Avatar billede geek1011 Nybegynder
26. februar 2002 - 09:08 Der er 32 kommentarer

Vi betaler skat til Microsoft

Vi betaler skat til Microsoft.
Tænk på, at jeres skattekroner går til, at amterne, staten og kommunerne kan køre Windows.
Hvis de i stedet skrotter Microsoft Windows, og kører UNIX/Linux, kan vi nedsætte skatten, MEGET!
Det samme på skoler. Alle skoler bør køre UNIX og/eller Linux.
Jeg vil meget gerne komme med det forslag til samtlige politikere, men jeg kender ikke deres email-adresse...

Men ærlig talt, er det fandeme ikke rimeligt, at vi skal betale skat til Microsoft!
De hundehoveder, hængerøve, socialdemokrater, røvhuller og hvad de ellers er, må fandeme til at lære at bruge Linux!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
26. februar 2002 - 09:19 #1
Øhh, hvad er Linux, er det en tegneserie  *GG*
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 09:34 #2
Jeg ville da være noget mere bekymret over en Linuxløsning, hvor ingen kan stilles til ansvar overfor fejl der opstår. Dette er en særdeles vægtig grund til IKKE at vælge open source produkter.

Husk på at de ansatte i en kommune IKKE er en flok nørder, der gerne vil pille selv. De skal have et stykke værktøj der fungerer. Når det ikke fungerer skal de have VELFUNGERENDE supportaftaler, så de hurtigt kan få hjælp bare ved at løfte telefonrøret. Hvilke virksomheder med kapacitet til at supportere en 50.000 brugere (eller mere?) stor linuxinstallation eksisterer der i Danmark?

Det er utopi at tro det er praktisk muligt.

Og vedr. skoler... Der er da større fordele i at lære ungerne at bruge de samme værktøjer de vil møde når de kommer ud i den virkelige verden.

Nu nævner du også det med at vi "betaler skat" til microsoft. Well.. det gør vi såmen også til Mercedes, ISS, Statoil, Kong Hans, IBM og en masse andre virksomheder. Det er der da intet galt i. Staten skal bruge penge på de værktøjer der er nødvendige for at drive et land som Danmark. IT infrastruktur er ét af dem.
Avatar billede freeman Nybegynder
26. februar 2002 - 09:44 #3
Smukt sagt, Nanoq ;o)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 09:46 #4
helt enig nanoq :)

geek1001 > dvs du mener jeg er et hundehoved?

og bare fordi du mener UNIX/Linux er det bedste styresystem er ikke vi ikke nødvendigvis enige..okay, fair nok..det er sikkert bedst til servere..men det kan ikke slå Windows til klient maskiner..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 09:47 #5
nanoq > er Kong Hans btw ikke en restaurant?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 09:57 #6
btw geek..du kan vist godt lukke her..

denne debat er taget op så mange gange...
Avatar billede geek1011 Nybegynder
26. februar 2002 - 09:58 #7
Dette kan man bruge Windows til:
Køre Delphi, hvilket er et godt udviklingsværktøj, og samtidig er gratis.
Lave programmer i Delphi, som kan bruges af alle de totalt dumbede n00bs der investerer < 8 timer om ugen ved computeren.

Jeg synes bestemt, at hvis Danmark skal være en af de største IT-nationer i verden, så skal alle der arbejder i kommunen være nørder. Det er derfor jeg vil have, at man skal afskaffe Windows i skolen, og lærer ungerne Linux i stedet, og FØR de går igang med GUI til Linux, så skal de selvf. lærer at bruge det gode gamle kommando-baserede system.
Danmark skal være en nation bestående af NØRDER!
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. februar 2002 - 09:58 #8
nanoq> prøv at læse microsofts licensbetingelser, som du selv har accepteret da du installerede din windåse. Og fortæl så hvordan du har tænkt dig at holde M$ ansvarlig. Der er ingen forskel i den virkelige verden.

Hvis du nogen sinde har prøvet at få support på windows ved du også at det går meget langsomt og at du får support som du slet ikke kan bruge. Med linux kan du få extrem god support på få timer ved at maile på en af sslugs mailingslister, ligesom du faktisk kan få praktisk hjælp ganske gratis. Skal du have konsulent bistand på MS produkter er timelønden fra 1500,- og opefter.

