Avatar billede blackjack Nybegynder
15. marts 2002 - 13:36 Der er 28 kommentarer og
6 løsninger

Kan computeren overtage verden?

Ja tror du nogensinde computeren kan overtage verden, vi har projekt om det så det ville være rart at få nogle kvalificerede bud!

Den der kommer med det bedste får 100 point
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. marts 2002 - 13:38 #1
Neeej den kan ikke
Programmer er lavet med sjæl og følelese, En maskine har ikke følelser, og har derfor ikke behov for at hævne sig på Eks. Mennesker, Det er kun os mennesker der har hævntørst og laver derfor krig, virus og terror
Så nej, Soj du bare roligt om natten

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. marts 2002 - 13:39 #2
Soj = Sov
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. marts 2002 - 13:40 #3
sagt på en anden måde din 486 kommer ikke og voldtager dig bare fordi du har sat den ind i et skab
MC
Avatar billede blackjack Nybegynder
15. marts 2002 - 13:40 #4
Nej jeg mener om den ved hjælp at den neurale netværk chip kan tænke selv til at tage magten fra mennesket
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. marts 2002 - 13:46 #5
Nope, Den er menneske skabt og derfor vil mennesket altid kende en Poweroff funktion
MC
Avatar billede jow Nybegynder
15. marts 2002 - 13:47 #6
Jeg tror at hvis det kommer så vidt, har mennesket taget alle forholdsregler og overvejet fejl/bivirkninger ved "robotterne". Så nej jeg tror aldrig at computeren OVERTAGER verden, men at der kommer menneskelignende roboter er slet ikke utænkeligt vil jeg mene!
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
15. marts 2002 - 13:47 #7
Droooiiiiiiiiiiiiiideee

MC
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. marts 2002 - 13:48 #8
Alt bliver mere og mere computer styret, og de bliver dygtigere til at lave computer styrede anlæg, men i produktionsverden kan computere og robotter ikke bruges 100% til at levere færdige produkter , de er for store og klodsede, og mennesker kræves stadig til at komme til svære steder. Computerne er kun til hjælp.
Avatar billede blackjack Nybegynder
15. marts 2002 - 13:48 #9
Ok jeg lader tråden være lidt endnu, det kunne godt være der kom nogle flere med deres mening!
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. marts 2002 - 13:54 #10
En anden ting er computeren mangel på at tænke kreativ, efter min mening selvfølgelig :)
Jeg vil mene at den tænker i for faste baner og mangler evnen til at tænke ulogiske tanker, som gør at menneske er i stand til at løse opgaver og opfinde nye ting.
Som det er idag ved computeren jo kun det som vi siger til den, den er ikke i stand til at finde ud af de ting selv.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
15. marts 2002 - 13:54 #11
chip kan tænke selv, ja men kun det som de "lærer", der vil aldrig kunne laves en computer der har en intelligens som mennesket, der jo kan tænke abstract, der vil altid komme et punkt hvor en computer finder sin begrænsning, og kan først komme videre når der er lavet nye programmer eller hvad det så end er der begrænser den.
Avatar billede sippo Nybegynder
15. marts 2002 - 13:59 #12
jeg tro godt at computeren kan over tag verden.eller det har den jo gjort.der er næsten ikke den ting der ikke er en eller anden chip i.eks kaffemaskinen,køleskab,tv,bilen,radio,lyssinaler,telefon,hospitaler og meget meget mere.men om chipen i bilen overtager styringen,det tror jeg ikke.men hvis den brænder af,ja så kan den sikkert ikke køre.
Avatar billede sthen Nybegynder
15. marts 2002 - 14:03 #13
Endnu en væsentlig ting er, at computerne mangler evnen til at drage logiske konsekvenser af fejlslagne handlinger.

Sagt på en anden måde: Sidst jeg gjorde "dette eller hint" gik Windows ned med et brag. DET vil en computer ikke kunne huske. Næste gang den har brug for at foretage samme handling, går den IGEN ned med et brag. Den vil IKKE tænke hvordan undgår jeg nu at det samme hænder som der skete sidst.

Ligeså med andre ting.

En putter kan KUN foretage de beslutninger som menneskeheden har "lært" den
Avatar billede ztyxx Nybegynder
15. marts 2002 - 14:08 #14
<citat>
Sidst jeg gjorde "dette eller hint" gik Windows ned med et brag. DET vil en computer ikke kunne huske. Næste gang den har brug for at foretage samme handling, går den IGEN ned med et brag. Den vil IKKE tænke hvordan undgår jeg nu at det samme hænder som der skete sidst.
</citat>
så er det sq da computere der har overtaget, om ikke verden, men så Danmark, ovenstående lyder jo som et uddrag af en ganske almindelig dag i Folketinget *LOL*
Avatar billede sthen Nybegynder
15. marts 2002 - 14:13 #15
:-)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. marts 2002 - 14:21 #16
Plus at siden hvoedparten af computerne køre med windows, så kræver det mennesker til at genstarte dem :)

