at gøre brug af bootcfg kommandoen, skal du starte din Genoprettelses Konsol enten fra CD-ROM eller efter at have installeret den, noget der påfølgende giver mulighed for at vælge den fra opstartsmenuen.

Følgende parameter kan bruges sammen med bootcfg kommanoden:

Bootcfg /default kommandoen placerer dit standard valgte styresystem i Opstarts menuen.

Bootcfg /add kommandoen scanner computeren for Windows NT, Windows 2000 eller Windows XP installationer og fremviser resultatet. Her har du så  mulighed for at tilføje en eventuel manglende installation til Opstartsmenuen.

Her er et eksempel på en meddelelse der kan blive vist:
"Scanner alle harddiske for Windows installationer

Venligst vent......

Antal identificerede Windows installationer: 2

[1] C:\Windows

[2] D:\Windows

Vælg den installation du ønsker at tilføje: (vælg et nummer)

Angiv Load Identifier: (Generel beskrivelse for styresystemet i Opstartsmenuen)

Angiv Parameter til Opstartsmenuen: (for eksempel: /fastdetect)"

Dette tilføjer en ny linje i Opstartsmenuen. Og når du tilføjer en ny linje, gør samtidig bootcfg kommandoen det til standard styresystem i Opstartsmenuen - dvs. at det er det styresystem der vil startes hvis ikke andet er valgt.

Bootcfg /rebuild kommandoen scanner alle harddiske efter styresystemerne Windows NT, Windows 2000 og Windows XP og viser resultatet. Du har så mulighed for at tilføje den Windows installation som kommandoen fandt.

Et eksempel på hvordan en sådan meddelelse kan se ud:

Antal identificerede Windows installationer: 2

[1] C:\Windows

Tilføje installationen til Opstartsmenuen: (Ja/Nej/Alle)

Angiv Load Identifier: (Generel beskrivelse for styresystemet i Opstartsmenuen)

Angiv Parameter til Opstartsmenuen: (for eksempel: /fastdetect)"

[2] D:\Windows

Tilføje installationen til Opstartsmenuen: (Ja/Nej/Alle)

Angiv Load Identifier: (Generel beskrivelse for styresystemet i Opstartsmenuen)

Angiv Parameter til Opstartsmenuen: (for eksempel: /fastdetect)"

Bootcfg /scan kommandoen scanner alle harddiske efter styresystemerne Windows NT, Windows 2000 og Windows XP.

Her er et eksempel på en meddelelse der kan blive vist:
"Scanner alle harddiske for Windows installationer

Venligst vent......

Antal identificerede Windows installationer: 2

[1] C:\Winnt

[2] D:\Windows

Bootcfg /list kommandoen læser Boot.ini filen og viser de styresystemer den kan finde, rækkefølge og sti hen til styresystemet.

Et eksempel på hvordan en sådan meddelelse kan se ud:

Antal listinger i Opstarts listen: 2

[1]Microsoft Windows XP Professional

Styresystemets Parameter til Opstartsmenuen:  /fastdetect

Styresystemets placering: D:\Windows

[2]Microsoft Windows XP Professional

Styresystemets Parameter til Opstartsmenuen:  /fastdetect

Styresystemets placering: C:\Winnt
Avatar billede bruno25 Nybegynder
29. marts 2002 - 03:07 #2
Har du prøvet bare at slette boot.ini

