Avatar billede mrg Nybegynder
28. februar 2002 - 16:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fyldt C-drev men ikke så meget data?

Hej,

Lidt svært for mig at formulere en overskrift der dækkede :-)

Mit C-drev er konstant fyldt - i øjeblikket står der 300 MB fri, men der ligger slet ikke så meget på drevet - jeg har forsøgt at defragmentere, diskchecke osv...
Jeg har først lagt rigtig mærke til det nu, men det virker lidt som om den ikke "frigiver" det jeg sletter - afinstallerede et stort spil, men vandt ikke det store ved det ???
Er der mon nogen der kender noget til det ?
Jeg kører winXP og c-drevet er FAT32-formateret...
Avatar billede mrg Nybegynder
28. februar 2002 - 16:59 #1
Hmmmm...fik lige øje på denne her...ser ikke ud til at der er meget hjælp...http://www.eksperten.dk/spm/179125
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 16:59 #2
har du tømt skraldespanden
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 17:00 #3
når du sletter noget, så hold Shift tasten nede og bekræft sleningen, så ryger de ikke ud i skraldespanden.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 17:02 #4
prøv også at bruge søgefunktionen og led efter .tmp filer, de ligger de mest mærkelige steder og du kan roligt slette dem, husk det med shift-tasten, eller tøm skraldespanden
Avatar billede mrg Nybegynder
28. februar 2002 - 17:02 #5
retaxes >> ;-) Alt er tømt, og jeg har været bibliotekerne på c: igennem - de fylder tilsammen ca. 3 GB, men der er alligevel 5.8 GB optaget på drevet...jeg er IKKE begynder, så jeg leder efter noget lidt mere avanceret...
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 17:04 #6
man kan jo aldrig vide om det er en dreven rotte eller en newbie der stiller spørgsmålet!
Avatar billede mrg Nybegynder
28. februar 2002 - 17:11 #7
Næh - man burde kunne klikke i en box...
Avatar billede diskdoktoren Nybegynder
28. februar 2002 - 17:11 #8
Hey - tjek hvor stor din mbr og System Volume Information mapper er - her er dit "problem" - WinXP mounter og gemmer filer til senere genoprettelse i en mappe - oftest op til 2Gb - du kan ved at vælge diskoprydning bede den om at fjerne gamle filer herunder! -Spørg hvis du ønsker det mere uddybet!
Avatar billede hemning Nybegynder
28. februar 2002 - 17:12 #9
Prøv lige at se om ikke det er skjulte filer der fylder  resten!!!
Avatar billede annikadk Nybegynder
28. februar 2002 - 17:14 #10
når du ikke er newbie, går jeg ud fra at du også ser skjulte filer, samt har set på hiberfil.sys og pagefile.sys
Avatar billede otis Nybegynder
28. februar 2002 - 17:14 #11
din swapfil er nok ikke på 2.8  gb, men tjek alligvel størrelsen så kan du få et svar :)
pagefile.sys
Avatar billede chalde Seniormester
28. februar 2002 - 17:31 #12
Avatar billede abdulrich Nybegynder
28. februar 2002 - 22:05 #13
Går udfra at du ved det, men hvis du brænder meget med clone og lign. programmer, så tjek lige temp-mappen i windows bibl.
Avatar billede mrg Nybegynder
01. marts 2002 - 11:00 #14
Hmmmm...kan godt se at jeg burde skrive "næsten newbie" når jeg bliver parkeret lidt af det ovenstående...

Nå, jeg har slået system restore fra - det gav mig umiddelbart ca. 400 MB (og jeg har været i disk cleanup og rydde de gamle filer)...

Det hjalp da lidt - hiberfil og pagefile er dog ikke lige noget der dukker op i mine søgninger...søger ellers på hele C, incl. hidden files & folders...
Avatar billede resten Nybegynder
01. marts 2002 - 11:15 #15
Du vælge at Windows automatisk skal "rense" indholdet af din pagefile når du lukker ned
Gør følgende :

Åbn regedit.exe

Find nøglen :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control
\Session Manager\Memory Management

Find (eller tilføj) værdien ClearPageFileAtShutdown (REG_DWORD).

Ret indholdet til 1 for at slå funktionen til. (Sæt den til 0 for at slå den fra igen).

Genstart maskinen.
Avatar billede mrg Nybegynder
01. marts 2002 - 11:24 #16
Tja - det er gjort - jeg har fået frigivet en smule, men må nok stille mig tilfreds med det...takker
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. marts 2002 - 14:23 #17
mrg: De 2 filer jeg nævnte (hiberfil og pagefile) ligger begge i roden af c: (ved faktisk ikke om de hedder det samme på alle sprog) med mindre du selv har flyttet dem.
I engelsk version kan du fjerne hiberfil ved:

højreklik på skrivebordet, vælg "properties"
Fanen "Screensaver", og derinde "power"
Under hibernate slås fluebenet fra.
(med mindre du bruger den self. Den kan bruges til at få PCen til at sove, men ligger alt det du bruger i..... rammene?? og næste gange du starter op, så kører dine programmer med det samme)

Pagefile kan også slåes fra, men anbefales ikke... Du kan evt. flytte den til et andet drev, om dette er bedre for dig.
Tjek under:
højreklik på "My Computer" og vælg "Properties"
tag fanen "Advanced" og derefter vælger du "Settings" under "Performance"
Så "Advanced", og under "Virtual memory" tager du "change"
Puha...
Nå, men derinde kan du se hvad den står til, og kan evt. rette dette til et andet drev.
Max. str. på denne siger også lidt om hvad den måske nok bruger på dit C-drev.
Avatar billede leins. Nybegynder
05. marts 2002 - 21:22 #18
prøv: højre klik c:drev-egenskaber-diskoprydning-fanen flere indstillinger-under systemgendannelse klik ryd op.
dette fjerner alle gendannelsespunkter på nær det sidste.
og gav mig ca.30% mere disk plads

PS. ligner svar fra diskdokteren