Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 18:33 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

hvorfor fa... kan jeg ik installere på osx?

Jeg sidder med tre original program cd´er fra adobe(den er god nok)
Jeg kan ikke installere nogen af programmerne på min ibook med os10.1.3 den siger efter næsten at ha nået igennem installationen; "error creating folder"  og
you do not have enough acces privileges for this installation. er der der kan hjælpe.?
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 18:39 #1
Når du starter installationen bliver du så spurgt om password/adgangskode som administrator?
Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 18:41 #2
nej... den åbner direkte computeren uden jeg skal skrive noget som helst. men så vidt jeg kan se i system preferencer under bruger står der admin i type ud for mit navn
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 18:46 #3
Ja, når du starter computeren behøver du heller ikke skulle skrive adgangskode men når du har startet installationen af et nyt program skulle du gerne blive spurgt om din adgangskode for at få lov til at foretage ændringer=installation af nyt software.
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 18:50 #4
Har du installeret MacOs 9 også?
Hvis hvad sker der så hvis du holder alt-tasten nede når du starter iBooken op? Kan du få lov at vælge MacOs 9 som startop system.
Og hvis du kan, hvordan går det så med at installere dit software?
Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 18:52 #5
hmm... jeg prøver lige.. be right back
Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 19:12 #6
virker ikke...
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 19:15 #7
hvilken del virker ikke?
Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 19:16 #8
den vil ikke installere programmet alligevel, selvom jeg har gjort således at jeg skal skrive min adgangskode i starten
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 19:55 #9
Så du har ikke prøvet at installere under macOs 9?
Da du har orginale CD kan du forsøge at få hjælp hos Adobe dk, de hjælper gerne på deres telefonnr.
Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 19:57 #10
de virker under os9.1. jeg har ikke lyst til at ringe til adobe.....alligevel
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 20:03 #11
Ok hvis du kan installere dem under 9 nu efter du har installeret MacOs X er det ikke installationen det er galt med. Men din adgang til at få lov til at ændre under MacOsX
Og du har tjekket om hvilke tilladelser du har indstillet dig selv som adminitrator til at have?.
Avatar billede fasting Nybegynder
19. marts 2002 - 20:12 #12
som sagt: jeg er newbie i osx men jeg ved så meget at i bruger menuen i systeminstillinger står der admin i type ud for mit navn. det må betyde administrator rettigheder.ikk?
Avatar billede spe Nybegynder
19. marts 2002 - 20:18 #13
Jo. men et eller andet går glat i tilladelsen til at installere software.
Er lidt svært når man ikke sider med maskinen i hånden at se præcist hvad.
Har du prøvet at formatere igen og installere MacOs X igen?
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2002 - 00:20 #14
Det lyder som overkill at formatere og geninstallere OSX. I hvilken mappe forsøger du at installere programmerne?
Avatar billede spe Nybegynder
21. marts 2002 - 00:24 #15
egonspock>> Vil tro du var inde på noget der hvis programmerne ikke ville afvikles efter en installation (fordi de ikke ligger i applicationsmappen) men installationen bliver i følge fasting aldrig gennemført.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2002 - 00:39 #16
Nej, min pointe er at installationen bliver gjort i en mappe hvor der ikke er rettigheder nok (noget unix-noget). Det kræves som minimum at brugeren har skriverettigheder til den mappe han vil installere noget i.
Avatar billede spe Nybegynder
21. marts 2002 - 00:43 #17
Kan være du har ret. Men hvorfor dukker beskeden først op når det meste af installationen er gennemført?
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2002 - 23:33 #18
Det er da ganske logisk. Det er først på det tidspunkt at den vil til at lave en folder et eller andet sted, som den ikke må! Der er ingen fejl før den forsøger på at gøre noget forkert. Har du prøvet at sende en forespørgsel til Adobe, eller se på deres hjemmeside?
Avatar billede spe Nybegynder
21. marts 2002 - 23:46 #19
Ja, logisk hvis det først er på det sene tidspunkt i installationen, mappen (-er) oprettes.
Kan være Adobe har noget i deres fejlfindings sektion. Men ligger problemet mon ikke i opsætningen/funktionen af MacOs X fremfor i installationen?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. marts 2002 - 00:46 #20
Det ligner lidt de fejl der har været med installation af forskellige printerdrivere, hvor programmet har forsøgt at installere driveren i en folder som det ikke havde rettigheder til, og deraf følgende problemer. Det kan også være noget så basalt som at Adobe kalder en sti noget med små bogstaver som /applications og ikke /Applications. Jeg har desværre set små men vigtige forskelle i opsætninger på OSX afhængig af om det er engelsk eller dansk, og det må Adobe-installeren desværre leve med. Hvis jeg var fasting ville jeg kontakte Adobe og beklage mig der. De må levere noget der kan installeres hos ham, eller i det mindste komme med en workaround, som f. eks. identificere hvilke foldere det drejer sig om og hvor, så han kan oprette dem i hånden.
Avatar billede fasting Nybegynder
22. marts 2002 - 09:33 #21
jeg tror fejlen er i adobe pragrammerne. det er alle beta versioner. Selvfølgelig er det ikke acceptabelt. men jeg fik bl.a installeret ps7 ved at vælge custom install og kun vælge det aller vigtigste, som skulle installeres
Avatar billede itiot Nybegynder
30. marts 2002 - 02:51 #22
fejlen ligger i instalationsprogrammet der er lavet til 10.1.2 eller tidligere -jeg havde samme fejl med ps7, men da jeg fik en nyere beta virkede det.
Avatar billede fasting Nybegynder
01. april 2002 - 00:11 #23
dvs. jeg skal bare vente til en nyere version af programmet udkommer og så vil mit problem være løst eller hvad??
Avatar billede itiot Nybegynder
01. april 2002 - 00:14 #24
ja simpelt hen - det er min erfaring...
Avatar billede spe Nybegynder
01. april 2002 - 00:16 #25
Ja en nyere beta eller den endelige version af programmet.

