Avatar billede frock Nybegynder
07. juni 2000 - 21:01 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

mail forwarding til mobil sms

Jeg har set på http://www.besked.dk/ at man kan sende en 'direkte' sms.

Da jeg får en del mails, vil jeg godt have mulighed for at forwarde til min mobil på den måde, så den ikke bliver fyldt med ligegyldige beskeder.

Men hvordan gør man det, hvilken adresse skal man sende til (eller i hvilket format) ??

Jeg har mobil abonnement hos tele.dk og sender normale sms-beskeder til xxxxxxxx@sms.tdm.dk
Avatar billede trooper Nybegynder
07. juni 2000 - 21:08 #1
kik på din udbyders hjemmeside der står sikkert noget om vidrestilling af e-mails til mobiltelefon.
hos worldonline er det på http://www.worldonline.dk/service.html under personlige indstillinger eksembelvis
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 21:34 #2
Normalt kan det ikke lade sig gøre at forwarde e-mails som "direkte beskeder", da de skal gennem dit mobiltelefonselskabs sms-gateway. Hvis det i dit tilfælde er muligt, vil det kræve enten at din mobiltelefonudbyder giver dig mulighed for at indstille det, eller at din e-mail-konto udbyder giver dig mulighed for det.

I praksis jeg hej dog aldrig set eksempler på nogen af delene her i landet (man kan naturligvis altid blive klogere, så eksempler på det er velkomne ;-)

Det har dog også den ulempe (for nogen er det måske en fordel), at beskeden forsvinder fra telefonen, hvis der kommer en ny eller hvis telefonen ringer.
Avatar billede trooper Nybegynder
07. juni 2000 - 21:43 #3
sa jeg kan undre mig over hvorfor du skriver at du ikke har set det her i landet det er mere reglen end undtagelsen at det understøttes af internetudbydere ex. worldonline og danbbs og sikkert også mobilix, get2net osv. hvis man kikker lidt på sine vidresendingmuligheder
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 21:54 #4
=> Trooper

Nu har jeg siddet og studeret wol's opsætningsside for min e-mail konto hos dem, og jeg kan ikke umiddelbart finde de instillinger, du henviser til.

Jeg har ofte selv haft brug for at videresende på den omtalte måde, så hvis du lige vil vise mig det mht. World Online, ville jeg blive meget glad..
Avatar billede mipe1 Nybegynder
07. juni 2000 - 22:32 #5
Der behøver ikke engang at stå noget om viderestilling til mobil, blot der er mulighed for at videresende sin mail kan det lade sig gøre, jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet og benytter det meget. Man indtaster simpelthen bare
xxxxxxx@sms.tdm.dk, hvis det er teledanmark der er tale om, de andre kan jeg ikke lige huske men de findes på teleudbyderens side. Man skal blot være opmærksom på at det kun er de første 160 tegn der bliver sendt afsted eller kun subject det er lidt forskelligt hvad der bliver modtaget alt efter om det er teledanmark, sonofon osv.

Mht. worldonline, ja så har de dette som en speciel valg mulighed
her går man ind på
www.worldonline.dk/service.html
vælger services i menuen i bunden af skærmen
på den fremkomne side vælger man personlige funktioner
Og nu kan man vælge ændring af email-oplysninger hvor omtalte mulighed er.
Håber noget af det kan bruges

/mic
Avatar billede trooper Nybegynder
07. juni 2000 - 22:33 #6
følg linket fra tidligere gå ind i personlige funktioner tryk på ændring af email-oplysninger, log ind, vælg den mailadresse der skal vidrestilles og tryk på instillinger ude til højre, ca. i midten af den side du kommer ind på er der noget der hedder SMS viderestilling1 udfyld det og gem ændringerne nede i bunden

så skulle den være der
:)
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 22:36 #7
=> både mipe1 og trooper

Efter hvad jeg kan se, giver disse indstillingsmuligheder kun mulighed for at videresende som almindelig sms-besked, som gemmes i telefonens hukommelse, men ikke den "direkte" beskedtype, der kun vises i displayet og som forck henviser til, men det er meget muligt, at jeg blot har overset en instillingsmulighed.
Avatar billede frock Nybegynder
07. juni 2000 - 22:43 #8
HALLO folkens!!

