Avatar billede nof Nybegynder
13. marts 2002 - 22:52 Der er 18 kommentarer og
7 løsninger

Win98 vil ikke lukke

Hej,

efter jeg har installeret et Unex 10/100 Mbps Fast Ethernet PCI netkort, er der opstået en række problemer med Windows98.

Computeren er pludselig blevet mere sløv i opstart og når den skal lukkes.

Når jeg vil genstarte eller lukke computeren, når computeren kun til det skrærmbillede, hvor der står "Windows lukkes" og så kommer den ikke længere. Jeg har ikke prøvet at lade den stå sådan i længere tid - det er min tålmodighed for lille til.

Dette betyder at computeren ikke kan lukkes ordentligt og min tænd og sluk knap (som jeg jo ellers ikke behøver at bruge), vil ikke virke når den er kommet til det føromtalte skærmbillede. - Den vil først virke når jeg har trykket reset...

Hvordan løser jeg dette problem?

/nof
Avatar billede jow Nybegynder
13. marts 2002 - 22:54 #1
Mit eneste og bedste svar er, at Win98 suger. Få fat i 2000 eller XP!
Sorry, det er ikke så konstruktivt, men du må nøjes...
Avatar billede fabnek Nybegynder
13. marts 2002 - 22:58 #2
hvis din pc ikke står i et netværk og du har et netværks kort installet vil din pc prøv og finde andre pc under opstart og vil prøv og lukke din forbindelse mens du lukker den ned dette opstår kun under Styresystemer som ikke bygger på NT teknologien en måde at undgå det på er at deaktiver dit netkort
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2002 - 22:58 #3
Vis det er en 98 SE, så installer denne patch:
http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/WURecommended/S_WUFeatured/Win98SE/Default.asp

Yderligere ting du kan gøre, er at fjerne alle protokoller, du ikke bruger, såsom f.eks ipx/spx og netbeui. Hvis du kun bruger netkortet til Internet, har du ikke brug for førnævnte protokoller. Ellers må jeg give jow ret. Der er nok ikke meget andet at gøre.
Avatar billede nof Nybegynder
13. marts 2002 - 23:00 #4
Jeg skal have installeret XP, men må vente et par uger til jeg har fået ny computer, da det ikke kan køre på den gamle. Det virker underligt at den først gør det efter jeg har installeret det netkort...

Kan desværre ikke rigtig bruge dit svar. Jeg skal have ordnet dette problem da jeg skal bruge hd'en på min nye computer og jeg gider ikke bringe alt muligt lort med over på den - vil helst undgå at skulle formatere, da det  kræver nogle timers back-up foran brænderen.
Avatar billede nof Nybegynder
13. marts 2002 - 23:03 #5
Det er ikke SE udgaven.

Jeg får ADSL i morgen så foreløbig skal netkortet kun bruges til min internetforbindelse. Hvor fjerner man de protokoller?

Fabneks svar lyder meget sandsynligt...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2002 - 23:07 #6
Højreklik på "andre computere" og vælg egenskaber.
Her finder du protokollerne.

En anden ting, der kan sløve opstarten, er hvis den selv skal hente en ipaddresse. Det vil ikke længere sløve når først ADSL er installeret og der er en router til at svare DHCP forespørgslen. Men ellers må jeg give fabnek ret. Windows 98 opfører sig sådan. Sjovt nok synes jeg ikke at windows 95 er så slem til det.
Avatar billede snubby Nybegynder
13. marts 2002 - 23:12 #7
prøv at kikke på puterens irq.
Avatar billede nof Nybegynder
13. marts 2002 - 23:20 #8
Jeg har prøvet at deaktivere netkortet, men det løser ikke problemet. Jeg har deaktiveret det i Kontrolpanel -> System -> Enhedshåndtering -> markeret enheden -> trykket egenskaber -> sat et flueben i "Deaktiver i denne hardwareprofil". Der fremkommer et rødt kryds henover enheden i enhedshåndtering, men er dette den rigtige måde at gøre det på?
Avatar billede nof Nybegynder
13. marts 2002 - 23:21 #9
irq?
Avatar billede nof Nybegynder
13. marts 2002 - 23:25 #10
Jeg kan ikke finde de omtalte protokoller i fanebladet Konfiguration. Der står kun TCP/IP og nogle andre...
Avatar billede larscl Nybegynder
13. marts 2002 - 23:29 #11
På microsofts updateside kan du finde en fil der løser dit problem, som sikkert har med din netværkstilslutning at gøre.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q239887
Lars
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2002 - 23:32 #12
Lars, det er ikke 98 SE, han har, så linken dur ikke.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2002 - 23:35 #13
nof, ja det er den rigtige måde at gøre det på. Du skal selvfølgelig genstarte før det får en virkning. (Husk at aktivere den igen, når du får din ADSL)