sippo-> De chips styre jo ikke noget selv, de gør kun hvad du beder den om via programmering og og ved at aktivere den. En kaffemaskine kan jo ikke gå ind og sige vis jeg nu gøre dit så vil kaffen holde sig varm i længere tid, den vil aldrig kunne udvikle sig.
Avatar billede fangel Nybegynder
15. marts 2002 - 14:26 #17
det er lykkedes at få en computer til at tænke. det var en computer der skulle fremstille den bedst mulige "robot", kravene var at den skulle kunne bevæge sig fremaf, og computeren havde kun nogle stempler, nogle kugleled og lidt elektronik. Computer tænkte lidt over (et par dage, og en 250 robot forslag...) den afprøvede alle forlag i en simulator, og afgjorde hvilken der var bedst. derefter fik den en tilsluttet robot til at lave roboten, og den bevægede sig fremaf... helt uden menneskers indgriben...

den kan selvfølgelige bare slukkes, så overtage verden, NEJ. måske tænke logisk, men aldrig kunne tage magten...

Dea_PG
Avatar billede fangel Nybegynder
15. marts 2002 - 14:28 #18
snigermunken => man KAN lave computere der genstarter sig selv... se fx telefoncentraler... de starter/genstarter selv hvis de går ned...
Avatar billede mcfrede Nybegynder
15. marts 2002 - 14:32 #19
Husk altid Asimov's 3 computerlove:

1:  A robot may not injure a human being, or, through inaction, allow a human being to come to harm.

2:  A robot must obey the orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.

3:  A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Law.

Hvis så bare computerne selv overholder disse love sker der nok ikke noget.
Men efter min mening bliver kunstig intelligens en realitet indenfor de næste xx år! Og ja, jeg MENER intelligens, evnen til at lære/tænke abstrakt, gøre erfaringer mm.
Forresten var Asimov vist en russisk Science Fiction forfatter der netop beskæftigede sig med emnet.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
15. marts 2002 - 14:41 #20
Hmm, de næste xxx år.
Avatar billede initializing Nybegynder
15. marts 2002 - 15:20 #21
Jeg tror at hvis vi fortsætter med at lave så stor og hurtig en udvikling vil computerne til sidst overtager jorden. Som der er blevet skrevet et par gange 'Kan man jo bare slukke dem' Men hvis nu de bliver så kloge som mennesker så kan de jo bare ændre i mekanismen så man ikke kan slukke dem men man bliver nødt til at distroere dem. Men der vil gå mange år før at vi 'kommer' så langt. Mange 100 år, mener jeg.

Til:
Svar fra sthen
_
En computer kan odt selv genkende hvis nu den går ned, tag nu bare f.eks. den DOS Scanner der kommer hvis man lukker den forket ned. Eller for et par dage siden hvor jeg sad og spille Medal Of Honor:AA der gik min comp. kold, jeg genstartede og åbnede spillet igen og fik så følgene besked:

Last time you played Medal Of Honor you computer crashed.
We recommend that you play in 'Safe Mode'.

-Martin
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
15. marts 2002 - 15:22 #22
Jeg har læst en artikel om en computer der lærer at snakke, det fungerer ved at en talepædagog sidder og skriver til den og gennem det lærer hvilke ord den kan kode sammen. Altså den lærer på samme måde som et barn. Forestil jer at en computer bliver sat til at aflæse verden på samme måde og drager den logiske konklusion at mennesket er skadeligt for verden og derfor beslutter sig for at skille sig af med det. Det kræver selvfølgelig at den har et middel at gøre det med, men mig bekendt så bruger de da computere til at styre missil siloer med...

- Rod
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2002 - 15:26 #23
Jeg har skrevet et essay om det. Se her:

http://phoenixv.subnet.dk/robot_essay.htm

(det er godt nok på engelsk, men det må I klare jer med)
Avatar billede initializing Nybegynder
15. marts 2002 - 15:32 #24
Det her er en af de emner jeg godt kan li' :) Og generalt dskutioner...
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2002 - 15:37 #25
Som jeg har skrevet i mit essay, vil computerne (eller "The Artilects") sagtens kunne overtage verden, hvis vi ikke stopper vores uendelige fremskridt. For et fremskridt mod et tilbageskridt er ren idioti. There's no turning back, når først vi har bragt AI på banen.

