Avatar billede macavity Nybegynder
25. marts 2002 - 12:22 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Raid på ide harddiske

så vidt jeg har forstået er det er krav, at hvis man vil køre raid skal harddiskene være samme model ogstørrelse.
mit spørgsmål går på - hvor præcist skal dette passe? kan man tage to tilfældige 40 gig harddiske, og sætte dem sammen til raid? eller skal det være f.eks. 2 helt ens seagate 40 gig max+d740X diske?

svar accepteres kun med henvisning til bevis for at svaret er korrekt, da jeg skal ud og bruge penge på nye disks ud fra svaret :)
(derfor også det høje pointtal...
Avatar billede jakeman Nybegynder
25. marts 2002 - 12:33 #1
Hvis du feks har en disk på 20 GB og en anden på 40 GB, vil du godt kunne bruge dem sammen, men alt efter hvilken RAID level du kører vil du kun have mulighed for at bruge de 20 GB på den HD med 40 GB!

http://www.acnc.com/04_01_0p1.html

Håber det var svar nok!

/Jakeman
Avatar billede macavity Nybegynder
25. marts 2002 - 12:39 #2
det er det desværre ikke.

dit link beskriver de forskellige levels af raid, men det siger ikke noget om hvor vidt man kombinere forskellige størrelser/modeller/mærker af diske, hvilket egentligt er det mit spørgsmål går på.

sagen er nemmelige, at jeg skal finde ud af, om jeg kan købe endnu en 40 gig af et andet mærke end den jeg har i forvejen, og så smide dem i raid. eller tilsvarende, købe en 80 gig nu, og så endnu en 80 gig på et senere tidspunkt, evt i nyere model, og så sætte dem i raid.
Jeg vil gerne vide, om dette kan lade sig gøre, eller om jeg bliver nødt til at købe to ens med det samme.

mvh. Macavity
Avatar billede niklaj Nybegynder
25. marts 2002 - 12:54 #3
Det er rigtigt hvad jakeman siger. Her er en test af raid, hvor det bli8ver understreget at det er bedst at køre raid med ens harddiske(og dermed behøver de ikke være ens)
http://exp.dk/spm/183701
Her en test mere jeg har ikke haft tid til at se efter om dr står noget i den, men de er altid interresante at læse;-)
http://www.tomshardware.com/howto/01q3/010906/index.html
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. marts 2002 - 12:55 #4
jeg er 99% sikker på at have læst at man godt kan bruge forskellige typer diske.
men jeg prøver lige at finde nogle mere "håndfaste" beviser
Avatar billede mcp_pmo Nybegynder
25. marts 2002 - 13:09 #5
Hej Kan Kun ud fra mine egen erfaringer sige at du SKAL BRUGE Samme Model !!! kan fortælle en lille histr... om det en users der køber 2 ens HD'er men på den ene er der bruget noget andet Cache ram som var 8ns hvor det på den anden var 10ns !! det betyder så at hans RAID ikke vil køre.!! Så Jeg Holder Mig til "ENS DISKE TIL RAID"
håber det svar nok på om du skulle bruge forskelig diske Jeg vil ikke tag chacen !!
Mvh.
MCP
Poul-M Olsen
Avatar billede macavity Nybegynder
25. marts 2002 - 13:10 #6
Niklaj:
Det første link er til at andet spørgsmål her på eksperten - noget med directX?
hvis du har det et andet link vil jeg da meget gerne se det :)

Det andet er om software Raid, hvilket ikke er det er skal rode med.
der står dog, som jakeman siger, at man skulle kunne køre med forskellige størrelser, men så er det den mindste disk der bestemmer kapaciteten.

Rune:
lyder godt :)
Avatar billede macavity Nybegynder
25. marts 2002 - 13:12 #7
Poul-m:
tak for rådet, jeg vil helt sikkert tage det med i overvejelserne hvis jeg ikke finder håndfaste informationer om kravene - men jeg vil nu lige se om der er nogen der kan finde det :)

/Macavity
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. marts 2002 - 13:25 #8
highpoint skriver i deres faq (http://www.highpoint-tech.com/370faq.htm):
"Identical drives are recommended for performance as well as data storage efficiency. The disk array data capacity is equal to the number of drive members times the smallest member capacity."

dvs. det KAN lade sig gøre med forskellige drev, men de ANBEFALER  identiske modeller.
Avatar billede mcp_pmo Nybegynder
25. marts 2002 - 13:36 #9
ja men synes nu også at det må da sige sig selv at det smart at bruge ens efter som "2ns"  kan få RAID til ikke at køre !!
Mvh
MCP_PMO
Avatar billede niklaj Nybegynder
26. marts 2002 - 13:53 #10
Avatar billede macavity Nybegynder
30. august 2002 - 14:03 #11
jeg fik droppet projektet igen, men det så ud til at i alle var enige og havde ret - kan bruge forskellige, men bør bruge samme.

Takker