Avatar billede petercheckland Nybegynder
18. marts 2002 - 22:19 Der er 6 kommentarer

STORE/små bogstaver i filnavne

En Redhat Linux 7.2 server med samba deling af 3 windows partitioner (mountet i fstab med vfat).

Efter at have fået æøå problemer løst i klienterne, som er win98,win2000 og winXP. Mangler jeg lige det sidste for at løse problemet med at kunne gemme filer med både store og små bogstaver.

Eksempel:

Jeg har filen

samlede vittigheder.txt

Som jeg gerne vil gemme som:

Samlede Vittigheder.txt

Desværre ændrer Linux automatisk filnavnet, så det har små bogstaver.

Jeg har forsøgt under [global] i smb.conf at tilføje

preserve case = yes
short case preserve = yes
case sensitive = no

Dette er kun et vildskud (da jeg tror det nærmere retter sig mod adgangskoder)...Har du løsningen...De fortryllende linier som får min Samba op og svinge.

På forhånd tak

PeterCheckland
Avatar billede fet321 Nybegynder
18. marts 2002 - 22:25 #1
Nu er jeg stadig i min spæde Linux barndom - men ville
case sensitive = yes
ikke være mere korrekt.
Avatar billede petercheckland Nybegynder
18. marts 2002 - 22:27 #2
Det kan du have ret i, prøvede lige at ændre det, men det er vist ikke løsningen.
Avatar billede fet321 Nybegynder
18. marts 2002 - 22:45 #3
Så har jeg desværre ikke nogen forslag.

Mon ikke du kan blive lidt klogere her
http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ch05_04.html
Avatar billede jakeman Nybegynder
19. marts 2002 - 08:22 #4
case sensitive = yes
short case preserve =no

-Det må da være det helt rigtige hvis det er der det skal ændres!

/Jakeman
Avatar billede petercheckland Nybegynder
19. marts 2002 - 10:47 #5
case sensitive gør at filerne låser hvis jeg forsøger at omdøbe dem. (ifølge samba bogen, er det korrekte at sætte den til case sensivtive = no), så hvorfor mener du jakeman at det er rigtigt?.

Short case preserve er kun for dos 8.3 filer eller systemer som kun kan læse dette format?!?!?!, Men hvorfor ikke yes?. Det gør at brugere der måtte kigge via dos, ser både store og små bogstaver, hvilket vel er okay...

Jeg er kommet så langt at jeg har anvendt følgende settings:

case sensitive = no
default case = lower
preserve case = yes
short preserve case = yes
mangle case = yes
mangled names = no

Nogle af dem er vistnok default i Samba.

Nu kan jeg godt kopiere filer over til samba, hvor at de beholder store/små bogstaver...Men...

De filer som er blevet "ødelagt" med små bogstaver, kan jeg ikke bare ændre. f.eks. roligt.txt kan ikke omdøbes til Roligt.txt. Men skal først afkortes til oligt.txt og dernæst kan jeg tilføje et R - Roligt.txt

Er der én der kender løsningen sådan at jeg ligesom på en NT/2000 server kan omdøbe i én omgang?.
Avatar billede petercheckland Nybegynder
11. november 2007 - 10:55 #6
Jeg går ud fra at jeg egentligt godt  kan lukke den her.