P.S. Se "The Matrix", hvis I ikke allerede har set den. Den er fantastisk og behandler også emnet på en skræmmende måde.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2002 - 15:43 #26
Og i starten blev der sagt, at "en computer ikke har følelser og derfor ikke ville forsøge at overtage verden".
Man kan sagtens programmere, hvad der minder om følelser, ind i en computer, og selv hvis man ikke gjorde det, ville computerne jo bare se os som en hindring i bestræbelsen efter et perfekt samfund, og så er vi da lidt på skideren!?
(Det sidste har jeg fået fra et Anders And-blad engang... De er fyldt med visdomsord)
Avatar billede krukken Juniormester
15. marts 2002 - 15:49 #27
Det kommer jo nærmere og nærmere, i det at man jo i dag har fundet ud af at avemasse kan fortage udregninger! Dog har man ikke haft så stor succes med at få det til at udregne sore eller hurtige udregneringer! Men den kunststige inteligens er jo godt på vej! Men en desideret overtagelse bliver der sku nok ikke tale om i den forstand at de onde computere vender sig mod os! Man kan jo sige at computere allerede har overtaget verden, prøve at tænkte på alle de problem man havde op mod årtusindeskiftet!!! Og det bliver jo værre og værre, hvis alle computere gik ned, ville vi ikke have meget liv tilbage i verden!
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. marts 2002 - 15:58 #28
krukken-> Vu har jo levet uden computere engang, det eneste der vil ske er vores hverdag bliver lidt mere besværlig.
Men det vil da gå ud over udviklingen af medisin osv.
Avatar billede andreas.mache Nybegynder
15. marts 2002 - 16:30 #29
jeg tror de over tager verden men verden ville jo også gå i stå hvis vi ikke havde computer til hverdag
Avatar billede blackjack Nybegynder
15. marts 2002 - 16:52 #30
Sådan, nu har alle der har svaret fået lidt point, nogle har fået mere, men det er også det jeg kan bruge til mest det de har sagt!!

Mange tak, skal nok lige poste her på tirsdag når vi har fremlagt og om den evt. karakter! :-)
Avatar billede starfish Nybegynder
15. marts 2002 - 18:59 #31
>>snigermunken
Forestil dig at alle microchips f.eks. ikke virker mere. Tror du så bare vores hverdag bliver lidt mere besværlig? Jeg tror simpelthen ikke samfundet kan håndtere det.
Vores infrastruktur vil gå fløjten. I værste fald kan der dø en stor del af os, da vi f.eks. ikke kan komme på hospitalet, få mad nok importeret, etc. Vores samfund er ikke bygget til at kunne klare sig uden microchips. Og ja, vi har kunnet klare os uden engang, men det er sgu så længe siden at det ikke kan betragtes som argumentation for at vi kan klare os hvis uheldet er ude. Vi har jo, hvis vi går lidt længere tilbage levet under vandet, hvilket vi heller ikke kan i dag :-)

Nå, enough babbling herfra...
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. marts 2002 - 19:06 #32
nej du har da ret, men jeg tror helt seriøst ikke det er så skide svært. Det der tager tid er at vende sig til det igen, det er jo trods alt ikke så overdrevent lang tid siden at vi klarede os uden microchips, altså os almindelig menneske.

Lastbiler kan laves uden brug af mircochips, vi kan sagten finde nogle ældre lastbiler som ikke bruge chips, så kan vi stadig importere en del.

Det er ikke så skide slemt tror jeg.
Avatar billede starfish Nybegynder
15. marts 2002 - 19:21 #33
Det er da muligt, men hvordan vil du finde ud af hvad du skal importere hvorfra? Du kan ikke lige købe et læs kakao (f.eks.) på børsen og så bestille det hjem? Hvis du forestiller dig det virvar der var med år 2000 problemet og ganger det med en faktor stor da det jo kun berørte EDB systemer, og ikke alt med chips i så har du sikekrt et billede af hvordan det vil gå for sig i lang tid hvis skaden sker at chips går i stykker fra dag til dag :-) Det er da muligt at leve men, efter min mening vil det få store økonomiske og menneskelige følger....
Avatar billede mazymaze Nybegynder
03. juni 2003 - 15:51 #34
Jeg har følgende AI bøger til salg.

De fleste af bøgerne er aldrig brugte, og alle (bortset fra én enkelt) er købt hos Amazon.com i vinter 2000/2001 til fire gange prisen, dvs. (samlet: 5000-6000kr)

”Bots – the origin of new species” (brugt) 269 sider
af Andrew Leonard
50 kr

”Artificial Minds” (ubrugt) 447 sider
af Stan Franklin
150 kr

”The Age Of Spiritual Machines” (lettere brugt, men ser stort set ud som ny). 388 sider
af Ray Kurzweil
150 kr

”Fluid Concepts and Creative Analogies” (ubrugt) 518 sider
af Douglas Hofstadter
150 kr
/
”Beyond Humanity: CyberEvolution and Future Minds” (ubrugt) 487 sider
af Gregory S. Paul & Earl D. Cox
150 kr

“Mind Design II – Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence” (ubrugt) 475 sider
edited by John Haugeland
150 kr

“Digitale Agenter – Praktiske assistenter til Internet” (brugt) 143 sider
af Karim Pedersen
50 kr

”Robot – Mere Machine to Transcendent Mind” (ubrugt) 227 sider
af Hans Moravec
100 kr

”Darwin among the Machines – the evolution of global intelligence” (ubrugt) 286 sider
af George B. Dyson
100 kr

”Mind Children – The Future of Robot and Human Intelligence” (ubrugt) 214 sider
af Hans Moravec
75 kr

”Mapping Great Debates – Can Computers Think? – An Issue Map Publication”
Syv forskellige Maps/Plakater/Diagrammer over tankeprocesser. Ikke en bog, men meget værdifuld illustreret sammenfatning af hvad der står i alle de andre bøger.
250 kr

Du kan købe alle bøgerne samlet til extra discountpris: 1000kr