Avatar billede gobot Nybegynder
05. marts 2002 - 09:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Server til Microsoft SQL

Vi skal have en server i vores firma som skal køre Microsoft SQL server 2000 med en databare på ca. 10 - 20 GB, på en Windows 2000 Server

Så er mit spørgsmål, ville man få mest ud af at købe en dual pentium III eller en singel pentium 4?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
05. marts 2002 - 09:45 #1
Skal der køre andet på den server?

Om du vælger den ene eller anden, er IMHO ligegyldigt, bare der er masser af ram og en hurtig (SCSI) harddisk.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. marts 2002 - 09:45 #2
Det kommer helt an på behovet.

Skal serveren arbejde med mange samtidige processor, vil dualløsningen være bedst.

Skal serveren arbejde med få samtidige, men til gengæld tunge, processer, vil en kraftig P4 være at foretrække.

Personligt ville jeg nok under alle omstændigheder overveje en Server med 1 P4, men med et bundkort der understøtter flere processorer. Så kan der jo altid udvides hvis det skulle blive nødvendigt.
Avatar billede gobot Nybegynder
05. marts 2002 - 09:50 #3
Problemet med dual p4 boardet er bare at det koster 12000,- (se edbpriser.dk)
Det eneste den ellers skal køre er Webserver, vi har besluttet os for 1GB ram og SCA-160 harddiske (i et raid system selvfølgelig..)
Der vil komme flere samtidige brugere på vores SQL server, så ville det vel her være en fordel med dual P3, men samtidig skal den også lave tunge beregninger, her ville fordelen så være singel P4.. ARRGH!! det er ikke til at finde ud af!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. marts 2002 - 09:54 #4
Well... skal den fungere som webserver, ville jeg foretrække Dual PIII. Her vil det ikke være processorens clockfrekvens der er flaskehals. Stort set uanset hvilken båndbredde du har, vil flaskehalsen være her.

Jeg vil anbefale dig at tage et kik på en IBM xSeries 220'er. De kører ofte som kampagnetilbud til meget billige penge. De leveres med enkelt PIII men de kan tage 2. Maskinen leveres med IBM ServerRAID adapter.
Avatar billede gobot Nybegynder
05. marts 2002 - 10:14 #5
Jeg har nu været inde på IBMs hjemmeside og snakket med vores forhandler, der er jo som sagt ikke nogen harddisk med til den, men der kan man vel bare købe en hvilken som helst harddisk.. Og en ekstra processor koster gennem IBM en national formue! så det skulle der vel heller ikke være noget i vejen med at købe andetsteds.. hvad med ram? skal det været noget specielt til den?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. marts 2002 - 10:21 #6
Jeg køber for det meste Transcend ram til mine xSeries... det fungerer perfekt og koster en brøkdel af originale IBM ram.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
05. marts 2002 - 10:29 #7
Med hensyn til harddiske, så skal du ikke tage en hvilken som helst. SCSI-harddiske er normalt hurtigere end IDE og EIDE. Desuden skal du se på overførselshastigheden. Jo hurtigere, sql serveren kan få data fra disk til ram, jo stærkere går tingene.
Avatar billede gobot Nybegynder
05. marts 2002 - 10:32 #8
Takker for dine svar...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. marts 2002 - 10:35 #9
selvtak da :)
Avatar billede tmceu Praktikant
06. marts 2002 - 08:00 #10
Du skal være opmærksom på en ikke ubetydelig økonomisk konsekvens af flere processorer. SQL Server er licenseret pr. processor, og det betyder at du skal have en licens pr. processor.
Avatar billede gobot Nybegynder
06. marts 2002 - 11:55 #11
Mener du det seriøst? har du evt. en kilde?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2002 - 12:04 #12
Avatar billede gobot Nybegynder
06. marts 2002 - 12:14 #13
Det er jo absurt! Så skal man betale $5000 for hver ekstra processor som man skal have i????
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
06. marts 2002 - 12:18 #14
Thats life :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2002 - 12:31 #15
Ikke hvis du vælger Server/per-seat client access license (CAL). Requires a license for the computer running the Microsoft server product, as well as CALs for each client device. A set number of CALs is included with a server license and the server software.

Jeg vil tro den kunne være dækkende... Det ville jo bare kræve en server CAL + minimum antal client CAL's...
Avatar billede gobot Nybegynder
06. marts 2002 - 12:34 #16
Hvad og hvornår skal de Processor licenser så købes?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2002 - 12:53 #17
Det kan du selv vælge.

Sidder du i et stort LAN/WAN med mange klienter vil en processorbaseret licensiering være at foretrække.

Sidder du i et mindre netværk, eller kører en standaloneserver (ex. webserver) vil en CAL baseret licens være at foretrække.
Avatar billede gobot Nybegynder
06. marts 2002 - 12:55 #18
Okay, jeg vælger den sidste løsning.. rigtig mange tak for dine/jeres svar...