Avatar billede chokomus Nybegynder
05. marts 2002 - 17:39 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Ny pc...hva nu??

Jeg har lige fået skrabet det mest nødvendige nye hw sammen til min maskin opdatering. Jeg har fået:

ECS K7S5A mobo
XP 1800+ proc. m. køler
256 mb Apacer DDRRAM
40 GB seagate barracuda iv disk
Aopen 241040 brænder

Det kører jo dejligt og alt det der... men hvad er mest praktisk at gøre for at få sin nye hd taget i brug? jeg kan jo ikke bare smide mit styresys direkte fra den gamle hd over i den ny? Af diverse årsager vil jeg være mere end almindelig ked af at skulle til at geninst. på den ny hd fra cd. Er der nogen god vej uden om det?? Er der nogen gode programmer til at inddele/partitionere/formattere den nye hd med? evt. partition-magic? hvor finder jeg den slags små niftige programmer?

Hvad med bios-update? Er det nødvendigt og er der nogen der har erfaringer med at update på ecs k7s5a?

hmmm. det blev vist til lidt mere end bare små-spørgsmål...

Hvis der er nogen der har gode råd så bare kom ud af skabet....
Avatar billede bundgaard Nybegynder
05. marts 2002 - 17:42 #1
det er ikke nødvendigt at bios update på K7S5A..har selv nævnte bundkort :)

det kører glimrende!
Avatar billede hemning Nybegynder
05. marts 2002 - 17:43 #2
Hvis ikke du vil geninstallere, så kan du jo bare sætte din gamle harddisk som master!
Avatar billede chokomus Nybegynder
05. marts 2002 - 17:45 #3
Jooo... men det er jo en halvgammel hund. Ville det ikke sløve min nye komponenter?
Avatar billede zorro4ever Nybegynder
05. marts 2002 - 18:34 #4
Du kan bare gøre som hemning siger også kopier filerne fra den gamle HD over på den nye HD.
Der er forskellige programmer du kan bruge til dette formår som f.esk. DriveImage/DriveCopy fra powerquest.
Avatar billede -morpheus- Nybegynder
05. marts 2002 - 21:18 #5
chokomus...

Det du skal gøre når du får alt dit nye isenkræm er at tage din gamle hund og smide den NYE disk i... - Du bruger FDISK til at partitionere disken med FAT32 filsystemet... Din primære Partition skal have en 3-5GB til dit OS, samt sådan noget som Office og lign. resten af pladsen på disken oprettes som en sekundær partion, hvor du opretter et eller flere logiske drev. - Når du har gjort det formatterer du alle de nyoprettede drev, og genstarter maskinen... - Nu booter du på din gamle disk og hopper ind i WinXX og smider alt hvad du vil gemme over på E: eller et andet drev, BARE det ikke er på dit kommende C: i din nye maskine... Når det er gjort slukker du dyret, og sætter den nye maskine op... Her tager du naturligvis og booter fra din nye harddisk og installerer WinXX på ny på dit C:

Når det er gjort så er du inde i WinXX og alt hvad du gemte før vil ligge på dit D: og du kan nu gå i gang med hvad du nu vil...

Grunden til du ikke skal smide din gamle harddisk er fordi chancen for at den overhovede vil boote er MINIMAL... Om ikke andet er WinXX meget dårlig til at finde ud af at få styr på alle de nye systemenheder som K7S5A har, frem for dit gamle... Den går helt amok...
Avatar billede killer_bee Nybegynder
06. marts 2002 - 09:26 #6
chokomus <---

Hvis du ik vil installe fra starten igen så kan du ghoste din HD.. dvs brug NortonGhost programmet den følger nogle gAnge med MB driverne... med det program ta du nemlig en kopi af dit styrsystem med alle oplysninger. Men jeg vil aligevel råde dig at reinstalle. Nyt comp - nyt installation  er det bedste kombination.  ;D
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. marts 2002 - 09:36 #7
De rette værktøjer til at diagnosticere og formatere & partitionere kan hentes her.
http://www.seagate.com/support/index.html
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. marts 2002 - 09:45 #8
Start med at samle dit nye system , med den gamle "hund" som slave disk på ide 1 eller 2.
Installer fra bunden ved hjælp af værktøjerne fra Seagate og hent alle drivere og service packs til dit nye system , derefter kan du hente alle dine mails , dokumenter , foretrukne osv. fra den gamle "hund" og formatere den.
Så kan du lave et image eller et ghost af din nye frisk installerede disk på den gamle "hund" og bruge den til backup.
Avatar billede chokomus Nybegynder
06. marts 2002 - 11:41 #9
Takker og bukker....
Avatar billede trismegistos Nybegynder
06. marts 2002 - 11:48 #10
Selv tak.............................................
Avatar billede killer_bee Nybegynder
06. marts 2002 - 11:48 #11
ja og takker for point
Avatar billede hemning Nybegynder
06. marts 2002 - 15:32 #12
Tak for points ;o) Og held og lykke med systemet ;o)
Avatar billede zorro4ever Nybegynder
06. marts 2002 - 23:44 #13
Tak for point