Der er flere forskellige måder at få sms'er på.

Den jeg efterlyser er en DIREKTE sms, som der også står omtalt på www.besked.dk

Jeg vil vide, om det er muligt at forwarde sine mails, så de kommer frem på denne måde - og ikke bliver gemt i mobilen.
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 22:48 #9
De fleste udbydere benytter netop e-mail (eks. xxxxxxxx@sms.tdm.dk) til at videresende beskeder. - Derfor kan de kun videresendes på én bestemt måde og altså ikke som direkte besked. Dette vil kræver "direkte" adgang til telefonnettet, hvilket teleselskabet mobilix (som står bag servicen www.besked.dk) selfølgelig har.

Derfor mener jeg som tidligere nævnt ikke, at det er muligt, med mindre teleselskaberne vælger at tilbyde en alternativ e-mail adr. (eks. xxxxxxxx@direkte.sms.tdm.dk), hvilket ikke er tilfældet på nuværende tidspunkt.
Avatar billede frock Nybegynder
07. juni 2000 - 22:52 #10
Trooper:

Wol's sider kan forwarde normale sms-beskeder, ikke direkte.
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 22:53 #11
=> frock

OK - så er jeg mere rolig. - Så er jeg ikke helt blind ;-)
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2000 - 22:55 #12
Det er en besked, du sender via www.besked.dk ikke en mail. Den meddelelse du får via den adresse, bliver også gemt på din mobiltelefon, hvor du selv skal slette den fra, når du ikke ønsker den liggende længere.

Du kan forwarde en til din mobiltelefon så du får en besked om at der ligger mails til dig. Her kommer de første linjer med.

Er du kunde hos f.eks. Mobilix er din mobiltelefon født med en Email adresse som starter med mobilens telefonnummer @SMSnet.dk eller ligende. Til den kan man også forwarde sine mails. her vil hele mailen komme frem på telefonen.

Så er det kun et spørgsmål om ens udbyder tilbyder forwards service.
Avatar billede mipe1 Nybegynder
07. juni 2000 - 22:56 #13

Beklager jeg var lidt for hurtig og havde lige overset denne lille detalje.
Og desværre nej sådan en tjeneste har worldonline ikke og

Avatar billede frock Nybegynder
07. juni 2000 - 23:01 #14
Kharder, det troede jeg også, indtil jeg prøvede det.

Jeg regnede med at direkte sms kun kunne sendes til Mobilix mobiltlf.

Men det viste sig at det virker fint at sende en direkte sms til min tele.dk mobil.

En mail er vel også bare en besked !?
Eller hvad er den tekniske forskel, hvis der da er en ?
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2000 - 23:01 #15
Så er det en spørgsmål om mobilteleselskabet har en service, som gør, at man kan gå ind på sin pop 3 konto hos sin udbyder og tjekke post, lige som hos http://my.desktop.com .Det er godt nok smart.
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 23:02 #16
=> Kharder

Det er jeg bestemt ikke enig i. Altså den del med, at citat:

"Det er en besked, du sender via www.besked.dk ikke en mail. Den meddelelse du får via den adresse, bliver også gemt på din mobiltelefon, hvor du selv skal slette den fra, når du ikke ønsker den liggende længere."

Den særlige type besked, vi diskuterer her, er netop _ikke_ én, der gemmes i telefonen og senere skal slettes, og den omtalte type kan _ikke_ sendes blot ved at forwarde til en e-mail, ligesom man kan gøre det med normale sms-beskeder
Avatar billede sa Nybegynder
07. juni 2000 - 23:03 #17
=> Kharder (seneste indlæg)

Netop (som jeg også tidligere skrev).