Det er praktisk muligt hvis man vil
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 10:04 #9
bufferzone, jeg snakker om supportaftaler... ikke om at holde MS ansvarlig. Du tegner jo ikke supportaftaler med Microsoft.

Skulle denne model fungere, skulle man have ekstremt store in-house it afdelinger til at varetage al support. Dette er der med tiden lavet mange beregninger på. Det kan ganske enkelt ikke betale sig :).

Geek1011, well.. ikke for at virke grov... men dine argumenter afspejler din alder og erfaring glimrende...

bundgaard, jow.... endda danmarks bedste, efter min mening - de har ganske pæn omsætning på kommunale arrangementer :)

NanoQ
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:06 #10
geek > du synes ikke selv du er en smule plat at høre på?

hvor mange nørder tror du der har lyst til at arbejde i kommunen? hvordan vil du få en ældre dame på 50 til at arbejde med Linux? og lære hende at bruge det tekst baserede kommando system..?

du lever i en anden verden end vi gør..

Hvad kan man bruge windows til:
spille
finde masser af gode prof. programmer

linux:
øh..servere?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:07 #11
bufferzone > man kan også få fantastisk support på MS produkter..man skriver bare herinde og i løbet af få timer har man et svar?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:10 #12
"Hvad kan man bruge windows til:
spille
finde masser af gode prof. programmer"
tilføjelse:
man kan få de ældre med i it-bølgen..windows ER nemmere end Linux..især det tekstbaserede som du foreslår man skal bruge..

og som nanoq siger.."men dine argumenter afspejler din alder og erfaring glimrende..." kan jeg kun tilslutte mig..

nanoq > aah okay :) så er jeg med =)
Avatar billede mick Nybegynder
26. februar 2002 - 10:23 #13
geek> Siden hvornår er Delphi blevet gratis?
Avatar billede a1a1 Novice
26. februar 2002 - 10:32 #14
Slut med gratis StarOffice

Det er snart slut med gratis at downloade Suns StarOffice. Selskabet vil opkræve et engangs-beløb på ”nogle få hundrede kroner” som Suns markedschef, Peter Lange udtrykker det. Det vil gælde for virksomheder og private, oplyser han.

fra computerworld..

Det virker som narko metoder de bruger de der linux(agtige) fyre...
(nej sun er ikke linux men staroffice er ofte fremhævet som alternativ til office på windows).

Første par gange er det gratis, når du så er afhænging, så koster det.....

mick> geek har nok en "gratis" version..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 10:35 #15
a1 > hehe..nice one til sidst der ;)
Avatar billede jonas- Nybegynder
26. februar 2002 - 11:09 #16
geek: Du betaler jo ikke skat :o)
Avatar billede stroehm Nybegynder
26. februar 2002 - 11:45 #17
Jeg er overbevist om at det det ville koste at have udviklerer rendende og lave en Linu / Unix og vedligeholde den er laaangt dyrere end Windows Licenser.
Dertil kommer selvfølgelig alle de handicap venlige funktioner samt "wizards" samt alle programmerne som man kan blive uddannet samt certificeret i - hvilket nok sætter linux / unix på sidelinien i mange mange år endnu!
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. februar 2002 - 11:56 #18
nanoq> du kan sagtens lave support aftaler på Linux, du skal bare finde de rigtige firmaer
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2002 - 11:56 #19
som det allerede er sagt før, så er windows meget brugervenligt, og derfor til et bredt udsnit af befolkningen, og arbejdsmarkedet, så derfor mener jeg at man skal fastholde det som det er, og så lade specialvirksomheder i det private selv vælge deres IT løsninger, monopol eller ej, så er windows stadig det bedste bud i en bred løsning
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. februar 2002 - 11:58 #20
vil lige tilføje at jeg selv er kritisk overfor windows, det mener jeg man skal være overfor alt man benytter, ikke kun IT men hvad man anvender i dagligdagen, men alt bliver jo løbende forbedret...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 12:25 #21
bufferzone, ja... men der er ingen danske virksomheder der tilbyder support på linuxapplikationer i denne størrelsesorden...
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. februar 2002 - 12:34 #22
nanoq>det mener jeg nu der er
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 12:53 #23
bufferzone, hvem? - der er kun meget få der kan løfte sådan en opgave for MS platformen (KMD, Merkantildata, BFC)... hvem kan matche dem på en linuxplatform?

