Avatar billede proxor Nybegynder
14. marts 2002 - 16:18 Der er 6 kommentarer

Mysql?

kan man lave en query f.eks

mysql_query("Select * from blah where mads='1'&&hej='2'or hej='1'");

kan man lave en query hvor man ikek behøver skrive sådan her

mysql_query("Select * from blah where mads='1'&&hej='2'or hej='1'&&mads='1'");

for at få den samme "effekt" med "mads" men den kan både være 1 og 2 i hej .. kan man lave det uden at skulle skrive "mads" 2 gange

Avatar billede well_r Nybegynder
14. marts 2002 - 16:20 #1
mysql_query("Select * from blah where mads='1' and hej<='2'");

tror nok virker..
Avatar billede proxor Nybegynder
14. marts 2002 - 16:26 #2
jaja .. okay

så siger vi hvis hej både kan være

'VALG1' eller 'MULIGHED2'
Avatar billede well_r Nybegynder
14. marts 2002 - 16:49 #3
mysql_query("Select * from blah where mads='1' and hej='1' or '2'");
mysql_query("Select * from blah where mads='1' and hej='1' or hej='2'");

en af de to burde virke :D
Avatar billede tipsen Nybegynder
14. marts 2002 - 17:28 #4
*Måske* noget i retning af:

SELECT * FROM blah WHERE hej IN (1,2,'valg1','mulighed');

Jeg ved ikke om IN kan bruges i denne sammenhæng... - men prøv...
Avatar billede tipsen Nybegynder
14. marts 2002 - 17:29 #5
-det ser ud til at fungere...

Jeg ved ikke hvor effektivt det er kontra standardmåden!
Avatar billede eky Nybegynder
15. marts 2002 - 10:58 #6
Løsningen fra well_r virker næsten, men mit bud er, at der skal sættes en parantes om hej1 og hej2, da AND binder stærkere end OR. Ellers vil man få alle rækker hvor hej=2, uanset hvad mads indeholder.
Altså skal den se sådan ud (er ikke systaks checket)
mysql_query("Select * from blah where mads='1' and (hej='1' or hej='2')");