Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 09:54 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Bundkort kan kun se 33 GB af 40GB HD.

Mit bundkort AOpen AX6BC kan kun "se" 33 GB af min Seagate Barracuda ATA 40 GB. Jeg har bios-flashed med seneste version (01.30.2002).
Har prøvet at slette hd og auto-detecte + prøvet at taste hd´en ind manuelt (cyls, head mm.)
Kan det virkelig passe, at et "nyere" bundkort ikke kan krepere en 40 GB. hd ???
Hvad skal jeg ellers gøre (udover at købe et nyt bundkort) ??
Ps. Kører med P3-450.
Hilsen Corax.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 09:55 #1
hmmm..du har ikke sat din jumper bagpå til at køre "32 GB Clip"?
Avatar billede muozer Nybegynder
26. februar 2002 - 09:57 #2
hvor gammelt var dit bundkort??
ellers kør' FDISK på den og del den op i to evt.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 09:58 #3
Hvor gammelt er det bundkort....
Har selv haft samme problem med et 3 år gammel bundkort, der kun kunne se 32 GB af min 82 GB HDD.
Det virkede heller ikke med en biosopdatering, skyndt ASUS sagde at det skulle virke.....
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 09:59 #4
Hent DiscWizard her http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

Den overtager kontrollen over disken-uanset hvad din BIOS siger..
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:02 #5
Måske var det lettere at hente DiscManager fra samme adresse-det er op til dig selv
Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 10:03 #6
Jeg har ikke sat jumperen til limit drive  :o)
Jeg har prøvet at partionere den i fdisk men den kunne stadig kun "se" 33 GB.
Mit bundkort er ca. 2 år "gammelt"
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 10:05 #7
Det kunne godt lyde som om det var for gammelt... det er sjællend HDD det er galt med...
Jeg vil så ikke anbefale at bruge andre programmer til at kunne se HDD, da det kan lave rod i instillingerne.... Jeg ville nok købe et nyt hvis jeg var dig... men det er jeg jo ikke :) håber du finder ud af det :)
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:06 #8
fdisk får sine oplysninger fra BIOS. Når BIOS ikke kan detectere disken korrekt, kan fdisk heller ikke arbejde med disken
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:07 #9
>lynx-dlk,
Hvilke indstillinger?
Avatar billede mib33 Nybegynder
26. februar 2002 - 10:08 #10
Prøv evt. at opdatere din BIOS !!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:08 #11
hub > for nu at være helt korrekt, så er BIOS bare et GUI til cmos ;)
Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 10:09 #12
Nyt bundkort = dyr hd ;o)
Jeg tjekker den der discmanager senere i dag.
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:09 #13
>bundgaard, jeps :-)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:10 #14
mib33 > "Jeg har bios-flashed med seneste version (01.30.2002)."
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 10:10 #15
Hub>>
Jeg kan ikke huske hvad for et program jeg brugte, men min kammerat prøvede at installere noget da jeg ikke kunnem se min 82 GB... og den gik amok med hensyn til CDrom, og mine resterende Harddiske....
Nogle gange når den startede op, så kunne den ikke se min brænder, og cd-romdrev...
det var både i Win2000 og Win98.... der er muligtvis programmer der kan gøre det uden problemer i dag, men hvis det var mig, så ville jeg ikke bruge andet end Bios'en :)
Avatar billede muozer Nybegynder
26. februar 2002 - 10:13 #16
hvilket styresystem kører du?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:13 #17
corax > hmm..så vidt jeg ved er det da sådan, at hvis harddisken er for stor for ens bundkort, så kan man slet ikke se den? den oplevelse havde jeg med min ibm 40gb hd..tror PRC-data blev træt af mig til sidst..

den kunne ikke finde den, hverken i bios el. windows..så måske er det din hd der er noget i vejen med?
Avatar billede mib33 Nybegynder
26. februar 2002 - 10:14 #18
>>bundgaard
Undskyld, det havde jeg lige overset :-)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:16 #19
mib33 ;)
Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 10:16 #20
Måske skulle jeg ikke prøve diskmanager alligevel, hvis den laver ged i den - hva´ ved jeg ?!?
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:18 #21
>lynx-dlk, ja, det lyder ikke godt--måske har I i skyndingen fået byttet lidt rundt på kabler, jumpere og glemt at autodetecte i BIOS. Normalt synes jeg ikke at det giver problemer. Det virker ved, at der lægges en programstump i bootsectoren på disken, der snyder BIOS til at tro at den har en "reglementeret" disk. Bortset fra en lille skærm der giver mulighed for at boote fra diskette, mærker man ikke noget til discmanageren. Fordelen er, at man kan købe en mega-disk til et gammelt system og senere fjerne disc-manageren og derved bruge disken normalt i et system der kan håndtere den.
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:26 #22
>bundgaard - visse versioner af award bios har et problem med at låse totalt ved diske over 33.8 Gb-det har muligvis været dit problem. (Award BIOS-serien 4.51 PG, visse versioner) Læs evt. mere om dette hos IBM
Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 10:32 #23
bundgaard > Jamen mit bundkort kan godt se min hd, men som sagt kun noget af den
Avatar billede hub Nybegynder
26. februar 2002 - 10:37 #24
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 10:44 #25
Hvis den ikke kan se hele HDD, så vil jeg anbefale at få fat i et nyere bundkort.... det er mulig at jeg er kommet til at fucke op i det dengang... og det ville være smart hvis man var fri for at købe et nyere bundkort...
Håber det kommer til at virke :)
Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 11:00 #26
>lynx-dlk Håber det kommer til at virke :)<
Det håber jeg også (o:
Jeg vil snakke med forhandleren. Det var ham som sagde, mit bundkort kunne ta´ 40 GB hd.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 11:14 #27
corax > netop min pointe..hvis bundkortet ikke understøttede så store diske ville det formentlig slet ikke vise noget?

hub > flashede min bios så virkede skidtet ;P
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 11:37 #28
Bundgaard>>
Hvis disken virker, vil den altid vise den største supporterede størrelse på disken, og den ligger på 32 GB +/- 1 GB
:) Men en god ide at snakke med forhandleren hvis han har påstået det :)
Avatar billede corax Nybegynder
26. februar 2002 - 11:58 #29
Well - min forhandler vil ta´ hd´en retur.
Så kan jeg altid opgradere med nyt bundkort, cpu og hd senere når pengene er til det.
Først vil jeg lige se på DiscWizard - så 30 point til <hub>
Bare synd visse bundkort er forældede i løbet af 2 år :o(
Hilsen Corax.