Jeg har ingen problemer med de endelige versioner af de Adobe programmer jeg har.
Men havde med en beta af illustrator 10.
Avatar billede oersted Novice
26. april 2002 - 17:26 #26
Havde samme problem. Her er svaret fra Adobe:
"-enable Root access (Root having full rights on the complete system; you can
enable Root in the Netinfo
Manager application that resides in the Utilities folder by going Domain >
Security > Enable Root User),
-log out and log in as Root (you may have to set "Show 'Other Users' in list
for network users" in your System Preferences) ,"

Altså, log ind som root - det hjalp...
Avatar billede egonspock Seniormester
27. april 2002 - 01:34 #27
Det er klart en fejl i installationen hvis man _skal_ være root. og det kan risikere at medføre problemer senere, hvis root-brugeren opretter nogle filer uden at tildele tilstrækkeligt med rettigheder til dem. Men okay, det kommer til at virke, ingen tvivl om det - installationen i hvert fald ;-)
Jeg synes at Adobe er (for) langt ude hvis dette er den eneste måde at gøre tingene på!
Avatar billede oersted Novice
27. april 2002 - 02:03 #28
.. ja, da det kan gi problemer f. ex til printere og andre tasks - jeg har først lige fået min første G4, så jeg er temlig ny til mac som sådan  - såhh velkommen til nye problemer.-.
men, maskinen er helt vildt fed - styresystemet fantastisk - jeg har aldrig oplevet en tilsvarende multitasking, såhh det er vist ok med mig.... så længe der findes et forum at diskutere de løbende problemer i..

/jspr
Avatar billede egonspock Seniormester
27. april 2002 - 02:39 #29
Vi er altid til din tjeneste. Et godt tip er nok at melde sig ind i en brugergruppe. Måske er der en i nærheden af dig: http://www.apple.com/dk/usergroups/find.html
selvom linkene ikke er helt opdaterede. MacØstjylland findes f. eks. på http://www.macoestjylland.web-com.dk/
/Egonspock
Avatar billede oersted Novice
01. september 2002 - 01:36 #30
takker

jeg følger mest med på mediamac, though