Hvis ipx/spx og netbeui ikke står under konfiguration, hvor tcp/ip står, er de ikke installeret og skal derfor ikke fjernes.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2002 - 00:54 #14
Her kan du læse om  http://66.39.115.252/a/shutdown.htm

  WINDOWS SHUTDOWN & RESTART CENTER
  TROUBLESHOOTING in 15 STEPS

måske er der en beskrivelse, som passer til dit tilfælde. Men det skyldes nok,
at du ikke er i netværk endnu, men har netkort sat i.
Der skal ikke være andet under netværk end TCP/IP og Opkaldskort
Avatar billede jakeman Nybegynder
14. marts 2002 - 08:29 #15
Hvis du har sat netkortet i et PCI slot som sidder ved siden af din AGP port kan dette evt. være dit problem. Prøv at afinstallér kortet vha. enhedshåndteringen, luk din pc ned og skift dit netkort over i et andet PCI slot (længst væk fra AGP porten).

/Jakeman
Avatar billede nof Nybegynder
14. marts 2002 - 22:46 #16
Jeg har installeret min adsl-forbindelse nu, men jeg synes stadig at det driller. Skal bare lige prøve at slukke lortet først - jeg vender tilbage med de korrekte informationer i morgen.

Netkortet sidder ikke i et pci slot tæt på agp porten...

Vil det evt. hjælpe, hvis jeg piller mit gamle 56K modem ud - eller har det ingen betydning?
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2002 - 22:56 #17
Lad bare modem'et sidde. Det generer ikke internet og e-mail - ikke hos mig ihvert fald.
Bruger stadig mit modem til alm. tel.opkald fra pc'en.
Avatar billede nof Nybegynder
14. marts 2002 - 23:16 #18
Ok...jeg regnede heller ikke med at det er modemets skyld...
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
15. marts 2002 - 11:37 #19
Det er netkortes fejl, da den i opstarten sætter netværket op, modtager pakker fra andre på netværket, fra internettet også videre, under nedlukning så evt. prøv at slette netkortet, tag strømmen HELT fra computeren, gå i bios og sæt den til at updatere, og prøv så derefter at installere netkortet igen!! har ik prøvet, men vil tro det kunne gøre en forskel!!
Avatar billede nof Nybegynder
15. marts 2002 - 15:30 #20
Den vil stadig ikke slukke selvom jeg nu har fået installeret ADSL...

sanded_shadow -> Jeg skal lige overveje om det er noget jeg gider. Jeg får ny computer om en uge og jeg regner ikke med at problemet fortsætter på den selvom jeg genbruger både netkort og harddisk. - Eller gør det?

Problemet pisser mig bare rigtig meget af lige nu...

/nof
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. marts 2002 - 18:31 #21
Nej, problemet vil ikke fortsætte. XP er af en anden (NT) generation, og de har ikke disse problemer.
Avatar billede nof Nybegynder
16. marts 2002 - 00:07 #22
Jeg ved godt det ikke fortsætter med XP, men det skal jeg lige have købt først. Dvs. at den nye computer kommer til at køre med Win98 det første stykke tid...
Avatar billede robotten Praktikant
21. marts 2002 - 09:41 #23
Prøvet med en windows update?
Dette giver gerne mulighed for at få opdateret sit sytem mht. patches og sikkerhedshuller.
At Win98 bliver langsom under opstart ved indstallation af netkort, er et problem alle windowssystemer har. Pc'en bruger tid på at lede efter et netværk, der ikke er der.

/Robotten
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
21. marts 2002 - 15:55 #24
Jeg synes du skulle prøve det jeg skrev! Så jeg kunne få nogle point LOL! "G"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. marts 2002 - 01:26 #25
Takker for point. :-)