Avatar billede tommymikkelsen Nybegynder
27. marts 2002 - 15:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sms og alm. telefon...

Er der nogle som kan fortælle mig hvorfor man ikke kan sende en sms fra en alm. telefon...?  Hvorfor er der ikke blevet opfundet en telefon som kan dette..? er det teknisk svært eller hva?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
27. marts 2002 - 15:45 #1
Nå du løfter telefonrøret, så klikker et lille relæg til inde hos tdc og din taxt begynder at tælle,

Når du skriver en sms skriver du den og der bliver åbnert en linie der sender den til en central der sender den videre.

Teknisk svært er det ikke, men TDC sonofon osv osv osv skal invistere i nye centraler så, jeg ved at klargøre en alm central til adsl koster Cybercity 2 mill. så hvis tdc skal opgradere alle centraler i dk, 123456789 osv osv der ud af i kr

MC
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. marts 2002 - 15:48 #2
Der er telefoner der kan dette. ISDN protokollen er åben for denne mulighed, SMS mellem ISDN telefoner vel at mærke. Grunden til at der ikke er muligheden for dette i telefon nettet er at der skal sættes servere op til at håndtere det, samt at langt de fleste telefoner er analoge og derfor ikke umiddelbart kan sende digitale beskeder. At sende beskeder på den måde med toner (DTMF) tager lang tid, fordi det ikke er et spørgsmål om hvor hurtig du er men hvor hurtig centralen er til at genkende en tone.

Det er et spørgsmål om der overhovedet er et markede der berettigere en investering på dette område i udstyr der kan håndtere det enten for ISDN eller analog. Jeg tror det ikke og det er nok derfor der ikke er nogen der har lavet det. Det er immervæk bedre at ringe til folk og det vil sikkert også være billigere
Avatar billede kveldulv Nybegynder
27. marts 2002 - 15:52 #3
Burde det vel ikke være, det kræver bare noget data-behandling på centralen, der så kan finde ud af at der er tale om en sms.

Problemet ligger nok i den måde som dataen skal sendes på, idet centralen også skulle kunne finde ud af hvad du skriver... 3 ens lyde fra tast 2 kunne sagtens betyde F, men også A og B. - alternativ kunne man så bare trykke # hver gang man har tastet et bogstav eller vente et sekund eller to. --> pointen er, at det ville besværligt.

Endnu et alternativ: Man skriver hele beskeden på telefonen, som herefter sender dataen afsted som værende netværkspakke (yewp - en telefon på netværket er der tale eller lignende princip) til centralen som videresender dette til mobilen / telefonen som skal have beskeden (denne skal så også have førnævnte udstyr i sig) --> pointen er, at dette også er besværligt i den forstand, at dem der var interessede skulle investere i nyt udstyr - og derfor også dyrt....foruden udviklingen af måden dataen skal pakkes på.

Fælles pointe er at telefonen også skal have display, såfremt man ønsker at se hvad man skriver.

Jeg er sikker på jeg missede et eller andet, men går ud fra at ovenstående har givet rigelig med indsigt. Som sidste eksempel kan du tænke på video-fonen eller hvad fanden de kaldte den for... den indebar det samme som ovenstående på en måde - ingen havde udstyret - og ingen ønskede at købe nyt.

God påske.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. marts 2002 - 15:54 #4
Man kunne lave et udstyr der står ved abonnenten og lytter efter DTMF beskeder, det er forholdsvis let at lave, denne enhed kunne man så slå til sammen med telefonsvarren, da det ikke i den eksisterende analoge protokol ligger overhead til den slags data. Vis nummer er en for for SMS, men forbindelsen direkte til telefonen skal jo skabes først, det gør man ikke med SMS.

Jeg vil tro at jeg for mindre end 100 kr kan lave en enhed der tager røret når telefonen ringer og lytter efter DTMF toner (dem du laver når du taster) disse kan så dekodes til en tekst, på en PC eller på et lille display.
-Hvordan skal den vide at beskeden er slut så den kan lægge røret på?
-Hvad hvis der er nogen der ringer der ikke ønsker at sende en SMS, hvordan skal man skelne SMS og tale opkald?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. marts 2002 - 15:56 #5
Jeg tror lige at jeg har mig et lille projekt....... ;-)
Avatar billede kallesen Nybegynder
07. april 2002 - 10:42 #6
Bare lige en ting det koster ikke noget at løfte knoglen.....
.:Kalle:. - Vi lære kun så længe vi lever!
Avatar billede tommymikkelsen Nybegynder
17. april 2002 - 20:15 #7
tak