Avatar billede hhjensen Nybegynder
11. marts 2002 - 19:30 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Forskel på printkvalitet mellem OpenOffice og Office 2K

Jeg bruger WIn 98 med Office 2K, men eksperimenterer samtidig med Linux, Mandrake 8.1 med Open Office. Jeg har prøvet at printe det samme dokument fra begge programmer, men fra OpenOffice er kvaliteten mærkbart dårligere. Hvad skyldes det?
Min printer er en HP 4L, der understøttes af Mandrake.
Avatar billede jemt Nybegynder
11. marts 2002 - 19:31 #1
Det er driveren, som ikke er lige så god til MandRake, som den er til Windows..
Avatar billede jemt Nybegynder
11. marts 2002 - 19:32 #2
Prøv at se, om HP har lavet en Linux driver til den..
Avatar billede victor44 Nybegynder
11. marts 2002 - 19:33 #3
Hvilket apps filter bruger du og hvilken version ?

LuF
Avatar billede hhjensen Nybegynder
11. marts 2002 - 19:44 #4
victor> øhh. Aner det ikke. Hvor ser jeg det?
Avatar billede hhjensen Nybegynder
11. marts 2002 - 19:47 #5
http://www.hp.com/cposupport/swindexes/lj4l_swen.html

Der er ingen driver til linux. Kan man bruge nogle af de andre der er listede?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. marts 2002 - 08:25 #6
er der ingen driver angivet til linux, så kan du ikke bruge de andre drivere... linux er ikke helt tilfreds med at få en win2kdriver...

din printer er højst sansynligt allerede understøttet ganske godt af linux - uden hjælp fra hp, der lader til at være skide ligeglade med linuxbrugere. Og så er hp ikke engang de værste...

Har du et grafisk konfigurationsværktøj (som fx printconf-gui) liggende, kan du prøve det. Det kan også ske, du skal ind at ændre manuelt i dine konfigurationsfiler for at sætte opløsningen op.

men ellers tag et kig på http://www.linuxprinting.org -> især http://www.linuxprinting.org/show_driver.cgi?driver=lj4dithp
Avatar billede nbeier Nybegynder
12. marts 2002 - 22:58 #7
Jeg bruger StarOffice i Mandrake 8.0, og skriver også til en HP 4L uden problemer. Jeg lader StarOffice sende almindelig PostScript til lpd (printer dæmonen). Jeg bruger CUPS (COmmon Unix Printing System) med driveren "HP LaserJet 4L, cups+gimp-print v4.1.5". Jeg tror det samme gælder for OpenOffice.
For øjeblikket min printer delt som en SMB printer fra en Win95 maskine, men det virker lige så godt, som da den sad til min egen printerport.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
13. marts 2002 - 08:43 #8
nbeier>...er dine bogstaver på printet ikke sådan lidt kantede og hakkede?

Jeg har ingen problemer med at printe, det er kvaliteten jeg undrer mig over, og der er en klar synlig forskel fra Win98 til Mandrake!
Avatar billede nbeier Nybegynder
13. marts 2002 - 08:57 #9
Næh, de er så skarpe, som de nu kan blive med en 300 dpi printer, så det er en rimelig god kvalitet.
Det gælder både tekst og formler fra formeleditoren.
Avatar billede nbeier Nybegynder
13. marts 2002 - 09:02 #10
Kan det være, at OpenOffice eller din printeropsætning (lpd/CUPS/ghostscript) er sat til fx 150 dpi i stedet for 300???
Det kunne jo godt forklare, hvorfor det er lidt grovkornet
Prøv programmet "KUPS - CUPS administration" (ligger i K-menu --> Configuration --> Printing ), der kan du lege med opsætningen.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
10. april 2002 - 16:16 #11
Jeg ser på det en dag ved lejlighed - tak for hjælpen!