Avatar billede benner26 Nybegynder
01. marts 2002 - 12:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

HVEM KOMMER FØRST!!!

Hej.

Jeg kører med win xp pro. i øjeblikket, men jeg vil også gerne installere win 2000 ved siden af. Altså sådan at når der normalt står "windows starter" kommer der i stedet valgmuligheder frem sådan at man kan vælge hvilket operativsystem man ønsker at bruge. Det skal lige tilføjes at min hdd er fat32.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:18 #1
Så skal du formatere og installere Win2000 først. Det samme gælder hvis du skal have Dos/win/winME på.

- Rod
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:18 #2
win=win98
Avatar billede orbiz Nybegynder
01. marts 2002 - 12:19 #3
Det gør jeg ikke............
Avatar billede benner26 Nybegynder
01. marts 2002 - 12:19 #4
skod, dvs. at jeg ikke kan installere et andet oper. sys. uden at formatere??
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:20 #5
Ikke når du har winxp på, det står i hjælp filen i winxp.

- Rod
Avatar billede benner26 Nybegynder
01. marts 2002 - 12:21 #6
orbiz-> hvad gør du så??
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:22 #7
han kommer sidst :-)
Avatar billede benner26 Nybegynder
01. marts 2002 - 12:22 #8
okay, men når jeg så har installere win 2000, hvordan laver jeg så den fikse menu hvor jeg vælger hvilket sys jeg vil bruge??
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:23 #9
Det gør den helt af sig selv.
Avatar billede benner26 Nybegynder
01. marts 2002 - 12:24 #10
okay. jeg prøver takser!
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:27 #11
velbekomme, takker for points.

- Rod
Avatar billede resten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:39 #12
Hmmm rodfrugten har du ikke læst på dine lektier?

Selvom man har et oprativsystem og her drejer det sig om windows xp skal man ikke formater for at lægge noget andet system ind du kan lægge alle de systemer ind på som du vil men hvis det er windows 95/98/me/2000 skal de ind på en anden partion da der ellers bliver rod i det og de behøver ikke at lægge C drevet.

Der er 2 mulighedder som man kan gøre ang dual boot den som M$ siger og den som jeg har lært af John stigers *ss*
hvis du skal køre med 2 OS så skal man sørge for at enten win 95/98/me/2000 ligger på C drevet og win xp på D drevet
så kan du ved opstart selv vælge hvilket OS som du vil køre,men du kan også gøre sådan her så du kan lægge win 95/98/me/2000
på D drevet og xp ind på C drevet.og det er jo dejligt hvis man har lagt win xp ind og så finder ud af at man nok også gerne
ville have win 98 ind til evt spil.
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) -
skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini -
nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini -
næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det :) (venligst lånt at John stigers)

http://www.microsoft.com/Danmark/Support/xmlkb/DA306/5/59.ASP?LN=DA&SD=SO&FR=0

Og benner som du ser drejer det sig ikke om hvem der kommer først for så kan man risiker ikke at få det korekte svar.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:43 #13
Fair nok det havde jeg ikke lige overvejet, men nu står der jo "min hdd", det lyder for mig som om han kun har en. Og der står udtrykkeligt i windows hjælp filen at man skal gøre det på den måde, so jo jeg har læst på lektien, jeg har så bare ikke fået udenomsoplysningerne med.
Men jeg vil da sige at hvis han har to diske, så er din løsning da langt den nemmeste.

- Rod
Avatar billede resten Nybegynder
01. marts 2002 - 12:47 #14
Det er også lige meget bare manden har en for så laver man 2 partioner.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
01. marts 2002 - 23:00 #15
jaja, hvis han har partition magic... ellers så skal han jo formatere alligevel.

- Rod