Der ER ingen... tro mig :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 13:00 #24
ahh..tilbage fra køretimen..

jeg holder stadig med nanoq... ;)
Avatar billede netraider Nybegynder
26. februar 2002 - 13:26 #25
nanoq> Husk på at de ansatte i en kommune IKKE er en flok nørder, der gerne vil pille selv. De skal have et stykke værktøj der fungerer. Når det ikke fungerer skal de have VELFUNGERENDE supportaftaler, så de hurtigt kan få hjælp bare ved at løfte telefonrøret. Hvilke virksomheder med kapacitet til at supportere en 50.000 brugere (eller mere?) stor linuxinstallation eksisterer der i Danmark?  <--- Der er sq ikke noget velfungerende ved hverken MS's software eller deres support. Hvis man skifter til Linux, behøver man jo heller ikke support aftaler med MS, så kunne man jo bruge de penge til at få support til Linux...

Og vedr. skoler... Der er da større fordele i at lære ungerne at bruge de samme værktøjer de vil møde når de kommer ud i den virkelige verden.  <---- Den virkelige verden bruger sq ikke kun MS, faktisk er der begyndt at ske et stort skift væk fra MS, såååå det.

bufferzone, hvem? - der er kun meget få der kan løfte sådan en opgave for MS platformen (KMD, Merkantildata, BFC)... hvem kan matche dem på en linuxplatform? <--- Hvis det offentlige skiftede, vil virksomhederne også skifte. KMD laver forresten den vildeste bunke skodsoftware...

Nu nævner du også det med at vi "betaler skat" til microsoft. Well.. det gør vi såmen også til Mercedes, ISS, Statoil, Kong Hans, IBM og en masse andre virksomheder. Det er der da intet galt i. Staten skal bruge penge på de værktøjer der er nødvendige for at drive et land som Danmark. IT infrastruktur er ét af dem.  <---- Kan man jo kun være enig i!
Avatar billede geek1011 Nybegynder
26. februar 2002 - 13:31 #26
Delphi 6 Personal Edition er gratis...
Til dem der nu spurgte mig "Siden hvornår er Delphi blevet gratis?"
www.borland.com
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 13:32 #27
Hvis man skifter til Linux, behøver man jo heller ikke support aftaler med MS, så kunne man jo bruge de penge til at få support til Linux... <- så LÆS dog hvad jeg skriver... man tegner ALDRIG support aftaler direkte MS...

Den virkelige verden bruger sq ikke kun MS, faktisk er der begyndt at ske et stort skift væk fra MS, såååå det. <- ROTFL... dvs. jeg ikke har arbejdet de sidste 11 år i den virkelige verden? - jeg er én af de mange der desværre måtte flytte fokus fra Novell Netware platformen til MS platformen... Såøhm... giv mig LIGE lidt dokumentation på det... :)

KMD laver forresten den vildeste bunke skodsoftware <- Jeg snakker ikke om hvad de producerer... jeg snakker om hvem der er store nok til at løfte de nødvendige supportopgaver...
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 14:16 #28
netraider > nej..Mit word virker aldrig..mit windows går ned hele tiden..der kommer BSoD uafbrudt..ikke sandt?

og btw..just in case..jeg bruger ironi/sarkasme..hvis du ikke skulle være klar over det..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 14:17 #29
nanoq > tror du får svært ved at få dem til at læse det du skriver..det er vist for meget forlangt ;)
Avatar billede michael-rene Nybegynder
26. februar 2002 - 14:23 #30
geek hvad vil du med de her indlæg. Fortælle at du kan en masse og ikke kan noget aligevel. eller hvad har du gang i.  Her er et til http://www.eksperten.dk/spm/176770  han holdte kæft da han fik at vide det han sagde var forkert :-P
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 14:28 #31
Geek1011 lever i sit eget lille lukkede rum... Hvordan ting hænger sammen i den virkelige verden, er endnu ikke gået op for ham. Det har han efterhånden bevist med sine mange spørgsmål :)
Avatar billede michael-rene Nybegynder
26. februar 2002 - 17:38 #32
det tror jeg på kiggede lidt på nogle af hans spørgsmål  lol  :)