Avatar billede nettrawler Nybegynder
02. marts 2002 - 23:01 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

scsidisk + adaptec 29160LP

Jeg har lige købt mig en ny scsi-disk:DDYS-T36950 36.70 10,000 og et scsikort: Adaptec 29160LP.
Bundkort: Soyo dragon+
Men jeg kan på ingen måde få de to enheder til at arbejde fornuftigt sammen. Disken bliver sagtens fundet og alt det pjat, men den er utrolig ustabil. Hvis jeg prøver at flytte noget over på disken hænger computeren inden den bliver færdig. Jeg har prøvet windows98, 2000 prof., me og XP... Med samme resultat hver gang.
Jeg ved ikke så meget om jumbersettings på disken, og jeg er lidt i tvivl omkring termineringen, jeg har nemlig forstået at den er korrekt termineret, hvis disken sidder på sidste stik på kablet og kablets anden ende sidder på scsikortet. Hvis dette ikke er korrekt, hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede thda Nybegynder
03. marts 2002 - 00:08 #1
Hvis det er en Ultra160 Disk du har, så skal den sidde på denne måde:
Controler --> Eventuelle ubrugte stik --> Disk(e) --> Terminator

Hvis din disk er af LVD typen SKAL der bruges en ekstern terminator, men hvis ikke, er der en indbygget i selve disken. Den kan man (Så vidt jeg husker) aktivere/deaktivere med en jumber. Hvis det er sidstnævnte type, skal du sikre dig at du ikke har en ekstern terminator, og at den interne er aktiveret.
Avatar billede thda Nybegynder
03. marts 2002 - 00:08 #2
Ups... det skulle have været et svar :)
Avatar billede nettrawler Nybegynder
03. marts 2002 - 00:23 #3
OKI
Inde på denne side: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/table.htm#Ultrastar
kan man se ultrastar diske IBM har lavet, min hedder DDYS-T36950, jeg ville spørge dig om du gad og tjekke den efter, om det er den ene eller den anden type. Jeg har nemlig selv blæst rundt og kan ikke blive helt sikker. Men ellers et fint svar...
Avatar billede gpa Nybegynder
03. marts 2002 - 01:02 #4
Terminators

Onboard SCSI active termination is not supported. The using system is responsible for making sure that all required signals are terminated at both ends of the bus cable.
Avatar billede nettrawler Nybegynder
03. marts 2002 - 01:08 #5
Godt, det var også mit eget gæt... Sidst men ikke mindst hvor pokker køber jeg sådan en terminatorgavtyv?? Jeg kan ikke finde noget på edbpriser f.eks.
Giv mig et link og I skal få de point asap!
Avatar billede nettrawler Nybegynder
03. marts 2002 - 01:21 #6
Nu har jeg alligevel selv fundet nogle forskellige terminators hos itbutikken, men hvad er det lige præcis for én jeg skal købe?
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 01:40 #7
Du skal købe en LVD/U160 SCSI terminator - og husk så at sætte den på det rigtige fladkabel (det er slidset op på langs) - og den skal sidde i det sidste stik inden terminatoren.
Avatar billede nettrawler Nybegynder
03. marts 2002 - 01:48 #8
hmmm, mit scsi-fladkabel er da ikke slidset op... Ellers lyder det da meget rimeligt ;-)
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 01:52 #9
Hos Kjell och company:
http://www.kjell.com/
kan du få et kabel med terminator til 498 skr. - Søg efter Artnr. 38852. Hvis du bor i nærheden af Helsingborg, kan du selv tage en smuttur til deres slaraffenland af en elektronik-forretning. De fleste ting vil, som det fremgår af deres Webshop, være billigere end hvis du handlede i Danmark.
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 01:55 #10
Det skal se ud som om det er ved at falde fra hinanden, - med noget, der ligner cellofan-indpakning, og det er formodentlig gråt og rødt, - altså hvis det er det rigtige du har.
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 02:02 #11
Du kan finde et sådant hos Danbit - men uden billede og det koster 446 kr. uden terminator. Der er mulighed for at sætte 4 diske på og terminator. - Men man skal være momsreg. hvis man skal hendle her.
Avatar billede nettrawler Nybegynder
03. marts 2002 - 02:03 #12
Nå på den måde, man kan enten købe et kabel som bare er termineret (sådan et som 38852), eller man kan købe et uden terminering (sådan et som jeg har nu) Det med terminering koster bare mange gange mere end sådan et jeg har nu, og hvis jeg har fattet lidt af det her, så kunne man bruge sådan et kabel som jeg har nu, hvis man kunne "jumberterminere" min disk!?!
Men hvis jeg køber sådan et stik som du lige har nævnt skal der ikke noget fysisk i det sidste stik, fordi det er termineret, eller hvordan?
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 02:08 #13
Hvis du kigger lidt på de andre SCSI-kabler, så vil du se at der er ret stor forskel på dem. Du kommer ikke uden om at bruge et LVD/U160 kabel, - og hvis dit kabel ikke er slidset og tvundet, så må du have kablet byttet.
Jeg prøver lige at finde et sted, hvor du kan få en billigere terminator.
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 02:20 #14
Gennem edbpriser.dk fandt jeg Hammargren i Holsteinsgade, København:
http://www.hd.dk/produkt/diverse/main.html#SCSI%20terminator
De har en LVD-terminator til 140 kr. - og én til 205 kr. - Sidstnævnte kan også køre single ended (SE)
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 02:27 #15
Hos MidtData:
http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=19160
kan du få kablet med terminator som hos Kjell's til 470 kr.
Avatar billede nettrawler Nybegynder
03. marts 2002 - 02:43 #16
Takker...
Især var det fedt at du, Zenze, tog dig god tid og svarede hurtigt ;-)
Avatar billede zenze Nybegynder
03. marts 2002 - 02:51 #17
Tak selv. Håber du får det til at fungere. Det er godt grej du har anskaffet dig, så det burde kunne køre optimalt og uden problemer.