Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 08:56 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Fejl i bundkort eller CPU?

W2K døde, da min søn spillede på den. Maskinen vil nu ikke starte igen.
Hver anden gang når den ind på BIOS billedet, hver anden gang er den sort, men når den når til BIOS opstartsbilledet, er tastaturet ikke aktivt, og jeg
kan ikke komme ind i BIOS. Den når ikke at få fat i hverken diskettedrev eller harddisk. Diagnostics-lamperne på mobo standser forskellige steder, så jeg kan ikke tyde, hvor det går galt. Blæsere etc. kører. CD-skuffe kan gå ind og ud.
Har checket på en anden pc at:
1. Hardisk OK
2. RAM OK
3. Grafikkort OK
4. Tastatur OK
Tyder det på at bundkortet er gået eller CPU'en ? Kan det være noget så simpelt som en dødt BIOS-batteri? Eller keyboard-controller? BIOS startbilledet genkender CPU'ens hastighed og RAM, men den kommer altså ikke
længere end til BIOS initialisering, og tastaturet er som sagt dødt.
En lang smøre, men et par tips ville være velkommen...
MSI K7T Pro2-A, Tbird 850@900.
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:02 #1
Prøv, at boote fra W2K cdèn, og køre reparer. Din bootfunktion er muligvis ødelagt. Du kan også prøve, at trykke F5, når den er færdig med, at tælle ram, så er du i fejlsikret tilstand. Gå i systemgendannelse, og opret et gandannelsespunkt, fra dagen før, det gik galt.
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:04 #2
men jeg når jo ikke så langt, at jeg kan komme ind i BIOS og vælge opstart fra cd
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:05 #3
Har du ikke sat maskinen op til autoboot?
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:08 #4
BIOS opstartsbilledet siger "CMOS checksum error - Defaults loaded" og så standser den.
Tastaturet er dødt. Har prøvet to tasteruret, jeg ved der virker.
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:14 #5
Har du en startdiskette, så prøv, at boote på den. Du kan også prøve, at cleere din bios på bundkortet. Du skal have din maskin slukket, lige i nærheden af batteriet sidder der en jumper, flyt den over på de to andre ben i ca. 5 sekunder, og sæt dem derefter tilbage igen, start så maskinen.
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:15 #6
Jo, den er sat op til autostart...
Hver anden gang kommer der sort skærm. Tyder det ikke på at strømforsyningen fejler periodisk? Kan jeg udelukke CPU, når jeg ind imellem kan se BIOS opstartsbilledet?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
23. marts 2002 - 09:15 #7
hvis der kommer en "CMOS checksum error" er det oftest fordi jeres batteri er dødt..

prøv at skift det engang
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:16 #8
har clearet BIOS, hjalp ikke. BIOS batteriet mon lavt?
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:18 #9
Har du noget, at måle med, det skal ligge på ca. tre volt.
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:22 #10
ja, det måler 3,1 volt
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:24 #11
har prøvet et batteri fra en anden pc, hjalp ikke
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:24 #12
Du har ikke tilfældigvis en anden HD, at prøve med, det er muligt bootsektoren er smuttet på den gamle?
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:25 #13
Er dit bat. på 3 V, er det i orden.
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:31 #14
jeg har checket HD på en anden maskine, og kunne godt læse den.
Men hvorfor booter den så ikke fra diskette eller cd-rom?
Den når vel ikke så langt..?
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:34 #15
Maskinen bruger bios og HD, for at boote. Det er ikke nok, at en anden maskine kan se den, den skal være sat som master, for at du kan teste bootfunktionen.
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 09:50 #16
jamen du skal da kunne komme ind i BIOS uden en harddisk.
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 09:57 #17
Normalt-ja; men der er mange faktorer, der spiller ind. Du har ikke så mange fejlmuligheder tilbage. Bundkort-cpu og bios; men det kræver, at man har en anden maskine, at teste det i. Jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig yderligere her, på værkstedet er det lidt anderledes, men her-nej
Avatar billede 2bak Nybegynder
23. marts 2002 - 10:03 #18
ok, fair nok. jeg har sat en anden boot hardisk i fra en anden maskine og det hjalp heller ikke. Vil nu afprøve bundkort/cpu i anden maskine.
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2002 - 10:06 #19
OK, held og lykke.
Avatar billede 2bak Nybegynder
27. marts 2002 - 22:27 #20
Det var Tbird'en som var kaput. Godt at kunne låne en anden maskine og afprøve dele med.