1. Sæt en startdiskette i A-drevet
2. Gå til C-drevet
3. Skriv del boot.ini
4. Genstart pc'en

Håber det virker for man har da ikke brug for boot.ini når man kun har 1 styresystem. Jeg var lige ude for at se på C-drevet og jeg har da ingen liggende.
Avatar billede olemichael Nybegynder
29. marts 2002 - 12:19 #3
Du kan også indsætte xp cd og når du så kommer til det punkt, hvor xp spørger om du vil indstallere eller opgradere, vælger du opgradere og hele indstalationen kører igen, men den gemmer alle dine programmer, men du har en frisk xp indstalation.det virker fint hjemme hos mig, ps jeg har en søn som ikke kan holde fingrende fra regedit.
Avatar billede rullehjul Nybegynder
29. marts 2002 - 18:47 #4
Jeg har ikke en XP CD-rom, jeg har kun sådan en Quick-Restore CD fra Compaq.
Avatar billede rullehjul Nybegynder
29. marts 2002 - 18:53 #5
Bruno25 : Hvor får jeg fat i en startdiskette??
Avatar billede olemichael Nybegynder
29. marts 2002 - 20:27 #6
Hvis du her en restore cd  geninlæs den ellers kunne jeg godt hjælpe dig men jeg må ikke ifølge eksperten dk hilsen olemichael@mail.dk
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2002 - 20:31 #7
boot på win98 startdiskette: http://www.bootdisk.info/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=22 - skriv c: - skriv edit boot.ini - ret fejlen du lavede i første spørgsmål.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2002 - 20:31 #8
olemichael> må du ikke hjælpe?
Avatar billede olemichael Nybegynder
29. marts 2002 - 20:58 #9
nej og hvis du tænker dig om hvorfor ,har du svaret så bliver jeg udelukket
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2002 - 21:03 #10
olemichael> ok - jeg har en ide´ :)
Avatar billede olemichael Nybegynder
29. marts 2002 - 21:28 #11
hej john fyr løs
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2002 - 21:32 #12
ingen ide´ - tænkte på en anden :)
Aner altså desværre ikke hvad du mener?
Avatar billede olemichael Nybegynder
29. marts 2002 - 22:02 #13
manden kunne jo hjælpes med en xp pro cr...
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2002 - 22:11 #14
olemichael> nej :) - en sådan lille ting vil nok ikke hjælpe ham med det problem han har
Avatar billede rullehjul Nybegynder
30. marts 2002 - 21:45 #15
John_Stigers : Når jeg booter på den der diskette, siger min computer noget i stil med "disk or non-system disk error
Replace and strike any key"
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. marts 2002 - 22:32 #16
rullehjul> boot98se.exe er et image af en diskette - altså er det et program der lægger filerne ned på disketten :)
Du skal ikke bare kopiere filen ned på disketten :D
Avatar billede rullehjul Nybegynder
30. marts 2002 - 22:33 #17
Jeg forstår ik?
Hvad skal jeg så gøre??
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. marts 2002 - 22:34 #18
dobbeltklik på win98se.exe (filen du downloadede) og følg anvisningerne :)
Avatar billede rullehjul Nybegynder
30. marts 2002 - 22:35 #19
ahh, okay prøver lige =)
Avatar billede rullehjul Nybegynder
30. marts 2002 - 22:40 #20
John_Stigers : Jeg tager hjem nu og prøver (sidder på PC cafe), hvis det virker acceptere jeg dit svar imorgen =)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. marts 2002 - 22:51 #21
det skulle det gerne gøre :)
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 17:41 #22
øhh, jeg glemte lige at spørge om en sidste ting igår inden jeg forlod PC caféen. Hvordan retter jeg fejlen fra sidste spørgsmål?
hvad skal jeg gøre, - eller skrive??
Altså efter jeg har skrevet c: og edit boot.ini .
Avatar billede bruno25 Nybegynder
31. marts 2002 - 17:58 #23
Prøv dog først at slette filen "boot.ini" og se om det ikke hjælper nu når du har fået lavet din startdiskette som jeg skrev længere oppe.
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 20:05 #24
Hvordan sletter jeg så boot.ini??
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 20:07 #25
Nå du har skrevet det, sorry.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
31. marts 2002 - 20:20 #26
Det er bare ok
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 22:35 #27
John_Stigers : Hvordan var det lige man gjorde??

Bruno25 : Prøver selfølgelig også dit forslag, har bare ikke været hjemme endu =)

=)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2002 - 22:38 #28
du sletter det der står efter default= - sådan her:

FØR sletning:

[boot loader]
timeout=10
default=C:\
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Home DK" /fastdetect

_________________________

EFTER slet:

[boot loader]
timeout=10
default=
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Home DK" /fastdetect
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 22:40 #29
Jamen der står slet ikke noget?!
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2002 - 22:40 #30
Stpr de INGENTING i boot.ini?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2002 - 22:40 #31
stpr = står
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 22:41 #32
Nej, slet ingenting...
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2002 - 22:41 #33
Og du HAR prøvet det med bootcfg /rebuild?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2002 - 22:42 #34
prøv også med bootcfg /add
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 22:44 #35
Hvis du mener om jeg har prøvet det du skrev i dit første svar, så har jeg ikke. Jeg kan jo ikke fordi jeg ikke har Windows XP CD-Romen.
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 22:46 #36
Har kun sådan en Quick-Restore CD fra Compaq...:-/
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2002 - 22:49 #37
OK - så kan du højst sandsynligt bruge XP bootdisketterne:

Home: http://www.bootdisk.info/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=92

Professional: http://www.bootdisk.info/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=90

Læg mærke til at det er et setup program der laver 4 disketter du booter på.
Avatar billede rullehjul Nybegynder
31. marts 2002 - 23:24 #38
Okay, jeg tager hjem nu og prøver og så kommer jeg tilbage imorgen.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
31. marts 2002 - 23:39 #39
Han kan da bare bruge en Win98-startdiskette og starte op på og gøre sådan.

1. Sæt en startdiskette i A-drevet
2. Gå til C-drevet (Efter opstart)
3. Skriv del boot.ini (Tryk På Enter)
4. Genstart pc'en (Når Filen Er Slettet)
Avatar billede rullehjul Nybegynder
01. april 2002 - 00:10 #40
John_Stigers : Det virkede :-))
Tusind tak jeg står i dyb gæld =)
Jeg brugte først John_Stigers forslag og det virkede, så han for pointene, men tusind tak til Jer begge to.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2002 - 12:49 #41
det var godt det virkede :)
Takker for points :)