Avatar billede jahla Nybegynder
19. marts 2002 - 20:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af router - resetting af kabelmodem (StofaNet)

Jeg har anskaffet en router (DI-804)og herefter forsøgt at få mit lille netværk på 3 PC'er "op at stå". Men jeg er allerede strandet ved, at jeg - trods en tilsyneladende "vellykket"(?) konfiguration af routeren i web-browseren ikke kan etablere kontakt til nettet. Det virker som om, at routeren og kabelmodem'et (Surfboard SB 4100)ikke kan finde ud af at snakke sammen.

Der findes jo en lille reset-knap på bagsiden af modem'et og mine spørgsmål er nu:

1) Er det "risikofrit" at forsøge og hvordan skal proceduren i øvrigt være (jeg kan ikke finde min manual til board'et!)?
2) Hvilken rækkefølge skal tingene gøres i: Først konfiguration af routeren og dernæst resetting af modem eller omvendt?

Generelt ved jeg ikke så meget om netværk, men jeg mener at have en dynamisk IP-adresse idet tcp/ip-settings for det nuværende internetkort automatisk er sat sådan af mit styresystem (XP)og kører glimrende på nuværende netkort (RealTek). Jeg har derfor ved routerens konfiguration blot valgt kabelmodem, hvorefter der ikke skal tages stilling til IP-adresse mv.

Jeg har fulgt debatten et stykke tid her, og ved at "klatten" har samme router til StofaNet med et tilsidst vellykket resultat. Måske han ville give en A-Z opskrift fra sig?

Håber I kan hjælpe mig inden jeg bliver helt gråhåret!

Janus
Avatar billede becko Nybegynder
19. marts 2002 - 21:04 #1
dit surfboard kan huske mac adressen på det netkort der sidst har været tilsluttet, jeg har sb3100 der findes ikke en reset button, men der er et udemærket strømstik til samme, så reset modem eller sluk 5min. krydset kabel mellem modem og dlink (til uplink) alm. patch kabel til pcer, kofigurationen af dlink har jeg ikke styr på, men jeg vil tro den er browser baseret og at du kan angive at din eksterne/globale port skal hente ip dynamisk
Avatar billede jahla Nybegynder
20. marts 2002 - 08:31 #2
Becko>> Tak, for indlægget! Jeg har prøvet det nu og jeg var faktisk på nettet en ganske kort tid, men det blev hurtigt galt igen. Selv om jeg resettede (slukkede) modemet natten over hjalp det ikke her til morgen. Enten gør jeg denne reset procedure forkert, eller også er der alligevel noget galt i den web-baserede browser-konfiguration. Kabelforbindelser osv. skulle være i oreden. By the way - jeg har jo fortsat mine to netkort i maskinen (10mpb til kabelmodem og 10/100 mpb til lokal-netværk). Routeren er tilsluttet der hvor hvor kabelmodemet tidligere var! Nogen problemer her?

Klatten>> Jeg er fortsat meget interesseret i om du kunne fortælle mig trin-for-trin, hvad du gjorde ved installering af din tilsvarende DI-804, herunder særligt dine valg i konfigurationen af d-link.
Avatar billede jahla Nybegynder
20. marts 2002 - 09:41 #3
Becko>> Du skriver tilslutte up-link på routeren. Iflg. manualen skal det være i wan-porten på routeren. Er up-link'en ikke til at tilslutte en yderligere switch?
Avatar billede becko Nybegynder
20. marts 2002 - 10:35 #4
kært barn osv.
sådan skal det se ud
Internet >>> kabelmodem >>(til uplink/WAN)router>> x antal pcer
>>>>>stik i væg>>>krydset kabel>>>almindeligt kabel
håber den er til at forstå
ved flere switche
internet >>> kabelmodem >>> til uplink/WAN (router) >>> til uplink (switch)
Uplink/WAN er der du modtager dit signal
Avatar billede klatten Nybegynder
20. marts 2002 - 15:37 #5
hej jahla

Tak for at du gjorde mig opmærksom på dette spm. Vil naturligvis gerne hjælpe. Starter dog lige med at fortælle, at jeg ikke har et surfboard modem men dette http://www.sciatl.com/consumers/webstar.htm

Ved ikke hvorfor becko mener, at man skal bruge et krydset kabel mellem modem og router. Jeg bruger bare et alm kat5 kabel fra modem til WAN porten på routeren, og det virker fint!

