Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 16:43 Der er 28 kommentarer

Cdrom drev og brænder forsvandt !!

Vi har fået en hp psc 950 printer, men har haft en del problemer med den, så vi har ringet ind til HP og spurgt om hjælp. De sagde at vi havde for gamle drivere til vores USB port, så vi skulle ind og downloade nogle nye. Og da jeg så endelig havde fundet driverne, og fik dem installeret, forsvadt min brænder og mit cd rom drev lige pludselig. Det vil sige at de står ikke inde i denne computer og reagere ikke når jeg lægger en cd i !

Hvad kan det skyldtes og hvad kan jeg gøre ved det ???

//Bumbumbigbass
Avatar billede sthen Nybegynder
15. marts 2002 - 16:58 #1
Du skal ind i BIOS og finde dem igen
Avatar billede the_email Nybegynder
15. marts 2002 - 17:06 #2
Gå ind i BIOS, og find Load BIOS Default, eller noget i den retning, tryk der og genstart.

TheEmail.
Avatar billede the_email Nybegynder
15. marts 2002 - 17:06 #3
svar
Avatar billede oktober Nybegynder
15. marts 2002 - 17:16 #4
det er rigtigt at du skal går ind i din bios det gør du når du starter computeren ved at trykke DEL her efter går du ind og får computeren til at finde dine cdrom drev ved at vælge ide detektion hvor efter du skal gemme den nue konfikoration ved at vælge gem.
Avatar billede summer Mester
15. marts 2002 - 17:40 #5
Hvis ikke ovenstående svar hjælper, siger du bare til, samt oplyser
om windows,brændersoftware, så skal jeg guide dig igennem. Det er kun brænder og cd-rom drev der ikke virker?
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 17:44 #6
Hvordan går man ind i bios ??
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 17:45 #7
Øhmmmm, Jeg har windows 98 2. Udgave...Og brænder software hvad menrr du med det  ??
Avatar billede the_email Nybegynder
15. marts 2002 - 17:45 #8
Hvis det er en Award skal du trykke Del, medense den tæller RAM op.
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 17:47 #9
jeg er lidt en newbie, så kan du ik svare lidt mere præcist...? istedet for det der award og del
Avatar billede summer Mester
15. marts 2002 - 17:51 #10
Hedder programmet du brænder med Nero 5, eller noget andet? Find lige ud af det, mens jeg spiser :-)Så skal du få en guide du kan finde ud af.
Avatar billede the_email Nybegynder
15. marts 2002 - 17:57 #11
Du tænder din computer, så kommer der i kort tid et skærmbillede med dit graffikkort ½-1 sekund, du har måske slet ikke lagt mærke til det, så går den til næsten billede hvor der står et tal og den skriver at den detecter nogle forskellige, når den er ved dette billede trykker du Del - mellem nul og Enter og under 3.

Så kommer du så til BIOS og sætter den til sine Defaults.

