Avatar billede stephan2 Nybegynder
08. marts 2002 - 10:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tekst oven på et billed

Hvordan ligger man tekst oven på et indsat billed, har prøvet et lave et nyt layer og så skive teksten derpå. Det virker, men når det åbnes i en browseer flyver teksten rundt omkring afhænge af skærmopløsning og browserens udforming (minimeret).

Er der måske andre og bedre måder at lige tekst oven på en indsat billed (interface)?

Hvis I eventuelt ligger inde med nogle gode links til nogle gode Dreamweaver tutorials, vil jeg gerne have dem =)
Avatar billede ocb Nybegynder
08. marts 2002 - 13:54 #1
du kan se hvad du skal gøre her

http://webdesign.about.com/cs/dreamweavertips/

mvh
ocb
Avatar billede alpapa Nybegynder
08. marts 2002 - 16:33 #2
Hej stephan2
1. Læg din layer's anchor ind i den celle hvor dit billede ligger, derefter sletter du L & T for dit layer, i properties inspector :~>
2. Brug Snap Layers - en extension til Dreamweaver kan downloades gratis her: http://www.projectseven.com/extensions/index.htm  -  det er nr. 2 fra oven ;-)
3. Lav det i photoshop :-(
4. Send siden til mig, så fixer jeg det lige :-O
alpapa
Avatar billede stephan2 Nybegynder
08. marts 2002 - 18:04 #3
Hehe det er næsten for let bare at sende den til dig =)

Kan vel lige så godt selv lære det, så er da noget jeg kan styre i Dreamweaver :)

Den første mulighed du nævner, er det muligt at få dig til at forklare den lidt mere, f.eks kan jeg finde den der "propertires inspector =(, og er L og T forkortelser for noget.

Bærg over med mig har kun haft det i 2 dage =)
Avatar billede alpapa Nybegynder
08. marts 2002 - 18:29 #4
Okay ;-)
Den celle/layer hvor dit billede ligger i skal også indeholde dit layers Anchor. Layer Anchor er den gule kasse som kommer frem når du laver dit layer. Tag med musen og flyt den manuelt.
Så åbner du din Properties Inspector (Ctrl+F3), markerer dit layer (med teksten) og sletter L & T i Inspectoren.
Sæt dit Layers BG til Default (Properties Inspector)- så bliver det gennemsigtigt.
Med F2 får du layer paletten frem - der skal ikke være flueben i Prevent Overlaps.    Håber du forstår ;-)
alpapa
Avatar billede alpapa Nybegynder
08. marts 2002 - 18:36 #5
L & T er forkortelser for Left og Top - altså det antal pixels fra venstre og fra toppen - de skal slettes for at layer'et følger den celle ligegyldigt hvilken opløsning dine besøgende har.
Det hjælper ikke at putte dit layers anchor i et andet layer, med mindre det følger en celle i en tabel - lyder kompliceret men er ganske simpelt...
alpapa
Avatar billede stephan2 Nybegynder
08. marts 2002 - 19:13 #6
Tusind tak for hjælpen, du har hvertfald fortjent de point jeg havde ude. Tager jeg fejl hvis jeg tror du kan lidt triks med Dreamweaver =)
Avatar billede alpapa Nybegynder
09. marts 2002 - 12:18 #7
>stephan2
Takker for point ;-)
Uhhha - jeg mangler stadig meget for at mestre Dreamweaver fuldt ud :-O
alpapa