Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 10:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Exchange 2000 - kan ikke modtage / sende mail

Hej Alle

Jeg har lige et sprg ang Exchange 2000

Jeg har en server der ikke kan modtage eller sende mails. Alle services er startet med undtagelse af "ms exch routing engine".

Når jeg telnet'er til serveren på port 25 og vil aflevere en mail siger den mail queued for delivery.

Brugerene kan fint arbejde på exchange serveren og se alle deres data - men de får ikke mailen og kan ikke sende.

i system manageren står der under den virtuelle smtp server en række entries under queues med indhold "enumerate messages from the queue node" - ikonet har et rødt kryds over.

Hjælp gerne hurtigt. Hvis jeg bliver nødt til at reinstallere lukkes sprg uden pointgivning - men det håber jeg ikke. Er dog snart nødt til at gøre noget....

MVH
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. marts 2002 - 10:58 #1
Er det en ny installation der aldrig har fungeret, eller en eksisterende der pludseligt har fejlen?

Hvad siger Event Loggen - der plejer at komme fejlmeddelser der hvis der opstår problemer.

Hvis serveren har været slukket uden at blive lukket ned kan du have en fejl i Exchange databasen, og den skal så reindexeres.

Men Event Loggen siger .... ?
Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 11:08 #2
Nej der står ikke noget i eventloggen der kan bruges.

Den har fungeret, men så blev IIS'en afinstalleret og reinstalleret. POP3, imap og SMTP services kunne så ikke starte.... W2k SP2 blev lagt på og exchagne SP2 igen...

Jeg har på fornemmelsen at det er forbindelsen til Active Directory der fejler... Hvis jeg opretter en ny mailbox kommer den ikke frem under mailboxes...
Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 12:01 #3
Ja - og så lige en ting til....

JEg kan ikke afinstallere exchange, da der er aktive mailboxes - og jeg kan ikke slette mailboxes da der tilsyneladende er noget galt...

Derfor vil der blive givet point, da jeg SKAL have den op at køre.

bum bum bum - reindexsering - meget sandsynligt - er sat igang, andre forslag er meget velkomne...
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. marts 2002 - 12:24 #4
Jeg ville satse på reindexeringen - giv lige lyd, og fortæl hvad du har kørt på databasen (husk at dismounte den inden!)
Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 12:47 #5
I system manageren var der ikke noget textindex - det oprettede jeg...

Herefter lavede jeg en full population (dette kan ikke gøres hvis den er dismounted).

Jeg kan stadig se alle mine mailboxe. Hvis jeg sletter en mailbox, så kommer der kryds over den i system manageren og jeg kan så reconnecte den til brugeren. Men hvis jeg opretter en ny bruger og vælger create exchange mailbox lykkedes det - den kommer bare ikke frem i listen? På mailboxen står der at den ligger i "server01\First Storage Group\mailbox store" - og det er også her jeg kigger efter den....
Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 14:16 #6
Nu får jeg mail retur når jeg sender til en adresse

Den indeholder bla disse oplysninger...:

Reporting-Mta:  dns;domainname.dk
Received-From-Mta:  dns;domainname.dk
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. marts 2002 - 14:24 #7
Text-indexet er til søgninger.

Hit med fejlmeddelelsen! Det HELE ...
Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 17:09 #8
Fejlmeddelse følger... (har dog ændret domænenavnet til "domainname"):

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Unable to deliver message to the following recipients, because the message was
forwarded more than the maximum allowed times. This could indicate a mail loop.

      administrator@domainname.dk

--------------------------------------------------------------------------------

Reporting-Mta:  dns;domainname.dk
Received-From-Mta:  dns;domainname.dk
Arrival-Date:  Tue, 5 Mar 2002 16:25:29 +0100

--------------------------------------------------------------------------------

Final-Recipient:  rfc822;administrator@domainname.dk
Action:  failed
Status:  4.4.6

--------------------------------------------------------------------------------

From:  mail@martinmogensen.dk
To:  administrator@domainname.dk
Date:  05 Mar 2002, 02:14:34 PM
Subject:  testtesttesttesttest
Avatar billede maagen Nybegynder
05. marts 2002 - 17:11 #9
Hvis jeg har gjort noget forkert i indexeringen - kandu så ikke lige fortælle hvordan det skal gøres rigtigt?
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 11:53 #10
Det er næppe dit index der har givet det problem.

Hvad har du stående som udgående SMTP-server? Den skal stå til USE DNS, ikke dit eget IP-nr.
Avatar billede maagen Nybegynder
06. marts 2002 - 12:22 #11
Bare lige for at være helt sikker på at vi ikke taler forbi hinanden...

gider du skrive den fuldstændige sti til det du gerne vil vide - samt faneblad mm
Avatar billede maagen Nybegynder
06. marts 2002 - 12:24 #12
Karlslund ->

Jeg afviser dit svar da jeg endnu ikke har fået den op, da pointene skal tilfalde den som løser problemet... Men bliv endelig ved med at svare...
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 12:40 #13
Exchange System Manager, Servers, din server, Protocols, SMTP, Default SMTP Virtual Server, vælg propterties på den, gå til Delivery, og Advanced Delivery.

Smarthost skal være blank.

Virker DNS på din server?
Avatar billede maagen Nybegynder
06. marts 2002 - 13:09 #14
under advanced delivery har jeg følgende:

Maximun hop count:

Masqurade Domain:
<TOM>

Fully Qualified domain name:
domainname.dk

Smart host:
<TOM>

Der er ikke hak i: "Perform Reverse DNS lookup on incoming messages"

Under external DNS servers står TDC's servere...

Ang Dns:

Jeg kan da i hvert fald sagtens gå på internet?
Klienterne brugere denne server som eneste DNS server - de har heller ingen problemer.
Avatar billede maagen Nybegynder
06. marts 2002 - 13:15 #15
Hvis jeg kigger under "queues" og er der 3 undermapper:

domainname.dk (local delivery)
messages awaiting directory lookup
messages waiting to be routed

Når jeg markerer en af de tre er der i højre vindue er der et rødt udråbstegn over ikonet og teksten "enumerate messages from the queue node"
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 15:40 #16
Okay, så under Connectors, <servernavn>, Properties, og General, står den til DNS der?? (Stadig ikke Smarthost).

Er din Default SMTP server angivet under Local Bridgeheads?
Avatar billede banke Nybegynder
14. marts 2002 - 17:16 #17
du skal ikke have indtastet tdc´s servere som external dns servers, da den finder dette ovre i din DNS server, hvis denne er sat rigtigt op.

Har du en default reciepient policy, der modsvarer dit domainname - ellers skal du have det.
Avatar billede maagen Nybegynder
14. marts 2002 - 18:37 #18
Jeg har midlertiddigt opsat en anden server så der køres mail. Dette betyder at vigtigheden er faldet en del. Men jeg skal dog stadig have fundet en løsning, og så snart der er bare et lille hul i tidsplanen kigger jeg på de allerede givne svar (+ evt flere svar...). Der skal nok gives point - men hav lige lidt tålmoddighed :)
Avatar billede maagen Nybegynder
02. januar 2004 - 12:35 #19
Hov.

Jeg fik  vist aldrig lukket denne - promært fordi problemet aldrig blev fundet - reinstallation af exchange løste selvfølgelig problemet.

DNS var helt korrekt.
Recipient policy var korrekt.

Ingen point tildeling da problem aldrig blev løst - selvom det ville have været lækkert ikke at spilde en hel aften...