TheEmail.
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 18:05 #12
øhhhh, ja okay
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 18:05 #13
jeg kan prøve
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 18:08 #14
Hvad mener du med Sine Defaults
Avatar billede summer Mester
15. marts 2002 - 18:33 #15
the_email>>> Hvis du vil hjælpe bumbumbigbass må du forklare ham det på hans præmisser.
bumbumbigbass>>> Hvad hedder din brænder og hvad hedder det program du bruger når du brænder. Fik du/I printeren til at virke?
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 18:39 #16
Min brænder hedder:  PlexWriter 24/10/40, og mit brænder program er Nero Burning Rom 5.0
Avatar billede summer Mester
15. marts 2002 - 20:29 #17
bumbumbigbass>>> Får du det til at virke, ellers må du jo sige til,
hvis jeg skal guide dig.
Avatar billede summer Mester
15. marts 2002 - 23:01 #18
Ok, så godnat ;)
Avatar billede bumbumbigbass Nybegynder
15. marts 2002 - 23:02 #19
summer>>> Du må meget gerne guide mig..!
Avatar billede summer Mester
16. marts 2002 - 00:02 #20
OK! Hvis du vil, skal jeg prøve at guide dig igennem.
Jeg går ud fra, at du har en harddisk, et cd-rom drev og en brænder, og selvfølgelig et floppydrev< (diskette),ellers må du korrigere mig.
Vi tager det helt grundlæggende og på den måde jeg har bedst erfaring med de forskellige drev. Følg min guide meget nøje, print evt. ud inden du går igang.
Du skal ind i din computer og tjekke noget. Husk at slukke helt for strømmen og dernæst afled evt. magnetisme ved samtidig at røre ved computeren og en god afledning, f.eks. en radiator. Så er du sikker på du ikke ødelægger noget.
Du har to brede kabler, som hedder IDE-kabler og et lidt smallere som går op til dit floppydrev. Det er de to IDE-kabler det drejer sig om.
1) Harddisken skal sidde som master på primary IDE-kabel og CD-romdrev som slave på samme.
På secondary IDE-kabel sætter du brænder som master.
Tjek dine jumpere (det er de små plasticdimser, som sidder bag på drevene). Set bag fra skal ”dimsen” sidde til højre v/master og i midten v/slave. Tjek dette og vær omhyggelig også med stikkene.
2) Autodetecte dine drev sådan: Genstart computer. Når du ser der står DEL nede til venstre holder du Delete-tasten nede til du får CMOS-skærmen frem. Brug nu dine fire piletaster til at markere IDE HDD AUTO DETECTION og tast Enter. Nu har du en skærm hvor der bl.a. står Primary Master:  og et N der blinker> tast y og Enter> igen, igen til dine drev er registreret og du er tilbage ved IDE HDD AUTO DETECTION> tast F10 (gem) og tast y og Enter. PC-en starter nu op.
3) Gå ind i Denne Commputer> højreklik> tast Egenskaber> Enhedsorientering> klik på + ud for Cd-rom> marker Cd-rom drev> klik Egenskaber> Indstillinger> Her tjekkker du, at der er flueben i DMA, Afbryd forbindelsen og automatisk besked, når cd indsættes> tjek at dit drevbogstav er rigtigt (sikkert D), ellers ret det.
Samme fremgangsmåde med din brænder. Tjek lige her hvad der står ud for Firmwareversion (sikkert 1.02)
Marker Diskdrev> klik +> marker din harddisk> tjek at DMA er aktiveret.
4) Genstart
5) Tjek i Enhedsorientering, at alt er som du har indstillet det før, og ingen gule advarselstegn
6) Opdater til nyeste Nero 5.5.7.8 gratis her:
http://www.nero.com/en/download.htm
Download Nero5578.exe fra en af de fem servere og gem den hvor du plejer at gemme downloads. Dernæst går du lidt længere ned og vælger Danish, hvis nero skal køre på dansk. Endelig går du ned og downloader CoverDesigner & WaveEditor Help Files - tast Danish og gem.
Nu går du ind hvor du har gemt de tre Nero-downloads og installerer dem en af gangen og genstarter. Tænk ikke på din gamle Nero-installering. Det finder programmet selv ud af.
DMA kan du læse om her: http://www.wintip.dk/trimning/dma.htm
Kort sagt for processoren og RAM hurtigere adgang til Harddisken.
Held og lykke. Jeg går i seng nu. Skulle der mod forventning opstå problemer, snakkes vi ved i morgen.
Avatar billede summer Mester
23. marts 2002 - 08:31 #21
Hvordan går det?
Avatar billede summer Mester
27. marts 2002 - 23:35 #22
Kan vi få en tilbagemelding??
Avatar billede summer Mester
09. april 2002 - 09:44 #23
Hallo bumbumbigbass , nu var det rart snart at få lidt respons. Det nærmer sig en måned siden du oprettede spm. og du får ikke mere respons så lang tid efter. Vil man have hjælp her på eksperten, må man være helt på forkant med svarene.
Du har forøvrigt også et spm. stående til 200 point, som du bare har forladt: http://www.eksperten.dk/spm/185117
Prøv lige at gøre en lille indsats, ellers ender det med, at ingen gider bruge deres tid på dig en anden gang. Hej!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. april 2002 - 17:33 #24
bumbumbigbass, hulabula, superseje og toasteren deaktiveres. Samme bruger

sorry guys for dem der rent faktisk deltog i spørgsmålet... :((
Avatar billede summer Mester
11. april 2002 - 17:53 #25
Nej, hvor kan jeg altså blive sur over sådan noget.
Avatar billede the_email Nybegynder
11. april 2002 - 22:09 #26
summer - Kan en co-admin ikke give dig pointene, så du får noget for dit arbejde?
Avatar billede summer Mester
11. april 2002 - 22:34 #27
the_email, Nej det tror jeg ikke. Selv om jeg har "handlet i god tro", så er bumbumbigbass jo ulovligt oprettet. Det er da træls at bruge tid på ingenting må jeg indrømme.
Avatar billede summer Mester
22. december 2003 - 17:23 #28
Luk please!