Og denne funktion findes ikke hos eks. World Online.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2000 - 00:45 #18
Jo den besked type, som sendes via www.besked.dk, kan netop gemmes på mobilen til senere brug, indtil du selv beslutter at slette den. Jeg har sendt utallige beskedder via denne tjeneste til min hustru. Jeg sendte f.eks. en besked vedr. et mobiltelefon nr. for 4 måneder siden. Den besked med dette mobilnr. blev først slettet i går. Har den besked måske ikke i så tilfæde været gemt sa eller hvad vil du eller kalde det?

Der er tilgengæld, noget med et maksimum af beskedder, som du kan gemme, så vidt jeg husker.

Den type besked, som du taler om, som ikke bliver gemt, er f.eks. en som sendes fra mobilselskabet med besked om hvor meget taletid  du har tilbage på mobilen efter et opkald. Denne besked erstattes af en ny besked, når du afslutter et nyt opkald. Jeg tasler her om Mobilix taletid.

Fungtionen forwarde findes f.eks. hos Mobilix http://www.wanadoo.dk . Her ser det ud til, at det er hele mailen, som sendes videre.
Avatar billede sa Nybegynder
08. juni 2000 - 12:22 #19
=> kharder

Jeg prøver igen: Den almindelige form for sms-besked, som du omtaler i ovenstående gemmes naturligvis på telefonen indtil den slettes. Denne type kan selfølgelig også sendes fra www.besked.dk såvel som utrolig mange andre sms-sider og mail-forward systemer o.l., men "frock" omtaler netop den anden form for sms-besked - nemlig den direkte besked - som _også_ kan sendes fra www.besked.dk ved at vælge punktet "direkte besked" nederst på siden i stedet for "Normal SMS". Denne type gemmes _ikke_ på telefonen, men skrives direkte på displayet og forsvinder igen, så snart der kommer en anden besked eller telefonen ringer og er således _ikke_ gemt i telefonens hukommelse (som allerede nævnt en del gange).
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2000 - 13:32 #20
Ok! yes ikke mere om den snak. blot lige:
Hvorfor skulle World online have forward til mobil, de er ikke et mobiltelefonselskab, så den tjeneste findes nok kun under erhverv. Jeg kan se at hos CyberCity er der mulighed for det.
Avatar billede sa Nybegynder
08. juni 2000 - 13:37 #21
=> kharder

Worldonline _har_ mulighed for _almindelig_ forward af e-mail til mobiltelefon via normal sms (afsendt vha. af eks. xxxxxxxx@sms.tdm.dk) ligesom de fleste andre internet- og dermed e-mail-udbydere. Det er blot en almindelig service, men dette spg. gik på, om det var muligt at forwarde som "direkte besked", og det er det ikke umiddelbart på nuværende tidspunkt.
Avatar billede frock Nybegynder
08. juni 2000 - 13:58 #22
sa:

Det MÅ da være muligt, når besked.dk kan gøre det ?

Jeg har kigget på hvordan, men det køres via et cgi-script, og der er således ikke mulighed for at se hvordan.
Avatar billede sa Nybegynder
08. juni 2000 - 14:04 #23
Jeg er overbevist om, at www.besked.dk udelukkende kan gøre det, fordi deres servere har direkte forbindelse med telefonnettet. På www.besked.dk har man ligeledes mulighed for at se, om en besked rent faktisk kommer frem til modtagerens telefon, eller om den ikke kan afleveres.

Dette har ingen af de øvrige sms-tjenester mulighed for at gøre (dvs. eks. teledanmark og de øvrige teleselskaber ville kunne gøre det), da de i virkeligheden sender deres beskeder via normal e-mail. Hvis andre sms-tjenester _havde_ haft mulighed for at tilbyde disse to ting er jeg 100% sikker på, at de ville gøre det med det samme, da det er en stor fordel for brugerne.
Avatar billede theprofessor Nybegynder
02. januar 2003 - 17:29 #24
du kan via TDC mobilWAP portalen vidersende emails som SMS-beskeder.