Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
24. marts 2002 - 11:49 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hvor meget betyder temp. for min pc???

Jeg har observeret min pcs temperatur i noget tid, og har spekuleret på om det betyder noget hvilken temperatur den har? Jeg har et Asus K7V133 Motherboard med en AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz processor! Mit bundkort ligger på 38-40 grader hvis mit kabinet er lukket og 35 hvis det er åbent. Jeg har ikke andet en min CPU-køler og min køler i min strømforsyning. Min CPU's temperatur ligger stabilt på 54-55 grader når den er aktiv og 52-53 når den ikke er, eller når kabinettet er åbent. Vil det betyde noget for ydevnen for min pc, hvis jeg fik temperaturen ned?? Og eventuelt hvor stor forskel det vil give!? Og hvad man kan gøre ved det?

Help...

Mvh TheSandman.DK ;-)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:05 #1
Generelt opfører alt, der har med elektronik sig bedre, jo koldere det er. Det vil ikke give flere Mhz, men du vil opleve en noget mere stabil maskine, hvis du får hevet temperaturen ned!
Kører den MEGET stabilt eller kan den f.eks. finde på at lukke ned uden varsel???
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:07 #2
Hvilken køler har du egentlig monteret??? Personligt vil jeg anbefale en Silent Viking fra ThermalTake, hvis der altså er plads til skidtet :o) En 80x80 er trods alt reeeeet stor...
Avatar billede luckyloke Nybegynder
24. marts 2002 - 12:11 #3
det lyder ikke umiddelbart som om du skulle få nogle prb. med de temp.
men man hører jo alle steder fra at jo lavere temp. jo bedre ydelse. min erfaring efter at have skiftet cpukøler og kabinet, med 6 blæsere monteret, er at mine temp er faldet drastisk. og lige pludselig kan jeg både clocke mit grafikkort og cpu en anelse mere. uden det hele pludselig fryser.
har en Xp 1700 med zalman køler clocket til 1600, den ligger idle på 45-46 g. og ved load 53 g. mb temp 23g.
men, jo mere køling jo mere larm...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:12 #4
Jeg tror forresten, det ville være en gevinst at montere en kabinetblæser i bunden af dit kabinet, så den suger luft ind ved fronten af kabinettet; blæseren fra PSU'en kan skabe et svagt undertryk i kabinettet =  mindre luft til at køle = varmere CPU...
Avatar billede Peter Praktikant
24. marts 2002 - 12:12 #5
Jeg ville lade det være som det er hvis den ikke er ustabil. Jeg har samme cpu og den ligger på 58 grader uden belastning og der er ingen problemer.
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
24. marts 2002 - 12:13 #6
Den kører meget stabilt... bare ikke med XP! Jeg har lige købt en Silent Viking, men den siger et langt bip og lukker ned når jeg sætter den i... jeg har prøvet alt, men må desværre fortsætte med min gamle Tt Dragon Orb 3 køler, men den er også hæftig nok, men larmer ret meget.. (38 DB)! Det var derfor jeg købte en ny Ultra Low noise! Men min strømforsyning er på 250 Watt, ved ikke om det er grunden til at min nye Silent Viking ikke vil virke i min pc??
Avatar billede Peter Praktikant
24. marts 2002 - 12:14 #7
du skal ind i bios og slå fra at den skal detecte om der sidder køler på cpu. Den kan ikke detecte en SV da den kører få omdrejninger.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:14 #8
Dét er så rigtigt nok! Jeg kører med 80mm Papst og 60mm Zalman til kabinettet, to blæsere i PSU og Silent Viking, men den "larmer" alligevel en del... Dog har jeg hørt det der var værre :o) I mit tilfælde er det nærmere støj fra luftens bevægelser gennem kabinettet end det reelt set er blæserne der larmer...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:16 #9
250W er også for lidt til at trække en 1400Mhz processor!!! Min 230W stod af, når jeg forsøgte med 1200Mhz!!!!!!!!! Det kan da godt være, at Silent Viking bruger nok Watt til, at der ikke er en skid tibage til processoren!!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:19 #10
Hop ind på http://www.copmumail.dk/ og find en strømforsyning under:

Online Bestilling => Powersupply... Snup en fra Target på 300W (249kr og der er ikke meget larm i den! :o) eller den på 320W; så skulle du være godt kørende...
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
24. marts 2002 - 12:24 #11
Kreidlerhansen -> Hmm jeg tror ikke jeg har 250 Watts strømforsyning så, for min pc kører fint nok! Så vidt jeg kan observere. Jeg har nemlig både, 2 harddiske, 1 cd-rom, 1 brænder og har prøvet med op til 3 ekstra blæsere, og den stod ikke af eller slukkede pga for lidt strøm!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:38 #12
I øvrigt http://www.compumail.dk/ :o)

Hmmmmmm, tjah! Jeg håber du har ret!!! Men prøv at smutte ned til forhandleren og spørg om de ikke hurtigt kan test skidtet; det kunne jo være, den Stille Viking var defekt!!! Og så håber jeg bare, at du ikke har købt den over nettet :oD
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 12:45 #13
I flere tilfælde afhænger det af, hvor blæserne er tilsluttet. Hvis Den Stille Viking sluger mere strøm end den du ellers har tilsluttet dit MoBo, kan det være årsagen! De andre blæsere du har haft på, går jeg ud fra har været tilsluttet de andre strømkabler...?
Avatar billede Peter Praktikant
24. marts 2002 - 13:35 #14
det er vel ligegyldigt hvor de er tilsluttet så længe de ikke tager mere strøm end de kan få fra motherboardet. Hvis den ikke kan køre det med blæsere på motherboardet kan den jo heller ikke tage det med blæsere på strømstikkene.
Men grunden til du ikke kan køre med Silent Viking er, at den kører med så få omdrejninger at dit motherboard registrerer det som om der ingen køler er. Gå derfor ind i bios og deaktiver denne mulighed og sæt derefter din Silent Viking på.
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
24. marts 2002 - 15:57 #15
Mange ta
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
24. marts 2002 - 15:59 #16
Hmm ups... Den smuttede der! Men jeg siger mange tak for jeres hjælp. Jeg vil få tjekket min strømforsyning og deaktiveret den funktion i BIOS som gør at den ikke accepterer køleren...

Men endnu engang thank you guys....! I må hygge jer.

- See you around ;o) | TheSandman.DK |
Avatar billede Peter Praktikant
24. marts 2002 - 16:29 #17
tfp
Avatar billede kublaikhan Nybegynder
24. marts 2002 - 18:20 #18
Ikke for at være påtrængende, men jeg har oplevet et mobo, der nægtede at bruge en blæser, men så snart det røg til molex-stikket (er det ikke det det hedder? :o), gik det fint...

Takker for points :o)
Avatar billede kublaikhan Nybegynder
24. marts 2002 - 18:23 #19
HOV FOR SATAN!!! ARRRRRGH!!! En af mine kammerater oprettede en ny konto på min comp.; jeg havde s'gu' ikke lagt mærke til, at den var logget in automatisk!!!

/KreidlerHansen...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. marts 2002 - 18:27 #20
PETTER78:::: TJEK LIGE LINK'ET :o)

http://www.eksperten.dk/spm/189318