Avatar billede burningice Nybegynder
08. juni 2000 - 20:38 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Windows problemer (igen)

Hej Experter (!)
Jeg har et problem angående en computer jeg fik ind a fdøren idag. Windows (98) vil åbenbart ikke starte op. Den genstarter bare under opstart. Ved at køre en trinvis bekræftelse fik jeg indskrænket problemet til følgende; " Du kører i msdos tilstand i øjeblikket. Vil du skifte tilbage til windows-kompatibel tilstand? J/N" Ved at vælge ja genstarter computeren. Ned, så ryger man til commandoprompt.
Jeg prøvede så geninstallere windows og det gik da også ok, ingen fejl hele vejen igennem... liige indtil man skal starte op for første gang. Som kommer ovenstående meddelelse igen. Man kan godt starte op i fejlsikret tilstand.

Jeg har tjekket autoexec.bat, system.ini, win.ini, m.fl igennem og de ser ok ud.

Og lige tilsidst... FORMATERE ER VIRKELIG ALLER ALLER SIDSTE LØSNING, SOM JEG MEGET GERNE VIL UNDGÅ.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
08. juni 2000 - 20:42 #1
Jeg tror dog, at det kunne blive den endelige løsning ...

Prøv evt. at slette ALT der har med Win98 at gøre -- hele diret og de systemfiler i roden og geninstallere skidtet

Hjælper engang imellem
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2000 - 20:46 #2
prøv at tjekke din autoexec.dos fil, det kan være den der konsekvent bliver forvekslet med autoexec.bat. Mener selv at have haft et lign problem tidligere, hvor jeg gjorde noget ved *.dos-filen. Kan bare ikke huske præcist hvad.

Er dog ikke sikker, derfor er det kun en kommentar. Hvis det virker, laver jeg bare et svar.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. juni 2000 - 20:48 #3
Hvad sker der så hvis du booter til en dos og skriver enten Exit (mener jeg ikke virker) eller win ??
prøv evt. at rename autoexec.bat og config.sys (og se om du har en autoexec.dos osv. liggende), windoze har ikke behov for disse filer (men de kan være rare at have *hehe*)...
Avatar billede nostra_d92 Nybegynder
08. juni 2000 - 20:49 #4
HVIS og kun HVIS du har en brænder(som jeg håber du har eftersom den er ny)kunne du lave en backup og derefter Skrive de gyldne bogstaver:"fdisk"(formatere) ellers skriv tilbage.
Avatar billede renny Nybegynder
08. juni 2000 - 20:58 #5
Har du mulighed for at skifte grafikkortet, det har jeg prøvet hvor den genstartede hele tiden, under opstart
Avatar billede burningice Nybegynder
08. juni 2000 - 21:11 #6
Det var sørens... jeg renamede autoexec.bat til .pau (Pauli :)), og nu kunne installationen da fortsætte. Og det underligste af det hele er at jeg faktisk havde lavet en rem på ALLE linjerne i autoexec.bat. Nå, jeg vender tilbage når computeren er afleveret og kunden er tilfreds :)
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2000 - 21:19 #7
Juhu..jeg kunne huske noget!
Avatar billede burningice Nybegynder
08. juni 2000 - 21:32 #8
<<prodic>>

Erm... hvad har din kommentar med løsningen at gøre?? Problemet lå jo ikke i min .dos fil. Faktisk, det eneste jeg gjorde var at rename min autoexec fil til .pau. Jeg rørte slet ikke ved .dos filen.
Sååe enlig var tigerdyr's svar tættere på end dit. Efter min mening burde han så få pointene. Men jeg skal ikke til at spille klog her. Jeg har aldrig oprettet et spørgsmål før, så jeg ved ikke hvad der er fair og unfair. Ville det rigtige ikke være at give tigerdyr 70 point og så prodic 30??
Avatar billede burningice Nybegynder
08. juni 2000 - 21:36 #9
Og forresten, nostra_d92. Hvad får dig til at tro computeren er ny. Det er en P200 med 32 MB edo ram, 2 GB harddisk, 8x cdrom. AWE64, S3VirgeDX m.m.
Og HVIS og kun HVIS den var splinterny... hvorfor håber du så at jeg har en brænder i??
Avatar billede nostra_d92 Nybegynder
08. juni 2000 - 22:29 #10
Duhar skrevet at du fik den ind af døren IDAG
Avatar billede morten_2000 Nybegynder
09. juni 2000 - 00:13 #11
Installer Win2K, det Sparker RöV, Min Comp har aldrig kørt bedre.Da jeg havde Win98 installeret havde jeg ikke andet end Bøvl,Lort og gu fanden hved jeg

Morten_2000
Avatar billede snowman Nybegynder
09. juni 2000 - 02:01 #12
Jeg har lige haft samme problem efter at have lagt et gl. spil ind, der krævede at PC'en genstartede i DOS.
Efter at have stoppet spillet gjorde min maskine nøjagtig det samme.
Jeg løste problemet ved at starte i fejlsikret tilstand, åbnede config.sys filen, hvor der var blevet tilføjet en linie øverst der sagde ca. cd dos.
Jeg fjernede denne linie, genstartede maskinen og problemet var løst.
Avatar billede burningice Nybegynder
09. juni 2000 - 11:35 #13
<<nostra_d92>>
og... :) og forresten er det ikke min. Det er en kundes som jeg får løn for at fixe...

<<Morten_2000>>
Jeg ved godt at Win2k sparker røv og Win98 kun giver problemer. Det er da derfor at jeg personligt har skiftet forlængst. Men nu var det en kundes pc, og for det andet tror jeg ikke ovenstående konfiguration kan køre win2k overhovedet.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juni 2000 - 13:58 #14
Glæder mig at det virkede :o))
Det bliver spændende at se hvad der sker, hvis du renamer autoexec.pau til autoexec.bat igen *hehe*
Windoze har nogle "usynlige" ting i autoexec.bat, så selvom du har REMark'et alting ud, er det ikke sikkert at windoze er enig i det *S*
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juni 2000 - 13:59 #15
Nåååh ja, om du deler pointene mellem Prodic og mig, er vel op til dig selv og din vurdering af løsningerne :o)
Avatar billede nostra_d92 Nybegynder
09. juni 2000 - 14:43 #16
Cyberfessor-->Unskyld det var bare et forslag, det var ikke nogetjeg sagde bare for at fornærme dig
Avatar billede prodic Mester
09. juni 2000 - 15:16 #17
når man tænker på at tigerdyrets løsning, faktisk var den der virkede, og jeg havde skrevet noget lign. så var det da meget imponerende at jeg kunne huske at det var noget i den stil.

Pointdelingen....den må du selv fordele. Det kommer an på hvilke svar, du mener var korrekte, eller hvilke du kunne bruge til noget.
Avatar billede burningice Nybegynder
09. juni 2000 - 16:30 #18
<<nostra_d92>>
Det er helt iorden.

<<tigerdyr>>
Jeg tror slet ikke jeg tør at rename den tilbage igen. Den kører upåklageligt nu... Men måske man skulle føre nogle af de vigtige kommandoer tilbage igen :)

<<prodic>>
Jeg finder ud af noget...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juni 2000 - 18:13 #19
*hehe* Tjaa... jeg foretrækker også selv at lave en ny autoexec.bat når jeg en sjælden gang har brug for den!