Avatar billede jette1 Nybegynder
11. marts 2002 - 22:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Program a la Paint på en Mac?

Jeg vil godt lige starte med at sige, jeg ikke ved det fjerneste om Mac computere ... så ved I hvorfor hvis mit sp. er helt hen i vejret :-P

Jeg vedligeholder dk-fritid-dyr-kat.dk hvor brugerne bl.a. har mulighed for at uploade billeder af sig selv og deres katte.

Mange af dem har dog ikke så meget forstand på grafik, og der uploades derfor ofte billeder der er for brede.

Jeg har derfor lavet en vejledning, der fortæller hvordan man kan ændre størrelse / klippe i billeder vha. Paint i Windows. Men der er naturligvis også Mac-brugere, og mit sp. går derfor på om der på den platform findes en lille simpel billed-editor a la Paint, hvis ja, hvad hedder den, og findes den i en version til Windows?

Avatar billede spe Nybegynder
11. marts 2002 - 22:37 #1
Mange Mac til hjemmebrug (iMac) leveres med Appleworks, som indeholder både tekstbehandling, regnark og grafik program. Ved ikke om det findes til Windows længere. For år tilbage fandtes Works til PC.
Avatar billede docdyhr Nybegynder
11. marts 2002 - 22:42 #2
Hej, Der findes et fortrinligt lille shareware program til Mac (både OS 9.2 og OS X) som er meget populært og som kan det meste.. GraphicConverter fra Lemke Soft

http://lemkesoft.com/us_gcabout.html
Avatar billede jette1 Nybegynder
11. marts 2002 - 23:29 #3
dr-dyhr --> Som du kan se i mit spørgsmål skal jeg bruge det på Windows, da jeg selv benytter Windows, men skal lave en vejledning til Mac-brugere
Avatar billede jette1 Nybegynder
11. marts 2002 - 23:34 #4
spe --> Well, jeg tror ikke at brugerne er interesseret i at installere en helt programpakke for at få et grafikprogram... Det jeg leder efter er et lille simpelt program der virker både på Mac og Windows.
Avatar billede spe Nybegynder
11. marts 2002 - 23:35 #5
Hvad går din vejledning til Paint ud på?

Kunne vi se den?
Avatar billede spe Nybegynder
11. marts 2002 - 23:36 #6
Nå, nå så hurtig med en afvisning! Måske vi kunne have hjulpet dig med en vejledning.
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 00:13 #7
Måske jeg skulle uddybe min kommentar.
Hvis du gerne vil servicere dine mac-brugerer bliver du jo nød til at tage udgangspunkt i de programmer de evt. har til rådighed. Og da Appleworks ofte er en del af købet af f.eks. en iMac, ja så har brugeren nok indstalleret dette program for at have et tekstbehandlingsprogram tilrådighed fremfor at investere i et nyt tekstbehandlingsprogram. Og så er grafikdelen jo også installeret.

Dine windows-brugere har nok også word liggende på deres maskiner fordi det ofte følger med ved købet.

Tror du sandsynligheden er større for at brugerne vil fremskaffe et ekstra program hvis de allerede har et grafikprogram?

Hvorfor har windows-brugere Paint? Vel fordi det ofte følger med når de køber maskinen.

Du kommer ikke langt med en vejledning til Mac-brugerer i et program der virker både på PC og Mac hvis sandsynligheden for at dine brugerer har programmet ikke er særlig stor.
Avatar billede jette1 Nybegynder
12. marts 2002 - 00:38 #8
Well, jeg kan godt se på det hele, at det nok er mere besværligt end jeg havde regnet med :-( ... og beklager også jeg var lidt hurtig, men jeg gav nok op på forhånd :-)

Min lille Paint-vejledning ligger her: http://www.webtip.dk/grafik/paint/paint.php

... og jeg ved godt at Paint er langtfra optimal, men den er fin for begyndere der ikke ved en dyt om grafik, og bare skal finde billedets højde/bredde eller formindske/klippe en smule... og det gode ved Paint er jo at alle Windows brugere har den, og jeg derved kan lave en vejledning de alle kan benytte.

Jeg kan godt se du har ret i alle dine argumenter ... men som jeg også startede med at sige, mangler jeg et udgangspunkt, fordi jeg ikke ved noget som helst om Mac.... Jeg beklager min uvidenhed :-)

Jeg ville da blive glad hvis du vil hjælpe med en vejledning ... hvad skal den koste (sådan rent pointmæssigt)?

Den skal indeholde trin-for-trin vejledning for dummies i følgende:
*******************************************************************
Hvordan åbnes billedet
Hvordan finder man den fysiske størrelse af billedet
Hvordan finder man højde/bredde i pixel
Hvordan formindskes et billede
Hvordan klippes en del af billedet ud
Hvordan gemmes billedet

... og det hele skal naturligvis være rigt illustreret ....
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 00:47 #9
Kigger på det :-)
Avatar billede jette1 Nybegynder
12. marts 2002 - 01:15 #10
Bare tag dig god tid :-)... jeg smutter nemlig på ferie i morgen, og vender først tilbage d. 23/3 ... men hvis du smider et svar, får du 15 point for din tålmodighed med mig :-)
Avatar billede spe Nybegynder
12. marts 2002 - 01:25 #11
Tager mig god tid så og får lavet noget, der er gennemarbejdet!
Avatar billede jette1 Nybegynder
12. marts 2002 - 01:41 #12
Det lyder kanon! :-)