Avatar billede deho Nybegynder
04. marts 2002 - 21:29 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

WinXP og Linux ?

Hejsa - jeg ved godt dette spørgsmål er blevet stillet en gang men jeg vil lige have slået det her helt på plads:

Jeg har installeret winxp.

1. Kan jeg installere linux, så jeg har to styresystemer?

2. Kan jeg installere linux uden at skulle partitionere harddisken til en linuxpartition?

3. Hvor kan man få fat i linux???

4. Hvor kan jeg se hvordan linux skal installeres og hvordan det fungerer ???
Avatar billede thaufer Nybegynder
04. marts 2002 - 21:32 #1
1) ja
2) nej, da linux skal bruge en hel partition til sig selv, plus én swappartition
3) www.linux.org, men du skal jo vælge en udgave - fx www.redhat.com
4) check www.redhat.com og www.linux.org ud ;)
Avatar billede deho Nybegynder
04. marts 2002 - 21:34 #2
hvordan opretter man en swappartition ?? og hvor meget skal det fylde?
Avatar billede melvis Nybegynder
04. marts 2002 - 23:29 #3
I installationen kan du vælge at den skal gøre det automatisk. Men der skal være noget fri plads den kan oprette ud fra.
Avatar billede melvis Nybegynder
04. marts 2002 - 23:31 #4
Det er faktisk enormt nemt hvis du vælger at hente den version af Linux der hedder Mandrake. Den spørger selv om du vil tilføje et nuværende OS til opstartsmenuen. Enormt nemt..

Men bare kast dig ud i det. Installationen af sådan en linux er efterhånden ikke så langhåret :)
Avatar billede hemning Nybegynder
04. marts 2002 - 23:37 #5
Jeg ville også vælge Linux Mandrake hvis jeg var dig, du kan downloade ISO filerne på www.linux-mandrake.com eller du kan købe de tre cd'er på www.linuxpusher.dk - Linux Mandrake 8.1 - for 20kr pr. cd!
Swappartitionen opretter du under installationen, den skal maksimum fylde 127MB! Jeg plejer at sætte den til 127MB!
Hvis ikke du er helt sikker på Linux, så skal du vælge Linux Mandrake, da du ellers er i stand til at blive sræmt væk fra dette gode operativ system :o)
Avatar billede fralle Nybegynder
05. marts 2002 - 11:45 #6
Linux Mandrake installationen forløber helt uden problemer i og med at den partitionere automatisk :) du kan vælge og lave dine egne og det er bestemt heller ikke overvælende svært :)

- BTW husk lige at gør op med dig selv hvorfor du vil have Linux. Men hvis du beholder WinXP samtidig er det ikke svært at skifte tilbage igen jo :) - just my 2cents
Avatar billede deho Nybegynder
05. marts 2002 - 13:29 #7
hemning -> du siger man kan hente iso-filerne fra www.linux-mandrake.com - hvor er det helt præcist de ligger, jeg synes ikke jeg kan finde dem
Avatar billede deho Nybegynder
05. marts 2002 - 13:30 #8
har fundet det - nevermind
Avatar billede hemning Nybegynder
05. marts 2002 - 14:57 #9
ok ;o)
Avatar billede manndecker Nybegynder
07. marts 2002 - 20:23 #10
mandrake er helt klart meget nemt at installere - det er sgu næsten lige så nemt som windows (prøvede i går for første gang)
Avatar billede thaufer Nybegynder
14. marts 2002 - 18:49 #11
Takker for pts... ;)

/thaufer
Avatar billede hemning Nybegynder
14. marts 2002 - 23:12 #12
Tak for points :o)