Her er så en kortere anvisning (som jeg husker den):

Inden du gør noget andet, så vælg Start>Kør og skriv 'cmd' for at åbne en kommando prompt.
Her skriver du så 'ipconfig -all' og noterer dig:
- IP nummer
- DNS numre

Derefter:

1. Fjern kablet mellem pc og modem.
  - sluk for modem i nogle minutter eller brug reset knap. Således skulle modemet "glemme" netkortets MAC adresse.
2. Tilslut dine pc'ere i 804'erens porte (1-4) og tænd så for routeren.
3. Tilslut nu dit modem til WAN porten på routeren.
4. Åbn et browser-vindue og indtast 192.168.0.1 for at få adgang til routeren.

Du skal bruge punktet BASIC SETUP.
I internet-indstillinger, skal du vælge dynamisk tildelt IP. (Routeren skulle gerne finde et IP nummer, som du vil kunne aflæse. Dette nummer vil være det samme, som du noterede dig tidligere.) Nederst i internetindstillinger skal du vælge 'static DNS' (mener routeren selv finder ud af dette) og så indstaster du de to DNS numre, så du noterede dig tidligere, hvis disse ikke allerede står der. I Kolding bruger jeg selv 212.10.10.3 og 212.10.10.4 og jeg tror du vil bruge de samme.
Derefter trykker du bare next/finish.
I punktet NETWORK SETTINGS kan du vælge om du vil bruge DHCP (automatisk tildeling af IP) eller om du selv vil definere IP på de forskellige pc'ere. Jeg har gjort sidstnævnte, og jeg vil foreslå at du gør det samme. Dvs du skal deaktivere DHCP server.
Så skal du bruge punktet SYSTEM MANAGEMENT, hvor du vælger 'reboot' for at genstarte routeren.

Så er du færdig med routeren.

På din pc gør du så følgende:

I egenskaber for IP/TCP protokollen (under netværksforbindelser) skal du indtaste IP adresse.
Denne skal have samme "fornavn" som routeren. Dvs f.eks. 192.168.0.100
Du skal også indtaste gateway 192.168.0.1 og du skal indtaste primær og sekundær DNS (212.10.10.3 & 212.10.10.4)

Du kan nu lave en 'ipconfig -all' igen og se ændringerne. De indtastede oplysninger vil nu være synlige.

Åbn et nyt browservindue og http://signon.stofanet.dk skulle gerne vise sig. Hvis dette ikke er tilfældet så, er der en fejl et sted, som skal ændres.

PC2 og PC3 giver du hhv IP 192.168.0.101 og 192.168.0.102 og indtaster naturligvis også gateway- og DNS-oplysninger.

THAT'S IT!

Virker det ikke, så kan vi snakke på fredag.
Avatar billede jahla Nybegynder
21. marts 2002 - 00:29 #6
Klatten>> Tusind tak for hjælpen, der viste sig afgørende! Hele molevitten kører nu som det skal!

Det kørte godt nok ikke efter første forsøg med din opskrift, idet det viste sig - hvad jeg også var begyndt at få en mistanke om - at jeg har i virkligheden har en fast IP-adresse!!! Da jeg endelig fik den sat ind i "Static" i routeren i stedet for "Dynamisk" kørte det bare.

Din afgørende hjælp var tip'set om IPCONFIG /ALL samt -ikke mindst - at der skulle ske en justering IP/TCP-protokollen! Dette var jeg slet ikke på sporet af og så vidt jeg kan se(?) fremgår det ikke er vejledningen til routeren!

Endnu en gang tak for din hurtige og omfattende hjælpsomhed! Også en tak til Becko fordi du gad at involvere dig!
Avatar billede klatten Nybegynder
21. marts 2002 - 08:14 #7
Det var så lidt !

Tak for point:)